Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettkattmat-sand-och-tillbehör-böcker
Läst 4144 ggr
LinusCRX
0

Vattenfontän - Drinkwell eller Catit?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon här som kan säga mig vilken jag ska köpa.

Catit är billigare och verkar ha vattenfallet över en kupol medan Drinkwell har att vattnet rinner ut i en stråle. Vad uppskattar katten bäst samt vilken är bäst överhuvud taget vad det gäller rengöring etc.

Här är en bild på Catit

LinusCRX
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…en bild på Drinkwell

Lullan1
0

Vi har haft en Catit, men ingen av katterna brydde sig om den.

De varken drack eller lekte i den, och sen var den jobbig att hålla ren och att ta i sär….
Jag fick byta kupolen 2 gånger på 1 år då den sprack i plasten, sen skar motorn ihop så då slängde jag den.

Inga vidare recensioner från mig för Catit alltså, men, det är ju bara min egen erfarenhet av den.

Dolleminas
0

Jag har en catit och är bara supernöjd med den…. katterna dricker både på "kulan" och i skålen, tycker den är relativt lätt att rengöra, reservdelar finns ju även hos Carsten (Becats) och han är också lätt att få tag på Flört

AnneAlva
0

Vi hade en Catit ett tag och den funkade bra, katterna gillade idén med fräscht och kallt vatten. Problemet är rengöringen som Lullan skrev, vi hade dock inte några problem med att kupolen sprack, men den är lite bökig att ta isär och göra rent och så tycker jag att man måste göra det för ofta samt att filtren inte håller särskilt länge. Det som ledde till att vi slutligen la den i förrådet var att den lät såpass mycket att det störde när man skulle sova. Den låter mindre när man precis fyllt på den, men vattennivån sjunker ändå tillräckligt under dagen för att man ska bli knasig om man inte fyller på även på kvällen.

Av katterna fick den dock bra betyg, de gillade verkligen kupolen, den var roligt att slicka vattnet från. Våra katter slickar ju på sidan av vattenskålen också för att dricka vatten så det var klart att kupolen blev en favorit. Skrattande

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

MariaW
0

Jag har en Catit (den hade jag när Linus bodde här också) och en fresh flow, katterna (och hundarna) gillar bägge men Catit är mycket svårare att få ren så den använder jag inte jämt….
Så jag skulle ha köpt en fresh flow eller en drinkwell (om de är lätta att få rent)

AnnaS
0

Jag har en CatIt och är supernöjd! Visst är den bökig att göra ren emellanåt, men om man gör det till en rutin någon gång i månaden så går det fort.

Att den låter har inte jag några problem med, men den kan börja låta när motorn måste rengöras. Om man inte rengör den så börjar det låta mycket och ofta.

kissan78
0

Har också en CatIt och den är en stor favvo bland kissarna! Visst är det lite bök med att rengöra men alla delar (utom filter o motor) går faktiskt att köra i diskmaskin. ;) Låter inte alls mkt tycker jag om man inte låter det bli för lite vatten i den. Men har en rutin o fyller på 2 gånger per dag o då är det aldrig några problem. Här skulle inte någon av dem andra varianterna funka för är det en stråle som rinner så ska det lekas! ;)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Leffe
0

Har både Catit och Drinkwell. En del av katterna föredrar Catit och en del Drinkwell. Drinkwell är poppis hos de katter som dricker direkt från strålen.

Själv föredrar jag Drinkwell, finns burk för 3,5-4 liter som tillägg och är väldigt lätt att fylla. Kupolen på Catit är mycket bökigare - vända upp och ner och trycka in en liten fjäderventil och hålla under vattenkranen. Och den är svår att få föll, Det finns hos Be-Cat en större modell av Catit så man inte behöver fylla på så ofta.

Bägge låter när vattnet minskat för mycket vilken samtidigt är en bra varningssignal och påminnelse att det är dags att fylla på vatten. Tycker ingen av dem är alltför svåra att rengöra

emiya
0

Är det någon mer som har erfarenhet av Drinkwell? Tycker att den är dyr (600:-), så om man ska köpa den vill man ju att den ska vara bra och att katterna gillar den och att den är lätt att rengöra.

Buffy-co
0

Förlåt LinusCRX- men får jag låna lite av tråden till en fråga ? -

Kan någon här säga varför jag bör köpa en vattenfontän??

