Foder
Skulle vilja höra vilket/vilka foder ni ger till era cornishar. Kommentera gärna!
BARF, Mjau och James Wellbeloved…
Det är vad mina katter mår allra bäst av 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Funderade på BARF till hunden förut, men är för äckelmagad… 
Royal Canin Kitten äter Sushi och Enya knaprar Royal Canin Main coon (hon äter de för att det är stora kulor så hon måste tugga, hon hetsar i sig maten annars och spyr upp den sen, med main coon funkar det skitbra, förutom att de är för fett)
#3 Ha ha, läste först som att katten hette Royal Canin Kitten och att hon åt sushi… Tänkte att det var väl himla bra reklam för Royal Canin att döpa en katt efter deras foder. 
Har alltid gett RC till våra husisar som vi hade tidigare. Våran CRX får Orijen nu, men tycker det är lite dyrt och funderar på om det finns likvärdiga foder till en lite mindre slant möjligtvis… 
Om man vill ge någon av RCs rasfoder, vilken är bäst lämpad för CRX i så fall?
#4 Hahaha… Ja, jag såg att jag skrev lite tokigt.. 
Jag vet inte vilket foder som kan vara bäst, jag tar det där med rasspecifika foder med en nypa salt faktiskt… Känns lite som en säljtrick… Main Coon som Enya äter är ganska mycket dyrare än tex indoor….
Men vid nästa foderinköp så blir det nog Siamese, det fodret ska också ha större kulor, och inte vara lika fett som main coon maten, Enya har förvandlats till en tjockis… 

Vi ger just nu en kombination av RC oral, sensitive och sphynx som torrisar. Sen får de rått kött som lammhjärta, kycklinglever och kycklingvingar, ibland kycklingfile.
# 2 Det är en vanesak :P Själv är jag vegan 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Oliver's är ett bra foder nästan i klass med Orijen. Jag har provat alla tre sorterna och kattungefodret är det som katterna tycker är godast här. En fördel är att man får det hemskickat och man kan även få det hem regelbundet varje månad. Oliver's har inte inte heller några krav på stamnamn för att få rabatt utan rabatten beror på mängden man köper. De ska visst lansera nått nytt kattfoder i vår också, men vet inte vad det blir för nått.
#8 Ska kika på det. Tack för tipset!
Annars beställer vi hundmat i stor säck från Foderbilen…

På Bromma Zoo kostar 20 kilo Orijen 879:- det blir billigare än om du köper vilken som helt av RCs foder. (räknar inte med uppfödarrabatt då) Tycker att Orijen är ett bra foder och funkar Tristan bra på det och är van vid det ser jag ingen anledning att byta.
Har inte jämfört med priserna för RC ännu. Bor inte i närheten av Bromma Zoo.
jag ger int RC längre då katterna har reagerat med knottror och annat…Plus att jag tycker det är för mycket kolhydrater och det är ju mest bukfylla.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Jag ger mina katter Purina Housecat och blötmat. Tycker inte heller om RC, då mina katter började spy av det (och de är inga hetsätare).

#11 just Bromma Zoo var bara ett exempel då jag handlar där, nog håller butikerna liknande priser.
Okej, men då går RC bort. Har beställt Orijen till älsklingen nu, men ni får jättegärna fortsätta berätta vad ni ger till era kissar.
#14 Självklart finns Orijen på andra butiker också, tror jag var lite trött när jag skrev här igår… 
Tack för alla tips!

#15 Precis. Du har ju Gunnars hund och katt (Djurmagazinet) och Djurhobby i boländerna.
Vad jag har förstått så är Orien billigare än RC om man köper 20 kg säck.
#16 Och nya Arken ett stenkast från oss… 

#16 Orijen är billigare än de andra "kvalitetsfoder" jag vet om även om man köper i mindre säck än 20kg. 7kg kostar 399kr på Djurmagazinet. Jag är ju Orijen-anhängare. 
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Mina kissar äter just nu RC light på veterinärens inrådan då cornishen min har haft poblem med magen/kräkningar, fast det vette tusan om jag tycker det hjälper…
#7 åhå, undrar om jag skulle fixa det med min köttfobi (är också vegan) Det verkar ju sunt, det lilla jag vet om BARF…fast det kanske är för tufft för känsliga magar?

BARF är det mildaste för magarna så för den delens skull så skulle jag hellre ge det än light foder.Det duger möjligtvis till grisar som är allätare men som kattmat ICKE.
Stolt ägare till tre La permer
Mina katter äter inte rått kött. Vad kan det bero på?

Att du inte lärt dom det.
Stolt ägare till tre La permer

#19 Ett light-foder mot känslig mage? Det tycker jag låter lite märkligt… Har också problemet med en katt med känslig mage/kräkningar och har tidigare haft Hills i/d som är ett veterinärfoder anpassat för känsliga magar och jag tyckte det funkade bra men det kostar tyvärr en del…
Vi provade sedan med Orijen med ett högt proteininnehåll utan kolhydrater (spannmål o.dyl.) och det funkar väldigt bra för oss, kräkningarna har minskat mer nu än när vi använde Hills i/d även om det också hade en bra effekt på magen.
Min gissning är att i många fall beror krånglande magar mer på allt onödigt som stoppas i fodren som utfyllnad och som en kattmage inte kan tillgodogöra sig snarare än en överkänslighet mot foder i allmänhet.

