Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettkattmat-sand-och-tillbehör-böcker
Läst 428 ggr
MyTwiggs
0

Nu är det dags!

Idag kom första peewee-lådan hit och jag har för avsikt att introducera peewee eftersom jag inte är nöjd med den klumpbildande kattsanden av flera orsaker.

Ni som använder peewee (eller har bytt till ett nytt toamaterial på annat vis), hur har ni gjort bytet?

Om jag byter en låda i taget så kommer de ju att gå på sandlådan konsekvent och inte sesta peewee-lådan, men om jag bara byter abrupt så kommer de kanske att gå och hålla sig för att de inte vet vart de ska gå på toa.

Hur har ni gjort?

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Rexjen
0

Åh jag vill också veta! Vi ska också skaffa peewee! köpte du från foderbilen?

MyTwiggs
0

Ja, det gjorde jag. Beställde i fredags, och nu är lådan här!!! Skrattande

Hur gör man då? Undrar jag och Rexjen!

www.mytwiggs.com

MagicPaws
0

Ja började med att blanda i lite toalätt papperspellets/strö i katt sanden, ökade succesivt och sen när det var bara det så introducerade jag träpellets. Gick väldigt bra och inga olyckor.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Rexjen
0

#3 I den vanliga lådan? Bytte du sedan till peewee?

AnneAlva
0

Vi lade kissklumpar i den undre PeeWee-lådan och tog bort sandlådorna helt. Alla katterna kissade rätt. Vi har gjort samma byte när det gäller foder, Hill's till Orijen. Om man fasar ut vissa saker kan övergången bli svårare har jag fått för mig. T.ex. med maten, Orijen har inte smakförstärkare medan Hill's har det och då väljer katterna naturligt Hill's med smakförstärkare, på samma sätt resonerar jag kring sand vs. pellets; pellets går inte att gräva i och är hårdare att trampa på, följdaktligen borde den invanda, gräv-vänliga, mjukare sanden vara bekvämast att gå på. Om man tar bort det "bättre" (fel ord, men ni förstår…) alternativet så återstår bara det andra och det brukar funka, iaf enligt min erfarenhet.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

MyTwiggs
0

Jag har ställt in peeweelådan fylld med träpellets och med kissklump i understa lådan i deras toarum, men låtit en låda stå kvar med sand för att de ska få ett tag på sig att i alla fall bekanta sig med lådan och pelletsen. Jag tror inte att någon misse kommer att sätta sig på den nya lådan för att göra sina behov, men den kommer heller inte att dyka upp som en konstig överaskning och enda alternativ när jag tar bort sanden helt.

Vi får se vad som händer.

www.mytwiggs.com