Till er som sätter ut katter på foder!
Funderar kring hur andra uppfödare gör när de sätter ut kattungar/katter på foder. Vad använder ni för avtal, vem står för försäkringen, vem har kattungekullarna osv. Ni eller fodervärden.
Själv har jag använt mig av ett identiskt avtal som SKK har, fast kattrelaterat förstås. Jag behåller avelsrätt på 1-2 kullar beroende på halv-/helfoder, ibland även 3 kullar om jag är väldigt mån om linjerna och de är "unika för mig". Fodervärden får stå för försäkringen och alla andra kostnader som är förenat med ett kattägarskap och jag står för allt som har med avelsbiten att göra, blodprov, utställningar, resor osv.
För halvfodervärd innebär det att jag säljer katten för halva kattens värde och behåller avelsrätten på en kull. Vid helfodervärdsavtal kostar inte katten något.
Om fodervärden har erfarneheten som krävs får hon ha kullen hemma om hon vill, annars tar jag hem honan ca 2 veckor före beräknad nedkomst och har kullen här. Tur att man bor i ett STORT hus!
Berätta gärna hur ni gör!
Jag har inte haft några kullar än, men jag har mest vana av hundvärlden och jag kommer anpassa mina avtal efter SKK avtalen. men som du anpassa det till katt.
Jag vill nog i största mån det är möjligt ha kullen hemma hos mig eftersom det är mitt ansvar och jag vill inte lägga det på en annan person.
När det gäller försäkring så äger ju faktiskt jag katten som är på foder och skall också betala försäkringen. dock så får fodervärden betala självrisken ifall den skall nyttjas, såvida det inte har med själva avelsplanen att göra (dräktighet förlossning etc) också alla tester och undersökningar som.
Vanliga vaccinationer får fodervärden stå för samt mat leksaker sand m.m.
Jag har haft hundar på foder smat delägt och detta har funkat bra för mig, där hundens försäkring betalas av kenneln eftersom hunden fortfarande står i kennelns namn, så jag tofg över försäkringen när hunden gick över i min ägo. Det tycker jag är schysst deal och det är ju fortfarande min uppfödning on "min" katt tills avtalet uppfyllts så då tycker jag att jag ska stå för försäkringen..
några tankar från mig..
Jag ser mer fodervärdskapet ur hundsynpunkt då jag även är hunduppfödare och väljer därför att ha katter på foder på samma villkor som SKK förespråkar, därför väljer jag deras avtal som innebär detta:
Jag har inga rättigheter att ta tillbaka katten om det inte passar mig längre och vid halvfodervärdsavtal är katten fodervärdens och jag kan bara utnyttja avelsrätten. Därför anser jag inte att jag behöver betala försäkringen, då fodervärden hade fått betala den även om hon köper en katt utan foderavtal och jag ser katten som fodervärdens, inte min då jag endast avser att behålla avelsrätten på katten, inte själva katten. Fodervärden påbörjar sin "avbetalning" på katten genom att låta mig ta kattungar.
Jag står dock kvar som ägare hos SVERAK tills katten inte är bunden till mig via avtalet, även om jag ser den egentliga ägaren i fodervärden och det säger alltså även avtalet jag skriver under.
Jag har inga problem med att låta fodervärden ha kullen hemma hos sig så länge jag litar på dennes kunskaper och vi har en god kontakt och inte får långa avstånd emellan oss. Man skall dock inte glömma att det är JAG som har huvudansvaret. Jag tror att mammakatt mås bäst av det. Men som sagt, om inte fodervärden har kunskapen eller tiden så tar jag hem honan och det har också fungerat bra.
Hur många kullar tänker du ta på dina ev foderhonor?
Tack för ditt första svar!
Individuella kontrakt,inga generella sådana.Jag betalar försäkringen själv och allt som uppstår vid parning -dräktighet -förlossning.Om fodervärden*tappar ett strykjärn i huvudet på katten*(dvs olycksfall) får h*n betala självrisk och övriga utlägg.Likaså om sjukdom bryter ut som inte direkt kan härledas till just parninghona etc(om det är en hanne som är foderkatt)
Tar inte tillbaka katten, det är fodervärdfamiljens.Någon trygghet ska de ha,och veta att katten är deras förutom avelsrätten för en period.Jag har erfarenhet både av att ta hem honan vid födsel och att låta fodervärden ta hand om allt.Det pratar vi oss fram till,allt för allas bästa.Jag skriver inte in antal kullar,men däremot antal avkommor.T ex minst 4 friska avkommor..etc. Så skriver jag alltid tidsbegränsning, gansk kort period,och även att avtalet går att diskutera om ngt inträffar och situationen förändras för katt eller fodervärd.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Som Eine skriver gör vi individuella avtal med varje fodervärd, ser till att skräddarsy det så att det passar båda parterna bäst. Men vissa saker finns alltid med, t.ex. att katten är vår tills avtalet är uppfyllt, att vi står för försäkringen tills katten övergår i fodervärdens ägo, att vi står för alla avelsrelaterade kostnader och att fodervärden står för de kostnader ett "vanligt" kattägarskap medför.
