Cornish vs Devon?
Jag känner mig verkligen jättevilsen då det gäller dessa två raser. Hur som helst, jag o sambon vill Verkligen ha en katt, men jag har ju tyvärr astma o tål inte katter. Vi har dock kaniner o råttor, som går alldeles ypperligt, men är jag hemma hos folk med katt så brukar jag känna av det. Så kom vi då att tänka på Rex, eftersom vi hört att det skulle kunna fungera. Min fråga är, vad är skillnaden på Cornish Rex o Devon Rex?
Tycker dom ser väldigt söta ut båda två, men Spynx (stavning?) har jag aldrig vart så förtjust i, annars hade den också varit ett alternativ. :)
Vi är medvetna om att det inte är säkert att jag tål dessa katter men vi vill ändå försöka, hälsa på någon med dessa katter eller så. Jag hade katt ändå tills jag fick astma då jag var 11 år, o jag saknar det verkligen!
Temperamentsmässigt finns det inga större skillnader, de är som blandningar mellan apa och nyårsraket. Supersociala, pigga, nyfika och på gränsen till klåfingriga! 
Utseendemässigt finns det dock skillnader. En CRX har högt ansatta, stora öron och en lång näsa. De är högbenta, man brukar jämföra dem med vinthundar. DRX har också stora öron, dock är de lägre ansatta. De har inte heller en lång näsa som CRX ska ha, utan har en kortare nos med ett tydligt markerat stop. De är kortare och kompaktare i kroppen, och ska ha en lite "grym" look.
Pälsens skillnader är jag inte helt hundra på. CRX saknar täckhår, men jag tror att DRX finns både med och utan täckhår.
Devon Rex har lite stickelhår, men det har inte Cornish Rex. Cornish Rexen är elegantare med sin smäckra kropp och långa ben medan Devon Rex är lite knubbigare med lite kortare hjulbenta ben. Temperamentet är ungefär lika. Den stora skillnaden är enligt mig ansiktet där Devonen har sitt särdrag med ET eller fladdermössliknande ansiktet.
Har försökt skriva så neutralt som möjligt, men jag är ju jäv.
Tycker du ska ta kontakt med en Cornish- eller Devonuppfödare/ägare för ett besök. Tänk på att det kanske inte räcker med ett besök, det kanske behövs fler lite längre besök. En del uppfödare kan låna ut en katt någon vecka för riktig testning.
Lycka till
Hmm, ja det är två olika raser, helt olika varandra i typ, jag tycker du ska kontakta både CRX och DRXuppfödare för ett besök.Var bor du?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Tack så mkt för ni tog er tid att svara! :)
En lite märklig fråga kanske.. men bara av ren nyfikenhet, hur känns dom att klappa på? Är det typ som rex-kaniner, om någon tagit i en sån ? :) Eller känns det mer "naket" ? :)
Jo, jag tänkte ta kontakt med någon uppfödare, måste bara leta runt lite först ^^ Vilken av de två är vanligast?
Sen till en lite tråkigare fråga, hur ligger dom i pris ungefär? Vi har räknat med att dom kan kosta endel, men kan va intressant att veta om vi pratar om 2000 eller 10000 liksom (;
#3, jag bor i Västervik, i Småland :)
#4 Nej, nej, inte naket! De har ju päls!
Och de är alldeles jättemjuka att ta på, hur mysiga som helst.
CRX brukar oftast kosta 6000:-, även om det inte är helt ovanligt att de säljs för 5000:-. Jag skulle gissa att DRX ligger ungefär lika prismässigt.
I Småland finns det en uppfödare (www.tiddlywinks.se), som föder upp både Devon och Cornish. Kanske vore något, så får du se båda raserna på en gång?
Att klappa en cornish är en upplevelse! Det känns som silke som ligger i regelbundna vågor. Dom flesta som klappar en cornish för första gången blir helt förtjusta
. Devon är något strävare. Det finns fler cornish än devon.
Priset på cornish brukar ligga mellan 5.500:- och 6.500:-, men undantag finns både uppåt och nedåt.
De flesta ligger i prisklassen 5-6000 eller mer beroende på linjer osv… Jag ar aldrig klappat rexkaniner (är allergisk mot just kaniner…) men Cornischar har ju bara underull så de är väldigt mjuka och silkiga, medans devon ibland kan ha en liten strävare form av silkighet (så upplevert jag de katter jag klappat) sen tycker jag att dessa katter är bara så underbara, man saknar aldrig sällskap!!!
För att hitta uppfödare gå in på Nordiska Rexringen eller Rex United
Åh, jag blir helt till mig av er hjälpsamhet! :D
Det låter som de känns ungefär som rex-kaniner, de är helt obeskrivliga att stryka handen på också, helt överlent liksom ;P Låter underbart :)
Ok, men då blir man kanske inte totalruinerad av att skaffa sig en sån nångång ;)
Jag ska kolla upp Tiddlywinks :) Låter ju jättebra om de har båda raserna, eftersom jag faktiskt inte har en aning om vilken jag, eller vi är mest sugna på :)
Cornish är super-len att smeka.Och priserna ser du som sagt att de kan variera. Mycket beroende på tillgång och efterfrågan faktiskt. I vissa delar av landet säljs de till lägre pris då uppfödaren bor i en mindre ort eller har många kattungar som de vill placera i goda hem. Det lönar sig att fråga runt!

