Byta kattungar,kan det vara ngt?
Hur ställer ni er till att byta kattungar med varandra?För att få in nytt avelsmaterial etc.? Ibland ser jag uppfödare här som har flera fina killar kvar, eller en hona på 6 månader, eller ja ni förstår min tanke.
Allt medan andra inte har råd att köpa in en ny hanne eller hona för att kunna avla vidare.Skulle det inte vara en bra idè att byta rakt av med varandra?Även här i vår lilla rexvärld?Inga pengar emellan, utan bara en alldeles sprillans ny katt..? Jag gör så med två andra uppfödare och det fungerar alldeles utmärkt.
Hur tänker ni i frågan? Kan det vara ett alternativ?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Jag tycker absolut det är ett alternativ, om det är två uppfödare som har glädje av varandras linjer ser jag inga problem i att byta en kattunge rakt av. Behöver inte vara så att båda kattungarna redan är födda, man kan ju så att säga ha en "innestående" medan man väntar på en intressant kombination.
Jag har bytt parning mot kattunge förut och det var bara ett stort plus i min bok, jag gillar kreativa lösningar. 
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Jag skulle gärna byta kattunge med en uppfödare som har något jag vill ha. Det är väl en bra lösning 
Jag kommer kanske att ha sådana affärer i framtiden. Jag tycker att det är en bra grej!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Jag byter gärna kattunge om den som vill byta har något nu el i framtiden som jag är intresserad av. Tycker som övriga det är ett bra sätt att förnya sitt avelsmaterial.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Självklart - jag byter gärna. Tycker att det är ett trevligt sätt att samarbete. Men förstås - fast det är ju självklart- måste båda parter känna att det är ett win-win deal.
Kul,vilket gensvar!Då kanske ni får en förfrågan från mig med tiden..
Om jag har ngt att erbjuda som ni vill ha förstås!
Jag har ju bytt bort en kattunge men det gick ju inte så bra.Men jag gör gärna ett nytt försök om tillfälle ges .
Stolt ägare till tre La permer

Jag kan absolut tänka mig det men det måste ju vara något som båda känner att de vinner på naturligtvis.
Klart att båda måste ha användning för den kattunge de tar i byte. Annars skulle inte jag byta 
#6 Vad hände?Blev du besviken?Lurad?

Jag har bytt parning mot kattunge och ser inga som helst problem i att byta unge mot unge under förutsättning att det ger mig något jag vill ha.
Jag gav ju en kattunge till Ullis Pepparoten och den kattungen fick vi ju sen avliva när hon var drygt fyra månader.Inte riktigt som vi hade tänkt oss det hela.
Sen har jag ju ett par gånger bytt parningar mot kattungar.
#10 Den oturen ska inte behöva drabba igen!Bättre lycka nästa gång.
Jag har bytt parning/kattunge flera ggr.det fungerar ofta bra.Om inte någon fått en billig parning av mig och promt vill ha pengar emellan för att gängse kattungepris är högre än parningspriset för kullen…
Jag blev snopen när jag mest för att vara snäll erbjod mig att ta en unge som betalning för parningen(det blev bara killar och många ,och h*n hade inga spekulanter) och h*n sedan krävde 1500 kronor .
Trist att känna sig blåst när man fixat ett byte kattunge/parning.Jag tycker att byter man så gör man det ju rakt av.Jag hade tur då jag skulle ta en kattunge i betalning för en parning.Ena gången blev det sju kattungar och den andra sex ungar.Då kunde jag ju med gott samvete ta en unge.
Jag skulle gärna byta om det passar
Håller med ovanstående att byte vore ett alternativ för att få nytt blod och linjer, naturligtvis ska båda känna att det ger en mening…
Jag har bytt kattunge med syrrans, hon fick en kattunge av mig och drygt ett och ett halv år senare tog jag en kattunge av henne. Det fungerade utmärkt!
#12 Ja det var lite snopet,jag ville ju hjälpa henne.Kanske jag skulle ha hållit igen munnen och tagit pengarna i stället..men det är lätt att vara efterklok.
Som ny uppfödare är detta jätteintressant, speciellt som jag märkt att det kan vara lite svårt ibland att komma över nytt blod inom crx världen. Jag vill gärna när tillfälle och möjlighet i framtiden byta kattunge alt. parning mot kattunge
Toppen idé!
Ska bara komma igång med min egna avel först så jag såsmåningom har något att erbjuda när den dagen kommer :)
Självklart är jag öppen för byte! Sedan är det väl rätt liten sannolikhet att den överblivna 6-månadersungen är just den som är bäst lämpad för avel och därmed tilltalar mig men annars är idén ypperlig så länge den regleras väl via avtal. Man ska kunna köpa sig ur dealen från båda håll.
#18 Klart att jag inte alls främst menar den överblivna(och jag förmodar att du menar högst medioker?) sexmånaders katten.(uj det låter inte kärleksfullt, förlåt alla sexmånaders som inte funnit hem
..)Jag menar något jag själv gärna avlar på/spar,men inte har plats för!Jag vet att det är lättare för en kattunge att smälta in i en befintlig flock,och vill även själv helst ta en kattunge vid byte.OM nu inte den ultimata katten är sex månader och jag plötsligt blir tillfrågad!Man kan ha 7 små stjärnor i en kull och en kan bli kvar trots att den har roliga linjer och är jättefin!Så jag säger inte att jag absolut inte vill ta en äldre katt vid byte. Det beror på vad jag vill ha och vad jag blir erbjuden!Men mest praktiskt är en kattunge förstås.Men å andra sidan..en äldre katt har ju utvecklats en del och man ser vartåt det lutar
Nå den som lever får se,planera går alltid,sedan blir det som det blir.En chans får man inte , den tar man!
#17 Alex ,vi håller väl kontakten även när du börjar avla
Nu vill jag bara önska god natt från mig och mina små som gottar sig i grislampans goa värme.De har själva lagt sig så här fint..
#19 Åhå… det var du som tog allt rött…
Ps jättesöta små korvar 

