Sällskap -cornish eller katthemskatt?
Funderar på kattkompis till Gafsan. Hon är så gosig och vild och glad med mig och barnen, men jag märker ju hur hon skiner upp och blir alldeles till sig när hon får vara med min pojkväns gamla katttant Saskia. Saskia är en mycket snäll dam, men hon orkar inte alldeles med en halvårings och cornish tempo hela tiden. Bäst tycker hon nog om när Gafsan ligger still en stund och låter sig bli tvättad, som en trött och lydig kattunge. Eller att få äta upp hennes kattungemat…
Så, klart Gafsan borde ha en kompis! Men nu har jag en massa funderingar, undrar vad ni har för erfarenheter? Klart det vore underbart med en cornish till! Å andra sidan kanske inte ekonomin riktigt håller för det än på ett tag. OCH, alla katthemskatter som behöver hem, borde man ge plats för en sån istället?
Är cornish+cornish "bäst", eller funkar det lika bra med huskatt? Vilken ålder är bäst för respektive katt? Ska jag vänta tills Gafsan löpt och kastrerats? Har dte någon betydelse för hur en yngre katt tas emot? Eller borde jag skaffa en jämnårig, eller äldre? Tänker att det borde vara lättast för rangordningen att det är en relativt ung ny katt, men åh andra sidan, Sakia går ju bra. Fast henne lärde ju Gafsan känna som unge själv. Tids nog i livet blir det säkert alla möjliga katter, men nu, med liten lägenhet känns det lugnast att tänka två till antalet.

Min erfarenhet säger att cornishar tenderar tycka "bäst" om andra cornishar just för att de är så livliga. Med det inte sagt att det skulle vara dåligt med en katthemskatt. Allt beror ju på kattindividen och hur den är till temperamentet, både cornishen och den tilltänkta kattkompisen.
En kattunge brukar oftast vara lättare att integrera. Om du väljer att skaffa en äldre katt skulle jag isf först kastrera Gafsan och även se till att katten som kommer hem även den är kastrerad för att underlätta första kontakten. Ett tips bara, Gafsan behöver inte löpa innan du kan kastrera henne, hon är redan nu tillräckligt gammal för att kastreras.
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Håller med #1 helt och hållet. Cornishar funkar nog allra bäst med andra cornishar eller med andra livliga raser. Kan funka med en katthemskatts också , men är nog lite mer chansartat. Det är alltid lättare att integrera en kattunge men Gafsan är så ung än så det kan nog funka med en lite äldre andra katt.
Gafsan är preicis som #1 också säger tillräcklig gammal för kastrering. Behöver inte alls vänta tills hon löpt.
Jo, helt sant! Jag vet att man kan kastrera före löpning, tack ändå för tips!
Jag har väl bara inte känt någon brådska än, men nu är det helt klart dags i vilket fall! Hon börjar vara stor fröken! Jag ska boka tid, så hinner det bli läkt och klart i god tid innan jag hinner hitta någon ny liten kisse. Antar att det inte är någon hit att krocka de två händelserna med varandra i vilket fall…
Jag fick bara nån fundering huruvida en okastrerad honkatt lättare får "mammakänslor" för en ny kattunge och om det underlättar för dem bägge?

