P-piller under digivningen?
Jag vet, jag vet! Frågan har nog varit uppe förr, men jag måste få lite stöd nu. Som ni vet är p-piller inte min grej, och jag har inte gett mina katter piller förr. Jag et inte allt om detta, men jag vill vara förberedd då jag misstänker att Kisi kommer att börja löpa snart igen. Det är ju katastrof om hon börjat löpa när hon har sina små kattungar (som är 5 dagar gamla idag) att ge di åt.
När sätter ni in piller igen?
Brukar ni uppleva några biverkningar som är till nackdel?
Vad händer med moderskänslorna? Blir de rubbade?
Ska jag ge henne nu direkt eller vänta tills jag tror att hon är på gång att börja?
Tack tusen tusen gånger för svar!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Anthea har inte börjat löpa förrän kattungarna är 8 veckor och då äter de ju annan mat.
Jag skulle avvakta. Du kan alltid bryta ett löp med att ge ett piller 2-3 dagar i rad (enligt mina veterinärer)
Lycka till

Tindra har vid sina båda kullar börjat med löptendenser då kattungarna varit ca 3v, Då har jag gett p-piller 1/v. Jag har inte märkt någon biverkning varken på Tindra eller på ungarna…
Kisi må vara en ypperlig mamma, men hon är lättfotad och lösaktig också 
Hon visade faktiskt redan ett löpbeteende idag, vilket var orsaken till att jag konsulterade mina kära ifokusvänner. Jag vågar inte chansa utan satte in p-piller på direkten. Jag resonerar så som att den hormonella omställningen blir ännu strörre om man väntar in ett löp och sedan stryper det med hög pillergiva. Jag föredrar att ta det säkrare före det osäkra i detta fall. Om nu inga akuta biverkningar verkar vara kända då man givit p-piller under en begränsad period under digivningen så har jag väl inget att förlora på att sätta in dem nu istället för om en vecka då hon löper? (vilket jag är säker på att hon skulle göra).
Innan hon parades löpte hon så kraftigt att hon aldrig rätade upp bakkärran
, och då var det november!!! Jag menar… Nu är vi ju snart mitt inne i årstiden som gud glömde! 
www.mytwiggs.com
Jag tror att det är rätt bra att ge piller innan hon börjar löpa, just vid digivning. Risken annars är bland annat att ungarna får diarré, vilket av någon märklig anledning ofta ska vara fallet vid digivning under löp.
Bättre att ge piller än att hon löper som de andra oxå säger.
Gjorde det på min bengalhona som fick 2 överlevande ungar och började löpa i 3:e veckan.
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

#4 Det är inte helt ovanligt, det sker även på hästar. Föl som har mammor som brunstar får diarré. Det har visst med hormonhalten i mjölken att göra.
Tack för era svar! Jag hade lite beslutsångest, men nu känns det självklart att jag gjort rätt. Tänk vad det är bra med forum! 
www.mytwiggs.com

Pullan har det inte varit några problem med, hon har inte kommit i löp utan snällt diat sina ungar. Innan vi hade kull med Moi hade jag hört att 4 veckor var en bra tidpunkt för att börja med piller igen. Stämde inte på Moi som började löpa när kattungarna var mellan 2-3 veckor och det var en katastrof! Det slutade med diareé överallt! Ursch! Vi fick stödmata kattungarna med mjölk utan massa hormoner, efter nästan en vecka blev de bra igen. Inget jag rekommenderar. Skulle tro att det är individuellt och tidpunken vi har nu är inte så optimal heller om man inte vill att sin kisse ska komma i löp.

Håller med ovanstående…jag förlorade en kattunge pga ovetande och att jag inte satte in piller i tid. Det är ju så mycket hormorner som springer runt i kroppen när de löper, och det ger kattungarna enorm diarré..som kan vara svår att stoppa så länge de diar en löpande hona…ta det säkra före det osäkra…
Tack än en gång! Jag gjorde nog rätt då som gav henne direkt! 
www.mytwiggs.com
Mina flickor ammar sina ungar i både 6-7 veckor innan de börjar löpa.Även de som är värst brukar dröja så länge..Mjölktillgången kan minska med piller,men då får du tilläggsmata.
Jag avskyr piller så jag är inte den rätta att ge råd.Nu ger jag dock eländet till Jewel,eftersom hennes 1 årige son går här och lurar…
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Jag kan väl väga upp med att säga att jag aldrig gett digivande honor p-piller och jag har heller aldrig haft diarré hos kattungarna. Min första avelshona väntade med att börja löpa tills kattungarna hade flyttat. Min nuvarande avelshona brukar börja löpa när kattungarna är runt 6 veckor gamla. Hon blir inte överdrivet jobbig utan hon sköter kattungarna bra trots löp och som sagt, inga diarréer.
Man får nog känna efter. Man känner sina katter bäst själv.