Para maskat med maskat
Hur resonerar ni om det. Jag vet att vissa uppfödare inte gör det pga ev risk att få skelögda kattungar.
Stolt ägare till tre La permer

Jag har parat maskat med maskat 2 ggr. I ena kullen blev (4 kattungar) blev en katt skelögd. I andra kullen ser ingen av de två kattungarna ut att bli skelögd.
Nåt som förekommer är ju även att maskade katter med TVÅ omaskade föräldrar får skelögda maskade kattungar.
Jag är oxå nyfiken. Är risken STÖRRE att man får skelögda kattungar om man parar maskad/maskad, eller är den ungefär detsamma som om man parar maskad/solid eller solid/solid (som då bär maskat såklart)???
Är det skillnad på %-en skelögdhet i dessa kullar?

Ja det är ju det jag är nyfiken på.Min egna lilla teori är att det inte spelar någon roll om båda ena eller ingen av föräldrarna är maskade utan att det blir så eller inte hur man än parar.Jag har ju parat maskat/maskat tre gånger och fått 15 kattungar.Dom fyra senaste vet jag ju ännu inte hur det är men en var skelögd som liten men är nästan okey nu.Han skelar när han är trött.
Anlag för vindögdhet finns i den maskade genen(eller hur jag ska uttrycka det: hänger ihop med ?). Det drabbar vissa maskade katter oavsett föräldrarnas färg/mönster.Oftast försvinner det inte, utan, katten blir oerhört charmig och vindögd..!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Eine
Anser du att riskerna blir högre om en eller båda föräldrarna är maskade.ä Maskat med maskat är det parningar du undviker?
Nej, jag undviker inte maskat+maskat Och jag har inte fått fler vindögda i de kullarna än i andra kombinationer.Den mest vindtyrige lille gubben jag fick var efter en maskad hanne och en svart hona med maskat i fjärde led bakåt….

Eine
Ja det låter ju bra att fler har samma uppfattning och erfarenheter av maskade katter som jag har.Nästa parning jag komer att göra kommer troligen at bli maska/solidsvart.
Ha, DÅ kan du få en vindtyrig charmig kille….

Min Charmy (lilamaskad) är vindögd, hennes pappa är blåvit och mamma svart.
Hon har fått en kull på 5 ungar med en maskad hane, 1 av dom blev vindögd.
Tänk, det här var nåt helt nytt för mig!!
Har inte hört nån nämna maskat och vindögdhet … eller att cornishar blir vindögda heller!! Ytterligare nåt att lära, och att fråga om på den hett efterlängtade genetikkursen (som än en gång är framskjuten).
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Jag har idag en maskad bicolour hane på foder som inte är vindögd och är väl tänkt att han i framtiden ska ha någon date. Men jag är ju somsagt orolig över vindögda katter för det ska de ju inte göra och inte tycker jag att man heller ska avla på vindögda katter..
Hej På de vindögda avlar vi inte, men på maskade som är ok.Det skulle inte finnas maskade katter i någon ras alls, varken Siames elle Birma etc, om vi inte parar och tar risken att få vindögd katt i någon kull. Anlagen hänger ihop. En vindögd katt klarar sig bra hemma, och får ett gott liv som sällskapskatt.Det är inget dödligt….