Ella - livräddaren
Ibland undrar man hur mycket en katt förstår - och ingen ska säga att katter är dumma!
En kväll för några år sedan kom jag hem sent och satte mig vid datorn. Bredvid mig hade jag en skål med små polkagris-karameller. Jag tog en karamell och sög på den en stund. När det återstod en liten bit av den råkade jag dra efter andan och karamellbiten for ner i fel strupe! Jag började förtvivlat hosta och kippa efter andan, men biten satt där den satt. Katterna blev väldigt oroliga, de flockades runt mig och jamade ängsligt. Ella hoppade upp på datorbordet framför mig och började "slå" mig med tassen på munnen. Hon jamade upprört hela tiden och jag fortsatte att kippa efter andan. När jag känner att jag nästan är på väg bort sätter Ella sin mun mot min och blåser på mig! Hon ville ge mig luft! I rena häpenheten och uppbådandet av mina sista krafter gav jag till ett host som gjorde att biten äntligen lossnade, for ut och satte sig på datorskärmen! Vid det här laget skrek alla katterna oroligt och jag fortsatte att hosta en lång stund medan jag försökte trösta dem och kraxa fram att det inte var någon fara med matte längre.
Ännu i dag om jag börjar hosta lite mer än vanligt, t ex som när man är förkyld, så kommer Ella genast springande och hoppar upp för att se till att matte inte storknar igen. De andra avvaktar och när de ser att Ella är lugn så slappnar också de av.
Visst är det märkligt…..
Vissa katter är så kloka! Det är en underbar egenskap!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
#0 Såå otroligt bra katt du har!!! Helt fantastiskt!!
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike
Underbara vackra kloka temperamentsfulla Graciela! Jag blir förundrad,så klok hon är .Att katter är smarta vet vi,men vissa honor är smartare än andra.
Kramar till er..
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Vilken fantastisk liten kattmadam! Visst är det förunderligt att vissa katter bara förstår?
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

Nämen! ;o Det var en katt som verkligen tycker om sin matte! ^^

Hon är nog den klokaste katt jag haft och hon är verkligen speciell. Därför gör det mig så fruktansvärt ont nu när hon inte mår bra och jag bara hoppas att hon klarar operationen på fredag och kan få några bra och lyckliga år till hos oss!

#7 Nej, men gud vad har hänt med henne? (Jag är inte aktiv på den här sidan, men jag är intresserad eftersom jag själv har 2 stycken sjuka djur här hemma)!

De som påstår att katter är cyniska och elaka djur har aldrig kännt en katt. Nog kan katter vara uträknande, de är ju inte dumma. När Allan Ballan bodde hos mig hade jag feber en dag. Allan låg på min mage hela dagen. Det känndes som han när som hälst skulle gå och hämta kalla handdukar och lägga på min panna.
Det är helt klart inte bara kattägaren som tar hand on och bryr sig om sina katter. Katterna tar hand om sina ägare också.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Ja, katter är verkligen kloka! Jag var med om en sak för ngr år sedan med Dina. Jag hade fruktansvärda smärtor, vid sidan av magen…kan man säga:S. Ungefär vid blindtarmen. Trodde först att det var den. Men samtidigt inte. Jag kunde varken sitta eller ligga…och lite illamående var jag. Jag la mig till sist på magen på sängen. Dina kom springandes och såg till att lägga ena tassen på min vänstra arm och spann. Hon flyttade sig inte. Jag upplevde det som om hon iakttog mig, försökte att trösta och samtidigt så var hon beredd på att springa och hämta husse, mitt ex, om jag blev sämre. Innan jag la mig på sängen, ska kanske tilläggas, att hon var som ett plåster efter mig. Katter VET när ngt inte är som det ska.
Visst är katter kloka

# 8 Hon har med all sannolikhet FORL. Har skrivit om det i tråden "FORL och försäkring".