Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 1766 ggr
Ozons
0

Baer-test på vita katter!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hos vår husveterinär gör endast ett mycket enkelt test där man med plingor försöker avgöra kattens hörselförmåga.

Då jag fått ett gäng vita katter undrar jag lite kring Baertest. Hur går det till? Är det bara speciella mottagningar som utför detta test?

Ni som gjort detta test eller vetsig veta mera kring det…tacksam för svar.

Rexjen
0

Jag misstänker att du menar BAER-test. Det kan endast göras på Strömsholm. Katten blir sederad under själva undersökningen. BAER-test är det enda sättet att veta om din vita katt är fullt hörande på båda öronen.

Vi har en vit hona som har hörsel ok med sk skrammetest, men vi ska givetvis göra BAER-test innan avel eftersom med skrammeltest vet man bara om katten är hörande. Jag vill veta att hon är 100 % hörande på båda öronen innan jag avlar på henne.

Vad är BAER?

Ozons
0

Sorry, boeltest är för människor.

Vet du vad det kosatr? Om kattungar måste ha uppnått viss ålder?

Rexjen
0

#2 Har ingen aning, kostar kanske som en HCM skanning ungefär.

Ring och kolla på Strömsholm, jag är också nyfiken.Tungan ute Jag har för mig att de har någon sorts uppfödarrabatt där.

Jag tror inte de behöver uppnå någon speciell ålder. Varför vi inte har gjort det är därför vi inte ska ta kull än och hörselintyg behövs för utställning så då fick det räcka så länge. Vi har ju en bit att åka till Strömsholm.

Silvestris
0

BAER-test görs även på andra stora djursjukhus bla. på Helsingborgs Djursjukhus. Det går att läsa om hur det går till här.

Rexjen
0

#4 Aha, Jag ringde till Ultuna för jag tänkte att ett universitetssjukhus måste ju göra BAER, men inte. De hänvisade mig till Strömsholm.

Silvestris
0

Jag trodde tidigare också att det bara var Strönsholm som gällde men som tur är finns det fler som kan.