Ett halvfoderavtal gäller en kull/två parningar och ett halvt kattungepris. Katten är fortfarande vår, men själva "utköpet" är billigare än vid ett normalt köp. Ett helfoderavtal gäller två kullar/4 parningar och ingen ytterligare kostnad och katten är fortfarande vår.
Om vi väljer att inte utnyttja hela avtalet, dvs. att vi väljer att inte ta en kull till efter den första eller nyttja de sista två parningarna efter de två första anses avtalet uppfyllt och katten övergår i fodervärdens ägo. Om det däremot är fodervärden som inte uppfyller avtalet får h*n köpa ut katten för en från början bestämd summa. Alternativt om fodervärden inte kan ha kvar katten får den flytta till ett nytt foderhem/permanent hem.
Vid kull på honkatt vill vi helst inte ta hem katten, vi tror att en förlossning är tryggast och lugnast i kattens hem med kattens husse/matte än i ett hem där den inte bott på väldigt länge med kattlukter som hon inte känner igen. Därför vill vi att fodervärden ska bo så nära som möjligt så att vi kan åka dit så snart förlossningen är på gång och dessutom vara där ofta under kullens uppväxt. Vid parning på hankatt vill vi helst att parningen sker hos fodervärden för att vi tror att hanen ofta känner sig mer självsäker och får lättare att para på hemmaplan. Kan fodervärden inte ha parning hemma hos sig så ligger det på oss som ägare till hankatten att ha parningen här hemma.
Naturligtvis är det som Eine säger så att avtalet alltid går att diskutera om situationen förändras plötsligt, vi vill inte binda våra fodervärdar till något vi själva inte skulle kunna gå med på.
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Intressant att läsa att fodervärden kan köpa loss katten om fodervärden inte uppfyller avtalet. Har du några exempel att dela med dig av? Ska jag läsa att fodervärden kan eller ska köpa loss katten?
Jag skriver egna kontraks om är skräddarsydda för situationen som den ser ut. Jag väger in alla aspekter i det, såsom avstånd till fodervärden, mina egna behov av katten i avelsprogrammet och vad jag och fodervärden kommer överens om. Mina fodervärdar får stå för en basförsäkring, och jag lägger till alla de tillägg jag vill ha för avel och livförsäkring.
Jag kan inte svara mer preciserat eftersom alla avtal ser olika ut beroende på situationen. Försäkringen är väl det som kommer att vara samma för alla.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Jag har för avsikt att sätta en katt på foder nu. Hon är vuxen och alltså inte egen uppfödning. Dealen är 1-2 kullar och om jag bestämmer mig inom ett halvår att katten inte ska gå i avel köps hon ut, därefter övergår hon i fodervärdarnas ägo även om hon inte lämnat några kullar. Min uppfödning, min ekonomiska risk. Jag står för försäkring (eftersom jag är ägare) och fodervärden för ev självrisk som ej är avelsrelaterad. Extra mat och kattsand är givetvis min utgift och jag avser att vara hos fodervärden flera gånger i veckan och "på jour" vid förlossning kring kull. Katten kastreras innan ägarskap övergår. Hm, vet inte om jag glömt något nu. Nu hoppas jag bara att det hela ska gå i lås. :)
Intressant läsning!
#7 Menar du att om du trots allt inte skulle använda katten i avel inom ett halvår så ska fodervärdrarna köpa ut katten? Jag kanske missförstod dig. Fast då kanske du menade ett halvfoderavtal, inte hel.
Tänker du halvfoder så är det förstås inga konstigheter.
#8 Precis, dvs jag köper en vuxen katt utifrån. Om jag inom ett halvår bestämmer mig för att hon ska kastreras (oavsett skäl) så får de köpa ut henne för en summa under hälften av mitt inköpspris. För de pengarna får de en sällskapskisse, utan att ha behövt utföra något "arbete" för mig. Om jag efter ett halvår ändå bibehåller henne fertil men av olika skäl kastrerar henne utan kull får de henne utan att lägga något emellan. Hel- eller halvfoder, kalla det vad du vill. 
Varför gör man så? Alltså köper en vuxen katt för att sätta ut på foder och inte ens vet om man ska avla på henne eller ej? Vad är det man vet inom 6 månader men inte idag?
Har jag visseligen ingenting med att göra alls men du väckte min nyfikehet måste jag säga.