Jag tycker det verkar jobbigt bara-att hålla den fri från bakterier osv.. bara en ytterligare sak att rengöra..

Mina katter dricker bra ändå!! - om jag har vattenskålar står på flera ställen i lägenheten som jag alltid haft….lätt att byta och diska vanliga skålar tycker jag..

Dessutom dricker dom i perioder ur riktig kran vid "beställning"..Buffy ville jämt det förr..men lite mindre nu(han tycker det är bökigt att balansera på handfatet tror jagGenerad)

Mischa har inte blivit såld på vatten ur kran-däremot vatten ur glas..därav har hon en liten vattenglasskål på soffbordet..

Men-jag är tacksam för argument FÖR en vattenfontän!!(ska ju på utställning i helgen..Oskyldig)

KatternasMatte
0

Vi har en Drinkwell har haft en i ett par år nu. Katterna uppskattar den och "tjatar" betydligt mindre om att få dricka vatten ur kranen. Det kan ju vara ett argument för vattenfontän. Våra katter använder den alla på olika sätt.

Bubblan sitter på behållaren och dricker från strålen uppochner, Gustaf kör in tungan så långt han kan i hålet där strålen kommer från så vi har varit tvungna att tejpa fast locket. Shaggy dricker som vanligt, Tindra lapar från "backen" och från strålen, Missy lapar lite försynt som vanligt, Piff dricker från strålen. Ja jo just det Gustaf tvättar fötterna i vattnet också men det gör han å andra sidan i alla vattenskålar.

Vi tycker att den låter lite men å andra sidan så sover vi inte i närheten av den. Men vår nästa vattenfontän blir nog en FreshFlow istället. Den låter mindre och är billigare. Jag köpte en "vanlig" vattenfontän på Netto billibt i början av sommaren. Den har vi haft på uteplatsen och den har funkat jättebra trots att det inte finns något filter i. Det var en med små skålar på höjden i olika storlekar där det också blev lite strålplask. (Den går för övrigt också bra att tvätta fötterna i hälsar Gustaf.)

Jo en annan sak. Vi har väldigt kalkhaltigt vatten här och det är ju jobbigare att göra ren en fontän då än en skål/glas/tillbringare.

Ett annat plus är att med fontänen tar inte vattnet slut så fort om man är bort länge en dag.

A-M.H
0

Vi har en Drinkwell och en Petmate. Drinkwell är inhandlad för att en viss liten fröken hemma krävde att få dricka från rinnande kran.

Drinkwell är mkt lät att hålla ren samt fylla på vatten. Cigge älskar den, kan hålla på i evigheter med vattenfallet, låter som han duschar..ähum…

….om det blev slut på krandrickandet….ha ha ha ha..näe…det är bara Cigge som nöjer sig med vattenfontänen..de andra…ja inte bara en viss fröken längre…kräver att få dricka från kranen…också…men klunkar även från vattenfontänerna..när det passar..Räcka ut tungan

Leffe
0

#10 Om du vänder på dina argument mot fontänen så får du argumenten för dem.

En del katter dricker för lite när de får torrfoder och det framför allt blandad med blötmat. De blir mer dricksugna när det skvalpar. Det är samma effekt som du säger när dina dricker ur vattenkranen. Men om man inte är hemma om dagarna är det inte så bra med vattenkranen då strålen oftast blir mindre och mindre om kranen står och rinner sakta.
När det gäller friskhet så är vattnet i en fontän friskare , gäller framför allt Drinkwell som har sin stråle, än i en vattenskål (om man inte byter vattnet i skålen flera gånger per dag) då det tack vare cirkulationen får nytt fräxcht syre

EvaG
0

Mina katter dricker ur Drinkwell, en toppenfontän, som Be-cat har

Medarbetare på Vilda västern iFokus

PiaW
0

Här hemma har vi en vattenfontän som heter bidé. Tihiii! Didi älskar bidén och det är enkelt att fylla på den och rengöra. Vi får en påminnelse varje gång vi går på toaletten, då följer hon med och ska dricka färskt vatten. Vilken tur att vi inte betalar för vattnet, ibland glömmer jag bort att stänga av den Förvånad

LinusCRX
0

Tusen tack för alla svar! Jag har bestämt mig för en Drinkwell efter att ha läst era kommentarer. Var lite inne på det från början men kände att jag visste för lite.

#5 Då förstår jag att han kräver att få dricka från kranen i badkaret Skrattande

#10 Självklart får du låna tråden! Den handlar ju om fontäner Flört

Då vet jag vad jag släpar hem från utställning nästa gång…. Skrattande

La_Joz
0

#16 Då du redan har bestämt dig så behöver jag ju inte skriva.. Men det gör jag ändå! När jag var på utställning sist så stod jag och funderade på om jag inte skulle köpa en fontän till mina katter. Jag kollade lite på Catit, men alla jag frågade rekomenderade Drinkwell. Mycket pga rengöringen. Jag ska också införskaffa en Drinkwell inom kort, så då blir vi två! Lycka till!

Leffe
0

#16 Be-Cat kommer att vara på utställningen i Rissne nu i helgen
Esmeraldas kattshop som också säljer Drinkwell kommer att vara på utställningen i Täby nästa helg.

Det brukar alltid vara lite billigare på utställningar än i affär. Rekommenderar att du köper en tillägsburk (resrvoarburk) finns i olika storlekar

LinusCRX
0

Ska hålla koll på dem. Hoppas någon av dem dyker upp på Solvalla också för då är jag där….

Leffe
0

Be-Cat kommer till Solvalla. Esmeralda finns i Vällingby

LinusCRX
0

Aha, man kan ju ta en dagstur till Vällingby…min gamla ort….

Leffe
0
LinusCRX
0

Tack!

cetla74
0

Köp en liten pump för akvarium (150-300L/h) och sätt i en skål. Det fungerar oxå.

Elica
0

^Hah! Tyst Jag köpte en liten pump, som jag satte i en skål, för att kolla om mina katter skulle uppskatta det. De var intresserade om det hela 5 minuter - men jag såg alldrig någon att dricka från det.Obestämd

Så nu får de nöja sig igen med vanliga vattenskålar. Utom Elica - hon vill absolut dricka från kranen…

rexmamma
0

Vi har både Catit och Drinkwell …. undanstoppade. Catit tyckte vi var besvärlig att hålla ren och det var en del små plastdetaljer som lätt gick sönder. Dessutom brummar den, fast jag är nog lite känsligare för ljud än dom flesta.

Drinkwell tycker vi brummar ganska mycket. I över ett år letade vi efter borstar som man behöver för att göra rent i alla små håligheter,utan att hitta några. Nu har vi äntligen fått tag på borstar, så vi kanske ger Drinkwellen en chans igen någon dag,…snart.

Jag skulle gärna vilja att katterna drack lite mer, men jag tyckte inte dom gjorde det när vi hade fontäner…, fast å andra sidan ser man ju inte alltid när dom dricker.

Dragonrebell
0

Jag har precis köpt en Catit via tradera. Vet inte mycket om den ännu…Tjorven drack lite…Dina flydde:S. Men vattnet får jag inte att rinna över hela bubblan:( Har gjort som det står i instruktionerna. Några tips?

citrina
0

När du startat den så dra med handflatan över kupolen så fördelas vattenet lättare, viktigt också att den står helt plant.

citrina
0

Har en Catit på vinden. Tyckte den var lite bökig men helt ok.

Nu har jag en Fresh flow och den är enklare att rengöra och låter mindre tycker jag.

Ika dricker alltid bara uppe på toppen där vattenfallet börjar.

Dragonrebell
0

#28 Ja…jag har prövat med det…fungerar inte. Hela lägenheten lutar nog…så den biten kan nog bli lite svår:S Suck.

cherish
0

Vi har en Catit, den brummar rätt mycket om den inte är full med vatten och är bökig att rengöra men katterna gillar den så vi får stå ut.

FreshFlow ser ut att vara enklare att hantera så det kanske kan bli grejen i framtiden .. Men hundens stora vattenskål funkar bäst tycker jag :D men katterna håller inte helt med mig … ;) Roligare med rinnande vatten för det kan man ju sitta och tassa på och skvätta på både golv och kompisar … *pffft*

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Dragonrebell
0

Nu har jag flyttat fontänen…och Violá…jämt flöde! :-D. Men kissarna är inte SÅ förtjust i den:(. Tjorven kan dricka lite ibland…men inte Dina efter flytten…fick slå upp den vanliga skålen med vatten åt henne. Hon var hur törstig som helst efter första natten…krävde att matte skulle kliva upp och ge henne vatten från kran…efter det så gav matte med sig…och nu är hon lugn igen.

#31 Jo…självklart är det mycket roligare att skvätta ner omgivningen! :D