#21 Mina katter är också kräsna och vill inte äta rått kött och dylikt, men det beror som Monica säger att jag inte vant dem vid det. Ibland är det svårt att lära gamla "hundar" att sitta…
#20 jasså där ser man! Jag får helt enkelt försöka kolla upp mer om BARF då.
Veterinären gissade att hon hade någon form av magkatarr och påstod att foder med låg fetthalt skulle vara bra. Egentligen är jag skeptisk till både att ge endast torrfoder och att ge foder med vegetabilisk "utfyllnad" så hade det inte varit för veterinärens råd hade jag gärna testat något annat. Å andra sidan har kissarna gått på den här maten sedan i våras och det har ju inte skett några mirakel direkt…
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Jag ger mina Royal Canin Siames och ibland blandar jag med RC exigent, den ger så fin päls på mina. Jag har provat en del annat men på detta foder är mina katter i bästa form med superfina pälsar (tyvärr är två av mina raringar överviktiga även om de gått ner en del, men den tredje äter minst lika mycket och samma foder och är så smärt, frisk och fin). Försöker få i dem lite blötmat (mjau) mellan varven men det är inte speciellt poppis och även om jag enbart ger en halv tetra till alla tre så får jag kasta hälften.
Jag har funderat på att prova att "Barfa", men så länge mina raringar mår så bra och nästan aldrig varit sjuka så är vi nöjda med detta "latmansfoder".
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Hos oss gick vi över direkt till RC Indoor efter kitten-fodret men då vi märkte att pälsen blev både tunnare och mycket mer mjällig (och efter en läst tråd här på forumet) så bytte vi till RC Siames istället.
Visst blev pälsen tjockare igen men mjället hänger i sig.. Funderar på att prova Orijen om det inte ger sig snart, men har för mig att det finns en del katter som fått foderallergi av det..?
I och för sig är ju forum ett ställe där man tar upp problem så de som får allergi är nog ganska få.. 

#28 Jag tror det är betydligt fler som inte får allergiska reaktioner av Orijen än de som faktiskt får allergiska reaktioner av det. Prova du, är du inte nöjd tror jag till och med de ger pengarna tillbaka. Om inte Orijen botar mjällen finns det kanske något annat foder som kan funka bättre? Trial and error är ibland enda vägen att gå, det är ju en djungel det där. 
Jag ger BARF och MJAU blötmat. Torrfoder endast som godis och då de provpåsar jag får hem från utställningar. Min allergiker får aldrig annat än BARF.
Mina kastrater åt enbart torrfoder (aldrig någonsin annat, alltså) de första åren de bodde hos mig. När jag försökte få över dem på blötmat tittade de bara på det och gick iväg. Precis som Monica säger innebär det att jag - med flera års tålamod - har fått lära mina katter att äta rätt. Vägen har gått från att hitta ett blötfoder de faktiskt åt (Sheba kyckling och MJAU tetra) till att blanda malen BARF med maten och sedan helt gå över till kött. I dag kan jag glatt konstatera att även den svåraste katten gnager på lammben!
Han är 5,5 år och har aldrig gått med på det tidigare.
Jag använder Orijen och Mjau blötmat, de får även rent kött ibland. Svea ratade köttet, men Gösta gillar det.
Har inte märkt någon allergi hos katterna av Orijen, visserligen har Gösta lite ful studtail men det har han haft oavsett foder.
#30 En kvinnas list.
Det tål att prövas.

#22 Håller med Monica. Småtjejerna Ninni och Gaffsie har inga problem att äta BARF men Gråis är lite mer skeptisk. Han är också uppfödd på nästan enbart RC kitten och Ninni och Gaffsie på kött av alla de slag.
På bilden smaskar Ninni i sig en blandning av älg-, ren-, hjort-, struts- och lite griskött
#33 Skulle vara kul att se en bild på Ninni efter maten… 

#34 Ha ha, som tur var hon inte ensam om köttberget
#25 Jag tänkte mest på vit katt -rått kött… 

#36 Lika vit som innan, det är en katt

Royal canin blir det här hemma, har provat lite annat med håravfall, eksem och diareér som följd… på lördagar blir det burkmat som lite extra..
Har alltid gett Royal Canin men har nu gått över till Iams, är för tidigt att säga vad jag tycker om Iams, RC fungerade bra men Iams är för mig mer ekonomiskt. Kommer antagligen fortfarande ge mina kattungar RC dock, har funkat så j..la bra så jag törs inte byta…
Någon annan som ger Iams? Hur upplever ni den maten?
Här kör vi Mjau morgon och kväll och däremellan får de lite RC Sensible. Det var det RC-foder med lägst kolhydratinnehåll jag kunnat hitta. På det sättet har vi kunnat banta ner husisarna lite men Phoebe är fortfarande lite rund om magen.
Utöver detta får de rått kött (älg, nöt, kyckling) vid tillfälle, ägg, lördagsskinka och ostbitar. :D
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com
James Wellbeloved.
Att man lär katter att äta rått kött stämmer inte riktigt. Alla mina har fått det, men en av dem vägrar totalt och har alltid gjort det. Så det beror även på individ från individ vad de äter precis som hos oss människor
#41 - jag tror också att det är individuallt och kanske ocks föränderigt över tid som för oss människor. Både Charlie och Maxen åt blötmat och "lite vad som helst" hos sina uppfödare men nu är Maxen mycket mer kräsen än Charlie. Ingen av dem är särskilt förtjust i blötmat.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet