Försäkringsfråga
Hej hopp!
Efteresom jag kommer skaffa katter i framtiden, sen om det blir iår eller nästa etc återstår att se.
Jag undrar lite om försäkringar, vilka är bäst enlig er själva?
vilken försäkring tycker ni skulle passa en kommande student som funderar på två crx?
Bara lite intresserad av öote tips och trix

Jag skulle säga att det viktigaste är att ha en försäkring, inte vilken försäkring. Att det skiljer sig åt lite här och var är inget som spelar oerhörd roll för oss som bara har en eller två katter.
Jag har dock några tumregler:
Taket får inte vara för lågt, dvs hur mycket pengar försäkringsbolaget maxiamalt ger per år. 10000kr är tex i sammanhanget väldigt lite pengar. Titta på hur mycket maximal ersättning sjunker när katten blir äldre, för har katten blivit sjuk när den är ung kan man aldrig byta utan är fast med den man har. Och sjunker den mycket så blir det så att man till slut har bara 10000/år kvar. Det kan jämföras med att en inläggning på 8 dagar med veterinärvård, vak och tester kostade mig 26000kr. Därefter skulle katten komma tillbaka var tredje månad. Av det skälet tittar jag numera på taket först innan jag tittar på alla andra saker. Det blir fort jäkligt mycket pengar om det vill sig illa. Samtidigt är månadskostnaden inte mer än någon tia högre för en försäkring med högt tak.
Det andra jag kollar på är självriskperioden, jag menar den period under vilken man räknar ihop alla kostnader utan att behöva betala fast självrisk igen. Jag vill att den ska vara minst 120 dagar, då min erfarenhet är att när katter är sjuka är 3 månader en vanlig tid för återbesök. Även om man sjabblar lite med tiderna hinner man då göra besök+återbesök i samma "period"
Sedan är det den rörliga självrisken. Allra bäst är att den inte finns förstås, för den är ofta den stora delen - men jag har inte varit beredd att ha ett lägre tak för att slippa rörlig självrisk så jag har tagit den lägsta rörliga man kan i mitt bolag - Agria.
Minst roll spelar för mig den fasta självrisken. Om jag betalar 1000kr eller 2000kr i fast självrisk spelar liksom inte så stor roll när behandlingen kostar 26000kr. Det blir till att leva på havregrynsgröt i alla fall.
Värt att kolla upp är tillägg som att mediciner eller medicinsk kost ingår i vad försäkringen täcker (det gör det normalt inte) för ibland är det inte så mycket högre kostnad med dessa tillägg och då kan det vara värt det.
Min Tamlin går nu på sitt 10e år och försäkringen täcker sisådär 30000kr/ år nu. Jag tror att den täckte 50000 när han var yngre och att den aldrig sänks under 25000kr i tak. Agria är spån så de kan inte adressändra mig (har flyttat 3 ggr sedan den adress de skickar till och jag har adressändrat hos dem upprepade gånger) och därför har jag inte sett årets försämrade avtal (avgiften ökade så jag vet att det är nytt försäkringsår) men hittills har jag haft 10% rörlig självrisk och 1000kr i fast självrisk. Självriskperioden är 125 dagar och jag hinner göra två kontroller av Tamlins sjuka hjärta under samma period. Hans försäkring kostar mig 74kr/mån. När Geisha levde vill jag minnas att jag betalade ca 130 kr för båda. Och jag vann definitivt på den affären, jag kostade Agria mer än jag betalt in under hela katternas livstid.

En av de viktigaste sakerna för mig är att veterinärdelen inte sjunker för lågt när katten blir äldre. Jag har därför valt Agria, men det kan hända att ersättnongsnivåerna har ändrats hos andra bolag sen ja kollade runt.
Agria är inte billigast så kolla upp övriga bolag och jämför.

Jag har i efterhand valt att byta till Agria eftersom de enligt mig har en bättre försäkring. Men som citrina säger, de är lite dyrare, å andra sidan, om man tar det via autogiro en gång i månaden så blir det inte särskilt mycket ändå.
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

Jag har oxå bytt till Agria, visst är dom dyrare men jag har ett ombud som jag kan ringa 7 dagar i veckan om det behövs.
#2 & 3 Har ni oxå ett ombud?

#4 Japp, jag har ett ombud, hon är jättebra! Skänker provisionen till Föreningen Samvetet här i stan för alla nyinregistrerade katter.
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

#4 nej jag har inget ombud - har kontaktat Agria direkt vid nyteckning och ändringar.