#10 Jag vet vad mina avsikter är, dvs att avla på henne, men eftersom hon ska flytta till ett nytt hem reserverar jag mig för hur hon kommer att trivas och ser tiden an lite grann. Jag tänker liksom inte låta mina planer stå över kissens välmående och en flytt i vuxen ålder är en stor grej för en katt. Så vi får se hur hon trivs och sedan bestämmer jag mig för vad som ska ske. Katten flyttar för att hon inte trivs med andra fertila honor men eftersom hon är värdefull i avel ska vi försöka att ha henne fertil till att börja med och hoppas att hon snabbt finner sig tillrätta, hon är på intet sätt en problematisk katt så det finns goda chanser att det kommer att funka.
Tack för ditt svar, då klarnade bilden lite. Då håller jag tummarna för att hon ska trivas på nya stället och få småttingar i framtiden. Om hon mot förmodan inte skulle trivas, tror du att hon kommer att göra det utan ett miljöombyte och efter en kastrering då isf, för det äv väl det som är reservplanen?
#12 Nej, reservplanen är att hon bor kvar hos fodervärden kastrerad. Hon är den typen av hona som förmodligen inte skulle må bra av att sjunka i rang bland andra fertila honor, utan bli trackad då. Hos fodervärden ska hon bo med enbart en ungkattshane, vilket jag tror passar fint vare sig hon är fertil eller kastrat. Tack för tumhållning!
Tror du missförstod mig lite, jag undrade alltså att om hon inte ska gå i avel för att hon inte trivs, så kommer hon ändå bo kvar hos fodervärden men bli kastrerad? Jag kanske inte uttryckte mig tillräckligt väl.
Som sagt, hoppas du får dina kullar och att hon kommer trivas!

#5 Med "kan köpa ut" menar jag att vi i avtalet skriver in en summa som ska betalas om fodervärden av någon anledning vill kastrera katten innan avtalet är uppfyllt och vi har haft för avsikt att använda katten till ytterligare kull/parning. Det är en försäkran för vår del kan man säga, visst är det en ekonomisk (och linjemässig) risk man tar genom att sätta ut en katt på foder och inte ha full kontroll, men eftersom vi i övrigt brukar ha väldigt förmånliga avtal för fodervärden är det ett litet säkerhetsnät för oss att försöka undvika att bli utnyttjade. Vi undviker helst att flytta katten från sitt hem och då tar vi förlusten av avelsbiten men blir ersatta med en mindre summa för att kompensera en aning (dock inte fulla värdet). Låter det ännu konstigare nu? 
Det vore en ide för mig för jag har haft bekymmer med en hankattfodervärd som inte riktigt förstått att de faktiskt får en katt gratis mot att de håller denne fertil ett tag. Min nyligen utblommade hane fick bara vara en del av min plan tills han var 12 månader… Han fick bara 2 ungar här, inte riktigt vad jag hoppades på. Men nu tröttnade fodervärden på honom och hans hankattsfasoner så han fick flytta. Hade jag sagt att hon fick kastrera honom och köpa loss honom så hade jag antagligen kunnat räkna med honom ett tag till.
Jag har 2 foderhonor som bara löper ca 2-4 gånger per år och nu när min ena tös ÄNTLIGEN löper så står jag här med en 7,5 månaders hane som inte vet hur man gör… Skulle inte förvåna mig om den andra honan löper snart också… Så får jag vänta ett halvår till tills det är dags, hoppas fodervärden står ut med hanen så länge bara…
Tack för idén AnneAlva!!!
#9 Jag tycker att det låter lite konstigt. Arbetet som en fodervärd gör är ju att hålla en fertil katt till dig och om du sedan bestämmer dig för att ändå inte ta någon kull så ser jag inte varför fodervärden ska betala för katten. De har ju trots allt gjort allt de kunnat och att du sedan inte tar kull på honan är ju ditt beslut, inte foderfamiljens. Så tänker jag…

#16 Varsågod, det var så lite. 
#17 Fast jag tror tanken är att de nog skulle ha köpt en katt oavsett, om de får den gratis är det bara en bonus, om inte så har de fått en katt som de ville ha. Jag kan ha fel, men jag tror det är så tanken är.
#18 Jo det är klart, det här kanske är ett specialfall med en speciell katt och där uppfödare och fodervärd har kommit överens om villkoren.
Tänker bara själv att jag vill veta i förväg hur mycket jag ska betala och inte "helt plötsligt" vara skyldig att köpa ut katten från uppfödaren om jag vill behålla den, trots att jag gjort allt jag kunnat.
Annars tycker jag om ditt upplägg om att fodervärden blir skyldig att betala en summa för katten om denne (fodervärden alltså) inte fullföljer kontraktet. Raka puckar åt båda håll är ju schysstast.