Jag håller med resten av er…

Jag ställer mig också jättepositivt till detta förslag! Vi har tänkt ta kull framåt sommaren/tidig höst med våra flickor. Söker fortfarande B-blodade hannar som inte är helt svarta. Så om det skulle fungera med att byta kattunge med någon så är det guld värt för att komma vidare med aveln.

Om man ska spinna vidare så går det ju även att byta parning mot parning om det är två uppfödare som har avelshanar. Det är något som jag heller inte är främmande för. 
Jag har ju haft avelshane vid tre tillfällen och vid två av dessa har jag försökt ordna det så att parning bytes mot kattunge. Dessvärre har jag märkt att det då börjar pratas i vissa led med meningen att man "bjuder ut hanen" och att det skulle betyda att man inte har förfrågningar på honom och att det skulle vara så att han är ful/något fel på. Dvs. vanligt skitsnack.
I min mening, varför ska jag gå och vänta på att någon som har en snygg hona som jag kan tänka mig en avkomma ifrån ska kontakta mig som hankattsägare och sedan föreslå ett byte, snarare än att själv vara med och välja vilken hona som jag helst skulle se parningen med? Låter lite märkligt om ni frågar mig… Är det någon annan som upplevt samma sak?
#23 Helt klart så är det lika positivt o byta avelshanar med varandra. Jag har nu min tredje cornishhane på uppväxt men honom kommer jag inte kunna använda själv. Även där snackas det lite om hur korkat det är att ha en avelshane som jag inte kan använda men jag kommer hålla honom fertil för andras skull, har redan en parning inbokad.
Jag skulle tycka det var jättetrevligt om någon med en fin hane skulle höra av sig till mig och erbjuda hans tjänster. Att det finns skitsnack om allt verkar inte gå att komma ifrån, har den tron att allt skitsnack bottnar i vanlig svensk avundsjuka ;) Så snackas det för att ni erbjudit hane till en hona så är det bara för att dem önskar dem kunde fått gjort så med, eller hur?!
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

Jag byter gärna med andra…bytte "rakt av" med en finsk uppfödare förra året o är glad över det samarbetet.
Jag byter gärna parningar,har gjort det tidigare.. Jag har en B-hanne,svart-vit,som är min alldeles egen.Har honom till och med sista juni, sedan blir han kastrerad och min fodervärds.Matador, svartsmoke,har jag en deal med en annan uppfödare om så hans tjänster säljer jag bara.
#23 *Det är bara avundsjuka min käre Watson!* Företagsamhet och egna initiativ är underbart och ett framåtskridande.Inte gå i andras ledband,eller göra som alla andra gör.Synd att jag inte haft honor som du tyckt om, jag hade säkert sagt ja vid förfrågan.

#26 Tss, så du säger! Dina obesläktade honor var ju redan parade. 
#19 Å vad fina dina små krullisar är Eine! Den lilla längst ner till höger ser alldeles alldeles underbar ut! Blir helt sjuk ju… 
#19 Jag kommer aldrig släppa dig Eine
Du är min Mentor och den som introducerade mig till denna underbara ras .) så har jag nått i framtiden som intresserar dig så fråga mig :) Jag vet att du alltid har linjer och parningar som intresserar mig
så Var beredd på att höra från mig! och sedan så skulle vi ju få ihop en resa till MAria … men det är ju lite OT 
*Jag ställer mig också positiv till förslagen.
*Låna hanar av varandra vid parning. (Jag har ju Loke, B-blod)
*Låna ut avelshane mot en kattunge, samt ev byta kattungar med varandra. Jag söker fortfarande efter min lilla (hemliga) drömmisse, så om hon dyker upp någonstans så kanske jag kan kontakta uppfödaren?!
Min Ögonaböj bytte jag till mig med en parning.Kontaktade helt enkelt en uppfödare som jag tidigare köpt katt av och sa att jag spanat in hennes hona och ville gärna ha en kombination av min hankatt och hennes hona och att jag ville ha en unge ur kullen att gå vidare på.Det fungerade ju hur bra som helst och sen har ju vårt sammarbete vidareutvecklats så nu byter /låna/samäger vi katter lite hit och dit.
#27 ja himla otur..
#28 snart får du pussa på Pyret..
#29 det är ömsesidigt! Och Maria har frågat efter oss…
#30 Hör av dig till vem det än är.Man kan bara få Ja eller Nej
#31 Så är det för mig också.Men mina främsta partners har jag utomlands,i 3 olika länder!
Inte alltid så lätt med byten..