Jag har IF och är väldigt nöjd med dem.
Stolt ägare till tre La permer

På vilket sätt är du nöjd med dem? Ersättningsnivåer, benägenhet att inte tjafsa, premier?

De har ställt upp enormt.När Vilda i förra kullen blev sjuk och vi var tvungna att ta bort henne så visade det sig att pga ett missförstånd så var Vilda oförsäkrad.Trots det fick jag ut fullt livvärde och IF ersatte all veterinärvård.Nu när Pia dog så ringde jag till IF och berättade vad som hänt och samma dag ett par timmar senare hade jag fått mina försäkringspengar inbetalade på mitt konto.

Schysst handläggande!

Jo jag är nöjd.Har en kamrat som nyligen lät kastrera sin hankatt på uppmaning av en veterinär som inte tyckte att han skulle gå i vidare avel pga en ärftlig sjukdom.Agria vägrar att betala ut några pengar eftersom att de har bestämt att det inte är en ärftlig sjukdom.

Jag har katterna i IF och är också väldigt nöjd! Snabb handläggning, personligt bemötande.
Jag har hunden och hästen i AGRIA och är inte missnöjd med dom, men heller men det brukar ta lite längre tid både med service och handläggning.
Jag är lätt besviken på Sveland.Har haft det i flera år utan att utnyttja resurserna särkilt mycket,kanske ngn enstaka gång. Har inte fått ut på min Dolda felförsäkring fastän en flera sidor lång veterinärrapport medföljde skadeanmälan om en död halvårsgammal kattunge.En katt jag vet att jag anmält för länge sedan blev akut snittad, men de kunde inte hitta hennes namn i min radda av fösäkrade katter.Det blev att betala snittet själv. Så jag är väldigt tveksam, kanske jag byter..
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Jag har alltid haft katter och hunden försäkrade i Agria, tycker om deras bemötande men har aldrig behövt utnyttja försäkringen. Nu är ju våran kisse försäkrad i Svealand gm Eine eftersom vi är fodervärdar. Men kommer nog flytta över honom till Agria när han blir kastrat och våran alldeles egen.
Känns bra att ha allt samlat på ett ställe.
Jag jobbar som ombud för AGRIA,och visst kan vi vara några kronor dyrare i bland,men har oftast enkla och bra försäkringar.En del av premien går till forskning för olika sjukdomar,inte att förglömma!!!!Har man ett personligt ombud,så kan man ringa när som helst,och vi som jobbar så,lär känna våra kunder och kan lättare rek rätt försäkring.Jag står gärna till förfogande om någon vill ha råd el hjälp med våra försäkringar.

Jag har inte haft några "knivigare" sjukdomsfall utan mer solklara saker.
Hästarna har jag haft i Foksam - dyra men det har inte varit nåt strul när det behövts - inga konstiga utredningar utan hälta med utredning och op för detta på förra hästen och vrickningar i hagen på nuvarande. Ena jag stör mig på är att de tagit bort den fast självrisken och lagt på 10 % på överskjutande (eller om det tom var 15 % ?). Surt när det är en anledning till att man valt försäkringen.En häst byter man ju inte gärna bolag till, för mkt som kan hävdas ha uppstått innan bytet.
Hunden har jag i Agria och han har fått vård för bitskador - inga problem.
Katterna som bor hemma nu har än så länge varit friska.
Förra kattan fick njursvikt och fick avlivas, Sveland var hon försäkrad i.
Gamla katten som bor hos pappa sen många år är försäkrad i Sveland, billigt men veterinärdelen är typ nere i 10000 kr nu så det är knappt lönt.

#16 Alltså, lönt är det förstås även om det är lite otillräckligt med 10000kr… Min gamling kunde bara få en sån försäkring när han försäkrades in vid 14 års ålder, och jag tog den då och resonerade som så att det för det mesta aldrig blir så dyrt att 80% - 1000kr blir mer än 10000kr. Och skulle det bli det är det kanske de 10000 kronorna från bolaget som gör skillnaden mellan att jag har råd eller inte. Men yngre förmågor lär ju fortsatt vara försäkrade så högt som möjligt…

Jag bytte under förra året från Sveland till Agria. Jag hade aldrig några problem med att få ut ersättning men det som gjorde att jag bytte var att jag kan få en högre ersättningsnivå hos Agria och den dyrare rörliga självrisken hos Sveland, 25% mot Agrias 15%.
Hellre betalar jag lite mer per år och får igen det när jag behöver veterinärvården istället.
Wow vad härligt med så många kvar
superbra!