#19 Förstår hur du tänker. Som du säger är det nog en special-deal mellan uppfödaren och fodervärden och de kanske lägger undan den eventuella summan som betalning redan nu så finns den där ifall att katten inte ska gå i avel. Sedan brukar det vara lättare att ha en hona än en hane rent kisseri-mässigt så kanske blir det inte så mycket extra "jobb". Men men, jag ska sluta spekulera och låta Camilla svara själv. 
#17 Det är ok att tycka dealen är konstig, du är ju inte fodervärden. ;) Själv hade jag utan vidare tagit en sådan deal om jag blev erbjuden en sällskapskatt till min nya kattunge, antingen kostnadsfritt (inte gratis, för någon står ju för summan) eller till en bråkdel av den ursprungliga summan. Tjänsten som "betalar" katten är inte att "hålla en katt fertil" utan att ta hand om en hona medan hon är dräktig och har en kull. Till skillnad från en hane betraktar jag det inte som en belastning - snarare som att "ha katt" - att ha en fertil hona på piller i max ett halvår.
Det är inte någon specialdeal på något sätt, utan jag tror att de flesta uppfödare har en klausul för att köpa ut katten om uppfödaren kastrerar i stället för att använda katten. Nu har jag dessutom en tidsbegränsning på den betalningen - och för övrigt fodervärdskapet. Varifrån du fått idén att fodervärden inte vet beloppet från början vet jag inte riktigt, det är självklart överenskommet.
Men man kan förklara det hela så här: En vän och kollega berättade att två av hennes honor inte kom överens. Jag, som väntat på en hona efter denna katt, hade rätt nyligen bollat fram med en kompis om att hon kunde bli min fodervärd i framtiden, då hon nyligen skaffat en hankattunge på foder. Lösningen kändes därför väldigt nära till hands: min kompis blir min fodervärd och får sällskap till sin katt, jag betalar 100% av köpeskillingen men får tillbaka 40% om det bara blir en omplacering och ingen avel. Är det så konstigt? Kanske i hundvärlden… Å andra sidan skulle jag tveka att ta köpeskilling emellan om jag satte en egenuppfödd katt på foder, dvs "halvfoder" eller om planerna går om intet. Linjen kan vara hur dyrbar som helst men är den det får man själv ta ansvaret och ha en reservplan, känner jag spontant, men kan säkert ändra mig på den punkten.
Till syvende och sist är det viktiga att uppfödare och fodervärd är överens, och att fodervärden har en chans även i efterhand att köpa sig ur ett avtal som kanske visar sig obekvämt. Pengar däremellan etc är en sak mellan uppfödare och fodervärd, finns inte något rätt eller fel där, anser jag.
#21 Jag förstår hur du menar i ditt specifika fall. Menade inte alls att vara otrevlig på något sätt. Ber om ursäkt eftersom du verkade ta det så.
Jag menade inte att köpesumman inte skulle vara bestämd från början utan att jag personligen skulle vilja veta om jag ska betala eller ej. Självklart ska jag som fodervärd betala om jag inte gör min del av dealen.
Sedan behöver det ju inte skilja så mycket på fertil hona och fertil hane, om man har tur och får en strilfri och relativt tyst hane dvs…
Jag träffade en vän igår som hade råkat illa ut som fodervärd till en ecotic. Hon hade en hane på foder och det var sagt att han skulle paras två gånger med två redan bestämda honor. Hona nummer ett parade hemma hos dom och det blev en kull där. Men sedan kom aldrig uppfödaren till skott med hona nummer två. Hanen hann med att både börja strila som en tok och skrika nätterna igenom. De försökte få kontakt med uppfödaren som hela tiden drog ut på saker och ting. Fodervärden fick inte själv kastrera eller möjlighet att köpa ut katten, som hann bli över 2 år. Det hela slutade med att uppfödaren tog tillbaka hanen och sålde denna vidare. Hemskt tråkigt.
Som sagt, raka rör åt båda håll för allas vinning och trevnad! 
#22 Ingen fara, kände bara plötsligt att en från mitt perspektiv väldigt förmånlig deal blev ifrågasatt.
När man går in som fodervärd för en hane tycker jag att det är rimliga förväntningar att en hane kommer att strila och en hona inte kommer att göra det - allt därutöver är ju överraskningar, bra eller dåliga.
Vad gäller dubiösa avtal tycker jag väldigt långt att det är en sak mellan fodervärd och uppfödare men det bör som sagt var alltid finnas en friköpsklausul för fodervärden. Den risken (att förlora linjer osv) känner jag ingår just i att som uppfödare sätta katter på foder. Jag vet att det inte är ovanligt att katter köps till fullpris men att uppfödaren ändå behåller avelsrätt, och därmed de intäkter kullarna ger. Det kan finnas sådant som inte syns i kontrakt som ligger bakom, t ex att uppfödaren i gengäld bjussar på kattfoder och sand eller erbjuder en lovande kattunge för framtiden, vad vet jag.