Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 1926 ggr
TereseE
2009-02-03 23:10
0

Kattsand

Startade ju en tråd om foder tidigare, nu vill jag veta vilken slags kattsand ni använder? Gärna för- och nackdelar också.

Har precis blivit tipsad om Everclean så det kommer vi köra på nu…

Rexjen
2009-02-04 09:27
0

Vi kör Everclean Extra Strength Unscented, den gillar vi. Klumpar bra och katten luktar inte amerikanskt hotellrum efter toabesöket. Tungan ute

cherish
2009-02-04 10:29
0

Faktiskt (det visste jag inte) så använder vi precis samma kattsand som Rexjen. Vi använde förut Extra Strenght Scented men den var så parfymerad att äldsta killen fick allergireaktioner och kunde inte kela med katterna utan att fullständigt nysa ihjäl sig (nästan då). Vi har provat de flesta sorter känns det som och fastnat för Everclean.

Klumpar bäst, dryg (vi har fem katter) och dammar inte så hemskt som de andra. Dock är den lite parfymerad ändå men katterna "stinker" inte parfym efteråt.

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Pus-
2009-02-04 10:51
0

Vi har også brukt everclean i det siste. Men heter de forskjellig i norge tro? Den siste het noe som odor control, extra strenght. Men så ikke lik ut som den jeg fant på everclean sin hjemmeside. Men den er nok den samme som #1 og #2 for det luktet ikke noe parfyme, og fungerte utmerket.

Nå er butikkene utsolgt rundt her, så bruker noe annet som ikke fungerer like bra inntil de får inn igjen! Håper de får opp farten!

Hvor mye betaler dere for en eske av den?

Max&Terri -og prinsesse Amy  http://cornish.blogg.no/

Fritz
2009-02-04 10:58
0

Jag använder everclean everfresh och är SUPER nöjd!

TereseE
2009-02-04 11:00
0

#3 Vi beställde från www.foderbilen.se för 199kr. Vad kostar den i Norge?

Verkar som att Everclean är bra då i alla fall eftersom många rekommenderar den. Vi tog faktiskt en med parfym, kanske var dumt…

AlexH
2009-02-04 11:00
0

Jag är som alla andra! Tungan ute använder ever clean. har provat en massa varianter men kommer tillbaks till everclean.. Japp den är svindyr! (199sek/10kg) men för mig den bästa. Jag har enfertil vuxen hane och en hona (kattunge)och  det luktar inte katt hemma om man så säger, vänner som inte är kattfolk till och med säger att de hade förväntat sig den "vanliga" kattlukten hemma hos oss, men den finns inte Skrattande

JAg kommer fortsätta testa lite olika i min jakt på att finna ett billirgare alternativ.. men som sagt hittils så hamnar jag hela tiden tillbaka på everclean.

drygt och bra!

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Casiopeia
2009-02-04 11:49
0

Pussy Compact funkar fint för mig och mina två kattor.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Eine
2009-02-04 13:08
0

Här skiter vi i Exreme Classic Gold Label med svag doft av barnpuder.Jag är nöjd med den sanden-Sticker mellan med Pussi Compact ibland som är ett klart prisvärt alternativGlad

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

TereseE
2009-02-04 13:22
0

#8 Ha ha, här skiter vi i… Skrattande

Tristan använder både sin egna låda på toa och kaninens låda i köket. Så även kaninen får vänja sig vid kattsand nu. Luktar inte allt för gott med fertil hanes kiss och bajs i kaninen toa-lätt (papperspellets) oavsett hur ofta man är där och plockar bort. Skrikandes

Han delar för övrigt även kaninens vatten, knäckebröd, morot och fibergröt… Kaninpelletsarna och höet låter han dock bli än så länge.

kaniniz1
2009-02-04 15:36
0

#9 Vilken rolig katt du har=)

Här kör vi just nu med pussi compact och kattsands deo=) och det funkar för oss men jag har även haft andra kattsander som ever clean, miss cat, katty och Extreme Classic Gold Label och det ABSOLUT BÄSTA är ändå Ever Clean=)

MagicPaws
2009-02-04 15:54
0

Everclean Multiple Cat… men då är det ju parfym, föredrog den röda innan det blev parfym, får prova Extra Strength Unscented och kolla om den är bättre… föredrar ändå när inte katterna luktar parfym.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Pus-
2009-02-04 16:02
0

#9 Husk at kaninen ikke tåler kattsand som klumper. Er desverre mange kaniner som har dødd av forstoppelse pga klumpene som oppstår i magen hvis den skulle finne på å få i seg noe sand. Bruker heller peewee, som tar kattetisset bedre, og som også tar kaninlukta helt supert!

