Födoämnesallergi
Min lilla hona på två år tåler inte gris eller nötkött. Ej heller mjöl eller mjölkprodukter. Hon kliar ihjäl sej och måste få kortison med jämna mellanrum. Måste få specialmat. Finns det ngn med samma bekymmer?
Jag är förskonad.Prova med rått lammkött och rå kyckling.Eller har du redan provat? Eller tål hon inte kyckling heller?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Har inte provat rått lamm eller kyckling. Ska man bara ge det som det är?
Jag har samma problem med en av mina katter men det är inte helt utrett vad han inte tål. Hans klåda har emellanåt varit så allvarlig att han haft förband runt halsen i månader i sträck för att inte klia sönder halsen totalt. Han har ett ärr från ett djupt sår han rev upp en gång.
Jag tycker inte att du ska "prova" rått lamm eller kyckling ifall du inte är påläst när det gäller BARF-diet, dvs om du inte vet hur du ska balansera kosten så att katten inte får näringsbrist. Själv ger jag en helt rå kost till mina katter för tillfället, där allergikern får lamm och viltkross. Men ja, tanken med rå kost är att du inte tillreder maten alls via upphettning eftersom viktiga näringsämnen då försvinner. Förutom att vara det bästa du kan ge din katt rent näringsmässigt är det bra för allergiker eftersom du har stenkoll på vad din katt får i sig.
# 3 Så sannt!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Jag tycker du visst ska prova först innan du ger dig in på att laga /blanda i ordning några mängder.
Tål katten inte lamm eller kyckling, ja då är det också uteslutet
Katten får inte näringsbrist på ett par dagar,men du ser om den reagerar med utslag antar jag.Om det gällde min katt skulle jag prova.Du kan ju bara köpa lite lamm i kyldisken som du även kan laga i ordning till dig själv.Fungerar det finns det sedan bl a djupfrysta 500 grams förpackningar med *söndergojsatÄ lamm att köpa i djurmatsbutiker.Men börja med steg ett.

Jag är inte alls duktig på detta,eftersom jag inte varit med om någon katt som har födoämnesallergi.
Men de paret som köpte min Melva My hade en 8 månaders Cornish katt som har födoämnesallergi.
Och de provade sig fram med allt och slutligen så kom de till Orijen som deras katt tål.
Och de kunde andas ut.Men alla katter är säkert olika i sin allergii som hos oss människor.
Jag frågade dem om deras katts mamma och hon hade tydligen fött en tidigare kull med allergi,så det kan kanske vara ärftligt som hos oss.
Men jag är ingen expert som sagt.
Hundar har ägare.Katter har betjänter...
Änglatassen's Cornish Rex
#5 Det krävs inte att man lagar eller blandar några mängder för att det ska vara BARF. 
Så länge man ger max 10% icke-helfoder (t ex lammfärs) är det ingen fara för näringbrist.
#6 Ja, jag tror också att allergi är ärftligt. Därför skulle jag aldrig avla på en katt med allergi. Jag skulle aldrig i onödan riskera att utsätta varken katt eller ägare för den påfrestning det innebär.
#7 Det kan du ha rätt i-Allt beror ju på mängden mål och antal katter
#6 allergi kan vara ärfligt i vissa fall,och jag skulle då inte para två med allergi.Men det finns människor i sådana parningar och inte ens där är alla allergiska tack och lov.Medan andra å andra sidan kan ha multipla problem
.
Vi kan då inte vara så tvärsäkra ens om vi parar två icke- allegiker..
Fasen också…

Vad jag ar läst så kan det ta upp till 6 veckor, ibland mer innan man helt kan utvärdera en allergi-diet.
Till TS
om du ska göra ett försök så testa med ex BARA lamm.
Lammkött, lammhjärta och lammlever + calcipostabletter från apoteket + seltin. Då kan du göra en komplett blandning, och det behöver inte vara nån jätteladdning åt gången.
Hör av dig om du vill ha hjälp m doseringen, har nyl gjort exakt denna blandningen till en katt som kliar sig.