Hjälp! Uts. Speed Cat i maj
Min syster Helena vill gärna ställa ut på Speed Cat i maj månad, betalning ska ske nu på måndag. Att betala avgiften är inga problem, men hon är inte med i någon kattklubb än.
Frågan är om jag kan stå som ägare på utställningsblanketten då jag är med i Top Cat Club? Jag själv ska också ställa ut då.
Katten heter Tolentino och är från Wivekas uppfödning; då det är svårt att få tag på henne eller Angela så frågar jag ER om hjälp.
Hoppas ni på forumet kan hjälpa mig och min syster, vore tacksam för hjälp!
Jag har ingen aning om det fungerar. De brukar ju inte titta så noga på stamtavlan..utan mest kolla att katten är vaccinerad.
Lycka till.
p.s jag är hemma och har semester sedan en vecka och mig veterligen fungerar både mail och telefonen
För att få ställa ut måste kattens ägare vara med i en sverakansluten kattklubb - så är regeln - det handlar inte om att kolla stamtavla - utställningsanmälan skall skickas till den kattklubb man är medlem i där stämplas den och skickas vidare till utställande klubb.
Om det inte finns medlemmar så blir det inga utställningar - så enkelt är det.
Om betalningen inte är ett problem - gå direkt med i en kattklubb - hur enkelt som helst.

Det är ägaren till katten som ska ställa ut den enligt reglerna. Visserligen kan man chansa, för det är ju som Wiveka säger, ingen kollar… Men om ni skickar in inbetalning till klubben för medlemskap samtidigt och samtidigt meddelar kassör och utställningssekreteraren i klubben så är det nog inga problem.
Jag håller med AnnaS. Medlemsskap till en klubb kan du skicka idag om ni har internetbank också.

Du har redan fått bra svar av Anna och Wiveka. En sak bara… om Helena blir medlem i en klubb nu i helgen (t.ex. TCC som du är med i Maria) så är det bra om hon skickar med en kopia på den inbetalningen (Ulrika tar emot utst.anm i TCC) tillsammans med utställningsanmälan.
Tack alla för era tips, råd, åsikter…
Är så GLAD och RÖRD att man kan fråga er här på forumet
Vi har bestämt oss för att imorgon ska Helena bli medlem i en kattklubb och skicka med en kopia på inbetalningen med anmälningsblanketten till Speed Cat. Hittills så lutar det mest mot TCC (såklart!
)
Angela Tror du vi behöver ringa till Ulrika sedan och förklara läget? Eller, hon kanske är van och har varit med om detta tidigare 

#6 Bara ett förtydligande, anmälningsblanketten ska till TCC med en kopia på kvitto på medlemsavgiften. Inte direkt till Speedcat 

Precis som Anna säger skickar man alltid utställningsanmälan till sin klubbs sekreterare eller till utställningssekreteraren om det finns en sådan. I TCC är det Ulrika som tar emot anmälningarna, ni hittar hennes adress på TCCs hemsida.
Maria - nej det var det jag tänkte att ni skulle slippa i och med att ni skickar med kopian på inbetalningen av medlemsavgiften.
Lycka till!
Oj, kan nog tro att det jag skrev senast blev missvisande. Jag menade inte att papperna skulle TILL Speed Cat utan att det var anmälningen till Speed Cats utställning som vi skulle skicka.. att det inte gällde någon annan utställning. Aja, nog babblat nu 
Har bara ett litet krux nu!! Vilken färggrupp Tolentino är i, men vi ska ringa Wiveka idag… allt ordnar sig då nog 
TACK ANGELA! 
#0 Man kan ställa ut tillsammans med sin vän om man själv inte är med i en kattklubb men vännen är det..Man kan definitivt samäga katter!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

#10 Ja, men fortfarande är det så att en måste vara medlem i en klubb och den måste också stå som medägare hos SVERAK. I detta fallet är det ju bara en person som står som ägare och också den som ska anmäla katten till utställning. Att göra en ägarändring nu tar minst lika lång tid som att bli medlem i en klubb.

Maria - du har kanske redan fått svar av Wiveka, men Tolentino går i grupp 5, klass 10.
#11 Oh ja, jag vet det,men ville lägga till info eftersom det går att ställa ut om man samäger
/har fodervärd etc. Det räcker att en är medlem i en klubb.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#12 Nej han har inte fyllt 10 månader så han går i klass 11.
Jag har pratat med Helena

#14 ooops, my mistake! Räknade inte ens efter, tog bara för givet att han skulle gå i klass 10 i maj. 
Det är ganska enkelt att följa reglerna för utställning om man går in på SVERAKs sida och läser - tror att det snart blir ett system där utställande klubb är kopplad till SVERAK - detta innebär att rätt ägare är kopplat till rätt katt.
Känns viktigt för mig - framförallt för utställande klubb - och för kattklubbar i landet - de överlever för att de har medlemmar och detta innebär att de kan ha utställningar.
Nu är det så att Helena hela tiden tänkt gå med i en kattklubb, och nu blev det lite "akut" eftersom utställningsanmälan skulle iväg.
Men allt är fixat. Betalning/anmälan till kattklubb är gjord.