Max&Terri -og prinsesse Amy  http://cornish.blogg.no/

svea1
2009-02-04 16:29
0

Vi har EverClean, oparfymerad. Den parfymerade luktade tant tycker jag, men nu såg jag att det kommit en ny variant med lavendeldoft. Kanske värt ett försök.

AnneAlva
2009-02-04 16:55
0

Vi använder PeeWee träpellets och det funkar jättebra, vi har fyra katter och det luktar ändå inte "katt" hemma hos oss, något som gäster ofta nämner. Förut hade vi EverClean Extra Strength Unscented som är toppen, men all sand dammar, bara mer eller mindre och när Kyra utvecklade astma bytte vi ut sanden mot pellets med det funkar som sagt precis lika bra och är betydligt billigare!

Håller med Pus- om den klumpbildande kattsanden till kaninen. Ta hellre något annat för det är ju väldigt tråkigt om kaninen skulle bli sjuk pga. sanden.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

[Johanna84]
2009-02-04 17:31
0

Jag verkar vara en av de få som Inte använder Everclean…

Jag kör med Best Friend Fresh & Easy kristallsand. Tycker den är Kanon! Jag har dock inte testat everclean, men har testat Pussi kompakt, och jag gillar inte att behöva plocka kissklumpar, tycker det blir så mycket extra jobb, och så har man den där finkorniga sanden Överallt i lägenheten efter katterna har varit på toabesök…

Kristallerna suger upp kisset och sanden hålls torr och Helt luktfri. Jag byter ca varannan vecka (har två katter)

Men jag har läst att en del katter inte gillar att gå på kristaller, men med mina katter har det aldrig varit något problem..

En säck för två katter kostar 109:-

Hittade en länk med kattsands test : http://www.cint.se/sweden/asp20/auto_arkiv.asp?type=1&id=772 

/J

TereseE
2009-02-04 17:56
0

#15 Den använde vi när vi hade två huskatter tidigare. Kanonbra!

Leffe
2009-02-04 19:41
0

Mina katter gör sina affärer i Golden Grey. Den sand som jag tycker dammar minst och klumpar bättre än Ever Clean

zoolatri
2009-02-04 19:53
0

Min katt använder samma som råttorna, toalätt:) Det fungerar nu med en katt, sedan får vi se. Jag tycker det är smidigt att ha samma till dom, det blir bara en säck att släpa på! Och inget damm;)

[Wiveka]
2009-02-04 19:57
0

Everclean Multiple Cat.

Tänk på att man får rabatt - om man anmäler sig som uppfödare på deras hemsida så får man en kartong efter 4 köp.

Everclean

Clee
2009-02-05 02:16
0

Nu ska det ju visserligen mycket till, men jag är inte så förtjust i Everclean. Visst är den bäst - men klumparna är t ex bättre med Pussi Kompakt tycker jag, som kostar runt en tredjedel av priset. Jag provar lite allt möjligt - och tack och lov är inte mina katter kräsna. Det enda är att det ska vara finkornigt, klumpa bra och inte lukta för äckligt. Billigast är Pussi Kompakt, sedan provar jag de andra olika konkurrenterna till EC, Tidy Cats och Extreme Classic. Dessa nämna stinker verkligen tantparfym. Den mest prisvärda just nu är en lila kartong, Cats Choice, med 10 kg som kostar 99 kr (specialpris) hos min zooaffär. Ordinariepris ligger runt 139 kr/10 kg. 99 kr är ett bra pris för den tycker jag. Den dammar väldigt mycket men luktar snarare rengöringsmedelfräscht än babypudersunket. Tycker även att Catrine är bra, om den nu är billigare än EC i kilopris.