Hej, jag har två av var..:-) Och fast dom är lika i det att båda raserna kunde lika väl kallas små apor, tycker jag att det finns ändå några skillnader. Cornishen är ännu bättre att klättra och hoppa, och dom är eleganta (som kanske siameser eller dyligt?). Åtminstone mina devons är inte så graciösa i sina rörelser, men de är _ännu_ öppnare och gosigare än cornish. ….. Har en känsla att cornishar - så älskvärda och menniskokära som dom är - är lite mera tillbakahållna. Oftast tittar de lite uppifrån, längs sin sköna näsa… En cornishuppfödare sade: Devons måste ha lite av ragdollgener! En cornish är alltid lite spänstig, en devon kan vara som en trasdocka - när den inte rasar runt som en tok. …. Oberoende vilken ras du komer att välja, kommer du i farzon… De trivs mycket bra med kompisar…. Och det bästa sättet att lära känna skillnaden är naturligtvis att skaffa en av varje! ;-)
#11, ok :) Ja jag har ju bil så jag kan köra runt en hel del i landet :) Får kolla lite :D
Om du har vägarna förbi Stockholm-Uppsala så är vi ett helt gäng med cornishar här. Du är välkommen hem till mig och hälsa på. Själv tycker jag att cornisharnas päls är ganska lik kaninpäls - i alla fall i känslan. Len och mjuk. Jag är också allergisk mot katter (har även astma) och klarar cornish FÖRUTSATT att jag medicinerar regelbundet. Slarvar jag med medicin blir jag allergisk på en gång. Men med medicin så går det hyfsat smärtfritt.
#14, ok, skönt att höra när det går bra med astma :) Jag tar astmamedicin morgon o kväll.. eller ja, jag slarvar en hel del just nu eftersom jag inte känner att jag behöver den^^ Så det skulle jag nog sluta slarva med isf :)
Det är inte omöjligt att vi har vägarna förbi faktiskt, är i dom krokarna då o då, o har mkt släkt där uppe (;

Som chikan säger är vi en hel hög häruppe i Sthlm-Uppsala och hit är du också jättevälkommen om du vill hälsa på (Uppsala).
Något som du bör tänka på är att Cornish och Devon bär på olika allergener. Alltså, om du tål en Devon är det inte säkert att du tål en Cornish och vice versa. Om du besöker en uppfödare med båda raserna och reagerar så kan du inte vara säker på vilken av raserna det är du reagerar på, men går det bra går det ju bra med båda raserna.
Jag brukar rekommendera fler besök och gärna lite längre besök samt att ta med ett örngott som man kan gosa in katterna med och som du sedan sover med i 2-3 nätter för att på så sätt utsätta dig mer än vad du skulle kunna vid bara besök. Att kunna låna hem en katt är naturligtvis fördelaktigt om man hittar någon som man känner förtroende för och som har en katt att låna ut. Jag har dock märkt att för mig tar det ca 3 veckor innan jag är "i synk" med min allergi om jag har varit borta utan katterna mer än några dagar. I början känner jag då av kattallergin som vilken allergi som helst för att sedan "plana ut" och nå en jämn och bra nivå efter ca 3 veckor. (Jag har också astma och det är den som bråkar mest när jag varit iväg.)
Men som chikan säger, förutsätt att du kommer behöva medicinera för att må bra. Kan du leva med det så finns det nog hopp för dig också. 
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Vi är många just i Uppsala, och du är välkommen även till mig. jag har flera raser, så ett besök kan vara missvisande ur allergisynpunkt. Men, å andra sidan, så kan jag visa dig den enda German Rexen i Sverige(och kommer du efter den 27/5 har jag tre…)
#16, jaha det har jag inte ens tänkt på, det där med allergener. Kan ju vara bra att känna till! Det där med örngott var ju också himla smart :) Är ju ändå stor skillnad på att vara på besök ett par timmar, o att ha katten hemma o grisa ner sig i allt man äger å har ;)
Att låna hem en katt skulle ju vara det absolut bästa egentligen, men vet inte riktigt om det är många som går med på det, och det förstår jag.
#17, oj det låter ju lockande, må jag säga! :)
#18 Vet att kattklubben Art DeCo har gjort något system (vet ej om de fortfarande har det) där det går i flera steg: besök, längre besök, Ta hem något och som sista steg låna katt

Har inte läst alla inlägg, men tror nog du fått bättre svar än vad jag kan ge.
Jag tycker att cornishen över lag är snyggare än devonen, men har en underbar devongrabb som jag aldrig skulle vilja byta bort. Anledningen att det blev devon var att jag hittade en uppfödare i stan och frågade om jag fick komma över för att se vad jag tyckte om rasen. Rexarna skulle ju vara ganska så lika vad jag hört, så jag tänkte att gillar jag dem kan jag leta reda på en uppfödare av cornish som jag gillar sen. Men då det fanns ungar hos devonuppfödaren, fastnade jag ju helt! Och på den vägen är det.
Högt på önskelistan står en choklad bicolour cornish, men sambon vill ha en till devon, så vi får väl se…

Jag tycker cornish är snyggare för att devon har en lite hängig hals (ta inte illa upp devon-ägare det är bara min åsikt).

devon ser coolare ut.dom ser arga ut.själv har jag cornish
Hej, kul att du hittat hit också!
Jag skulle inte säga att cornishens päls är som en rexkanins päls, en cornish är mycket mjukare och så är den ju lockig också. Men båda är underbara!
Är man allergisk, så kan man i vissa fall tåla cornish. Många kan känna av kattungar men en vuxen cornish går bra.
Katt är inte alls aktuellt för oss längre, men tråden kanske är till hjälp för andra :)