Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 510 ggr
virre1
0

Hur blir man fodervärd

Hur blir man fodervärd. Är bara lite nyfiken.

Clee
0

Förslagsvis hör man av sig till den uppfödare man är intresserad av att vara fodervärd för och berättar om sitt intresse. Flört

MyTwiggs
0

Om det är så att du undrar vad en fodervärd egentligen är så är det en person som hyser en avelskatt som ägs av en uppfödare. Katten övergår sedan i fodervärdens ägo när den använts färdigt i avel. Olika uppfödare ställer olika krav på sina fodervärdar. Kontakta en uppfödare vars katter du gillar. Det huvudsakliga ändamålet ska förstås vara att vilja ha en katt.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

AnneAlva
0

Precis som MyTwiggs skriver så handlar det om att ta hand om en avelskatt. Olika villkor för olika uppfödare, det är väldigt individuellt. Det viktigaste är att man är beredd på alla de situationer som kan uppstå när man har en avelshane/-hona så ansvaret är en stor del av fodervärdsskapet, det är ofta mer jobb än vad man tror. Surfa runt lite på olika hemsidor och "lär känna" de uppfödare du tycker verkar intressanta, det är viktigt att det finns ett ömsesidigt förtroende mellan uppfödare och fodervärd.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

virre1
0

Tack för svaren

TereseE
0

Jag är fodervärd till en hane. Tror att många drar sig för att bli fodervärd just till en hane eftersom de kan strila en hel del osv. Var ute efter en hona själv från början faktiskt. Men jag har lyckligtvis en snäll kille som bara skriker då och då och kissar rätt mer än fel. *peppar peppar*

Är du intresserad av att bli fodervärd, eller bara nyfiken i största allmänhet?

Eine
0

Personligen frågar jag folk jag känner sedan tidigare, eller de som Köper katt av mig.Eller så jag kontaktar alla som hör av sig och är intresserade av fodervärdskap.Sedan träffas vi och känner av varandra och jag visar den katt som kan vara aktuell,om den ens är född förstås.FlörtDet är mycket som ska stämma för mig då,framför allt vill jag kunna tycka om den person som ska ta hand om min katt,och den ska förståelse för djur i allmänhet och katter kanske  i synnerhet.Fler djur i familjen är ett plus,och det behöver inte alls vara en annan katt, det kan lika gärna vara hund eller kanin.Geografiskt är det en absolut fördel att bo nära mig och/eller vara beredd att köra katten till parningar och annat.Bor folk långt borta brukar jag skriva in i kontraktet att den hjälpen är nödvändig för att de ska få ta katten.

Fodervärdskatt är inget man tar på prov för att se hur man trivs med att ha katt, eller för att testa sin ev allergi. Inte i min värld iaf. Det är ett flerårigt ansvarstagande, och tidvis kan det vara jobbigt också.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

TereseE
0

Kanin och hund är ett riktigt stort plus, eller hur? Tungan ute

virre1
0

#5 Jag är bara nyfiken i allmänhet men vem vet, när jag flyttar hemmifrån kanske.

Eine
0

#7 GladDet är helt utslagsgivande! En stoooor fördel!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

virre1
0

Tack för svaren