Ska även prova uppfödarrabatten på Olivers sand. Har hört att man kan få en halvpall med 120 kg (eller vad det var) och då med ett 10 kg-pris på 65 kr. Det är ju billigare än Pussi! Skrattande Nej, om inte Boris visat på tvärt nej hade jag definitivt kört på PeeWee! Har verkligen ingen lust att lägga en förmögenhet på kattsand, särskilt när jag lägger så mycket pengar på kattmat, då jag ju enbart ger blötmat och BARF (varav en ren lamm-BARF.)

EvaG
2009-02-05 05:46
0

Mina katter gillar Extreme Cassic

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Ulrikaburken
2009-02-05 09:38
0

Körde everclean oparfymerad först, blev fina små klumpar, men följde med kattassarna ut i lägenheteten och blev lätt cementigt på päls och golv. Kör just nu med misscat från snabbköpet, funkar bra! Ligger kvar i lådan och jag är ganska pedantisk med att tömma ofta. Ska testa kristaller, min bror rekommenderade dem varmt!

Eine
2009-02-05 12:44
0

Hmmm..OT OT.Hur luktar tant? ObestämdDet är ett så populärt uttryck har jag sett.På mig är det absolut Tant-varning och jag använder Very Valentino eller Tresor …Finns det kattsand som doftar så??ObestämdTungan ute

TereseE
2009-02-05 13:50
0

#23 Ja du… Ingen aning faktiskt! Som parfymerad kattsand? Skrattande

Första dagen med EC hemma hos oss. So far so good. Glad

emiya
2009-02-06 01:20
0

Miss Cat har vi använt i många år nu. Har försökt pröva annat men slutade då det hände en "olycka" i sängen…

Liss
2009-02-06 01:52
0

Använder Pussi kompakt. Tycker den klumpar riktigt bra och de dras inte ut så mycket. Dock luktar de en del om honom när han vart där inne. Så hade de funnits en Pussi som inte lukta sådär, så vore de perfekt!

Har testat andra, tex någon kristall grej. Vart vita små kristaller överallt tycker jag. Och kisset rann rakt igenom till botten!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Clee
2009-02-06 05:19
0

#23 - Starkt, tungt, sött, blommigt och kvalmigt! Skrattande Alldeles för mycket, kort sagt.

Sewena
2009-02-06 10:20
0

Pussy Compact är klart bäst på marknaden! och billigast.
Mina katter är inte kräsna utan använder lådan oavsett vilken sand jag lägger i..

TereseE
2009-02-06 11:13
0

#12 hade missat ditt inlägg…

Vet att kattsand inte är det bästa för kanin, bara en tillfällig lösning och kaninen äter absolut inte av sanden. Det dammar ju dessutom en del vilket inte är optimalt för en kanins känsliga lungor. Tack för tiset om Peewee -ska testa det.

Eine
2009-02-06 12:41
0

#27 jaha,ja, för mig faller ju inte den svaga barnpuderdoften i Extreme Classic under den rubrikenSkrattande och inte min Eau de Toilette hellerSkrattande(säger Tanten som snart fyller 63)

MyTwiggs
2009-02-06 17:49
0

Kör just nu med klumpbildande sand. Katty brukar det bli och jag har varit nöjd, men nu köpte jag en ny sort som fick mig att kapitulera.

Jag har beställt peewee från foderbilen idag (det kan bero på att jag har haft en peewee-förespråkare här i några dagar Flört)

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

MagicPaws
2009-02-06 17:53
0

Kan ju tillägga att jag även använder PeeWee samtidigt som EverClean

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

zoolatri
2009-02-06 20:44
0

Man kanske skulle prova peewee. Har hört att det ska fungera med vanliga eldningspellets, och jag eldar ju med pellets så det kan bli billigt och smidigt för mej.

Är det någon som provat med sån pellets i en peeweelåda?:)

Clee
2009-02-06 20:59
0

#33 Japp! Det du får kolla är att diametern motsvarar PeeWee-pelletsen. Dessutom är det himla bra om du kan få tag på pellets som är gjorda av barrträ och inte lövträ. Det är nämligen barrträ som förtäcker lukten från lådan så bra. Lövträ funkar inget vidare tycker jag.

Natali
2009-02-06 21:32
0

Här använder vi Extreme classic. Den oparfymerade sorten.

JAg hade tidigare ever clean. Men tycker de dammas så otroligt mycket! Den jag använder nu dammar mycket mindre, och tar bort all dålig lukt också.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.