Vet inget om okastrerade katter och småungar, men däremot har jag haft alla upptänkliga kombinationer härhemma. Just nu är det en 15-årig huskatt och en 9-årig hjärtsjuk cornish som kamperar ihop efter att vår lilla flicka (långhårig huskatt) på 9 år dog i höstas. Kombinationen har varit fungerande, men så är inte cornishen så livlig som hanborde. Å andra sidan fick vi hem två utomhusfödda dårar på 3-4 veckor för ett par år sedan (mamman hade blivit överkörd) och gänget tog emot även dessa vildhuvuden med öppna armar. Särskilt den nu 15-årige kastraten som fullkomligt avgudade de små och försökte lära dem *allt jag kan* (med ibland Baloo-liknande resultat). De katter som nu lever tillsammans träffades för första gången när de var 6 respektive 11 år. Vad jag menar är ungefär att ibland har man tur (och ibland får man som ägare vara väldigt tjurskallig). Saskia visar ju för er att mönster inte alltid följs. Det är inte så att ni planerar en snar sammaflytt? För då kanske det kan vara gott att vänta. De har ju fortfarande utbyte av varandra även om de inte ger den stora bråkstimulansen. Här sköter pojkarna buset och jag får ge dem myset, men det kan också vara så att man gör tvärtom. Annars skulle jag råda dig att följa hjärtat, vill du ha en till cornish (som jag själv vill, men har svåra krav då jag söker en omplacering på 5+ år för att matcha) så är det nog värt att vänta på de ekonomiska möjligheterna för det. Och låta Gafsan umgås med Saskia så mycket som möjligt tills dess för att lära sig ordentlig kattetikett.
Det är möjligt med båda alternativen.Kastrera din lilla tjej och skaffa allra helst en kattunge som sällskap till henne.Det går bra med husisar likaväl som Cornish.Försök att hitta en med liknande lynne som Gafsan.Jag tror det blir bra vilket du än väljer,huskatt eller raskatt.Du verkar vara en omtänksam matte och ha ett gott hjärta.Lycka till.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Om du klurar just på det ekonomiska att skaffa en till kattunge kanske du är intresserad av att vara fodervärd? Då betalar du ju kattungen genom att hjälpa uppfödaren med aveln. Det finns ju en del uppfödare i dina krokar, om jag minns rätt.
/Hon med en rödvit hona i Göteborg, om du minns, innan ni fått hem Gafsan.
#3 Förstår hur du tänker, men det lustiga är att kastrater verkar få minst lika mycket mamma/pappakänslor för små kattungar som fertila.
Här hemma är supermorsna min kastrerade honkatt. Bättre extra mamma finns inte. Nu har hon iofs haft egna ungar, men jag har en känsla att hon bara är sån. Hon äälskar allt litet och jag tror tom hon skulle adoptera en hamster - tänker iofs inte testa…

Jag får en känsla av att som kattungar spelar det ingen roll om det är cornish eller husis, då är det alltid full fart, men att husisen snabbare tappar lek- och busintresset när den blir lite äldre medan cornishar aldrig tycks göra det. Vet inte om det stämmer generellt iof.
Det händer ju även att cornishar omplaceras som relativt unga, och då är de ju ofta lite "rabatt på priset"…Ett annat tips är att gå igenom hela hemmet och se vad som kan läggas ut på tradera eller blocket för att finansiera kattköpet ;) Det kan ofta vara bra av flera anledningar…ha ha, i alla fall för oss här hemma :x (fast här blir det inga fler katter..) Det ser ju ut att bli en hel drös med ljuvliga kattungar till salu nu i vår…
Lycka till hur som helst!

jag tror inte det har någon betydelse vilken katt du tar som sällskap. vi har våran cornish och skogkatt som blivit världspolare. de leker varje dag.skogisen är 6 år och krullisen 6 månader.skogisen var inte direkt livlig innan men han har blivit sen hon kom
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Tack för alla tankar, tips och berättelser om fina kattkompisar!
Det blir väl en mix av det hela; kastrering av lilla fröken är bokad på måndag (det gick undan och jag är en blödig matte som ororar mig för att nån ska knipsa i min Gafsan
, men jag vet ju att det blir bra. Tog kattkliniken i Gbg, känns tryggt att få prata direkt med vetrinären som gör ingreppet och att det är full koncentration på katter där. Andra är säkert bra också, men på stora blandade djurkliniker känner jag mig lite utlämnad).
Just nu är stora Saskia på stadssemester i lägenhetsvärmen (hon stornjuter) så det tumlas runt hela dagarna här. Så mysigt!
Beroende på familjeförhållanden, små barn som går i skola, husäganden på annat håll osv, så lär det inte bli någon riktigt samflytt på länge, så Gafsan och Saskia får fortsätta att vara ferievänner.
Och tids nog blir det nog en liten krullis till. När jag sålt bohaget på blocket
!….

Du får göra som han som bytte bohaget mot valfria alternativ ;-)
"Ektorp 3-sits med två fåtöljer inköpta för två år sedan bytes mot kastrerad krullkatt i liknande ålder"
*observera att jag skojar, jag jämför normalt inte mina katter med min inredning - även om de har en hel del med dess obytbarhet att göra*
Haha…
Det känns som min katt ÄR hela inredningen… Åtminstone befinner hon sig på den, överallt. Eller så ser hon all inredning som hennes egendom, alltså. osäljbar för mig…
Nåväl, vad är väl pengar? Dom trycker nya varje dag (Kalle och chokladfabriken). Katter däremot, unika små typer. Vi får se här framemot vårkanten….