Ni som BARFAR!
För någon vecka sedan var foder uppe på tapeten, men då diskuterades mest torrfoder och vilket märke som användes.
Vi har länge kört med någon sorts semiBARF och med det menar jag att katterna får lite blandat kött, hjärta, lever eller färs från olika typer av kött tillsammans med olika typer av RC kulor. Varför har vi gjort så här? Jo, för att jag är osäker på om katterna får i sig alla essentiella vitaminer, proteiner och dyligt från det kött jag ger dem.
Så, ni som BARFAR, berätta hur ni gör. Vad använder ni för "recept", mängder, vitamintillsatser, laxolja, hur tillsätter man olika slags ben, benmjöl, ja hur gör ni? Jag vill lära mig!
Efter 6 år får jag erkänna att jag höftar en hel del, men jag håller mig runt:
- 65% kött
- 10% ben
- 10% hjärta
- 5-10% lever
- 5-10% annat (främst yoghurt och äggulor)
Jag ger lever 1-2 ggr/veckan, ben (någon variant av kycklingben) 1 ggr/dag och sedan blir det kycklingmagar, Klass köttkross, Bravos oxkross och annat billigt kött jag kommer över.
Jag häller lite fiskolja över en av måltiderna varje dag (för helt plötsligt har mina katter inget emot fiskolja) och äggula blandar jag med lever eller köttfärs 1-2 ggr/veckan.

#1 Gör du färdiga portioner med alla ingredienserna? Eller har du olika?
Jag har förstått att man kan mala kycklingkrås för att få ben, hur gör man med större ben som inte är från kyckling?
Fiskolja vad för sort, var köper man den i djuraffär eller finns den i matbutik?
Hur tänker ni kring fett? Ska det vara kött med mkt, lite eller inget fett?
Jag ger var sak för sig dvs. inga röror. Det kan bli hjärta till frukost och ben till kvällsmat.
Kycklingskrov kan man antingen stycka upp eller mala. Jag styckar upp hela kycklingar och ger som hela köttben här hemma. Större ben än ben från kyckling kan vara svåra för katterna att få i sig. Lammrevben kan gå och vissa kalkonben. Broskben från gris brukar gå, men då det bara är brosk räknas inte de som kalciumkälla.
Fiskljor finns det många, man får prova sig fram och se vilkem katterna gillar. Här funkar Standardts fiskolja bra (finns i djuraffärer).
Mina tankar om fett är att det ska vara lagom till fett. Mager mat ger gärna tråkig päls och hud.

Jag maler allt till en färs och tillsätter benmjöl. Förpackar i plastpåsar och fryser in i platta paket. Går snabbt att tina i micron.
Ger främst kalv och lamm samt hjärta och lever från kyckling. Brukar också ha i äggulor. Ska kolla upp om det går att få tag i vilt till bra pris inför nästa omgång.
Har funderat på att tillsätta vitaminkomplex från standart och ev nån fiskolja men inte kommit till skott ännu.