Täta kullar?
Träffade Lennart Nilfors och blev väldigt fundersam efteråt.Vi kom att prata om p-piller och täta kullar. Jag är lite skraj för p-piller då jag hört så mycket negativt kring detta. Han stärkte mina farhågor och om jag förstod honom rätt så ansåg han att det är bättre för en hona att få täta kullar och sedan kastreras än att gå på p-piller. Han menade på att honan har en väldigt snabb återhämtningsförmåga efter förlossning och att detta också innebär att hon kan bli dräktig ganska omgående efter avslutad dräktighet. Min hona är tre år och jag kommer att vilja ta en kull till på henne innan jag kastrerar henne. Därav mina funderingar kring om ska jag vänta eller låta henne få en kull ganska omgående?
Lägger denna tråd under hälsa och inte avel då min fråga egentligen handlar om honans välmående. (Jag hade den uppfattningen att honan behövde pausa mellan dräktigheterna, men tänkte om efter detta möte.)
En dräktig livmoder är en lycklig livmoder säger Susan Little..Jag är av den uppfattningen att en katta återhämtar sig snabbt efter en kull.Många lägger in mänskliga värderingar i detta med kullar och katthonor och säger absolut 12-18 månader mellan kullarna.Kattår översatt till människoår är ju inte samma sak.En 1 årig katt räknas som att den är 15 år,och om jag minns rätt rör det sig omkring 3 år på vart människoår sedan? Hittar ingen *tabell*
Du kan absolut ta en till kull om det är vad du planerat för din tjej och hon är i kondition.Det är nog inte för inte som t ex Sveraks stadgar och regler förordar 3 kullar på 2 år,utan att skriva var *8:e månad* eller något liknande.Jag har vänner som lyfter ett ögonbryn när jag någon gång tar kullar tätare än vad de själva gör..men det bjuder jag dem så gärna på.Jag gör inget fel och bryter inte mot några regler och är dessutom den som känner min hona bäst.Lycka till med dina planer.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
# 1 Amen! 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Säger som Eine, det behöver inte vara en dålig sak att ta två täta kullar på sin hona. Däremot är det ju inte bara täta kullar och p-piller som du har att välja på, du kan ju också låta henne gå utan p-piller och vänta med att ta kull. Allt beror ju på hur din hona löper, om hon löper tätt och starkt är det ju inte så bra kanske att låta henne gå utan både kull och p-piller, men om hon löper inte fullt så tätt och inte speciellt starkt ser iaf inte jag att hon skulle må dåligt av det. Personligen tar jag helst inte täta kullar (har inte gjort det hittills) och använder heller inte p-piller om jag inte måste. Men som sagt, det är du som känner din hona bäst och hur hon mår av p-piller/löp/täta kullar. Du får väga för och emot och ta det bästa beslutet för din specifika situation.
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
#1 HELT KLART!! Min Idril löpte ju så otroligt tätt och hårt. Hon löpte som en skrikande besatt i nästan en vecka åt gången och lockade till sig hela grannskapets hankatter kom och strilade på min balkong och vid mina vädringsfönster.
Sen hade hon paus 7 dagar och började om igen… och även med piller löpte hon dessutom igenom så hon fick ha två kullar med 1år mellan ca och sen kastrering direkt.
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike
#1 Hehe.. skulle jag lägga in mänskliga aspekter på det hela så förordar jag så täta "kullar" som möjligt. Jag födde tre barn på fyra år och hade gärna fått dem ännu tätare om naturen ställt upp 
Skämt å sido tycker jag inte att man kan generalisera. Jag skulle "normalt" inte ta täta kullar. Har inget behov av den "produktionstakten" Sorry om det låter fult men det jag menar att jag vill kunna känna att jag har tid för kattungar som föds hemma hos mig och att jag har hem för de små liven. Dessutom vill jag ju inte ha någon omsättning på mina avelshonor här hemma - min dröm är ju att alla tjejer får bo hos mig för alltid. Det gör också att jag vill sprida ut deras kullar på några år. Det är "mitt" sätt att avla - låångsamt.
Sedan kanske det inte funkar och jag har en hona som går ned sig fruktansvärt vid löp och inte mår bra av p-piller - Ja då skulle jag överväga att ta täta kullar och sedan kastrera alternativt inte alls använda en sån hona i avel.
Att honan måste ha återhämtat sig efter tidigare kull innan nästa parning är självklart ju och då tänker jag inte bara på livmodern utan på allmäntillståndet. Har sätt skräckexempel på honor som parats direkt efter kull och som varit revbensmagra och pälslösa.. en sån hona skulle jag aldrig para.. Men det kan man ju tycka att sunt förnuft borde säga? 
# 5 "Har sätt skräckexempel på honor som parats direkt efter kull och som varit revbensmagra och pälslösa"
Ja, det finns folk till allt… 
Jag tycker inte att det är fel att ta täta kullar på en hona, inte heller att låta det gå en tid mellan kullarna. Man gör som man känner, men huvudsaken måste vara att katter och kattungar mår bra och får den bästa tänkbara vård, vilket självklart kan erbjudas dem även om kullarna tas tätare.
Att ta kullar tätt är inte nödvändigtvis att stressa fram kattungar och slumpa bort dem, som tur är.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
#6 Håller med, tyvärr finns det ju de som gör det av skället att producera så många ungar som möjligt på så kort tid som möjligt men som tur är inte majoriteten av oss så mig veterligen.
Jag hade gärna väntat längre mellan kullarna men då Idril var som hon var och ändå var hon i bra hull inför nästa kullen så tyckte jag inte det var fel val. Men självklart vill man ju om möjligt vänta ett bra tag mellan kullarna så honan får återhämta sig.
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike
Det enda jag funderar på med täta kullar är ju utvärdering av ens avel… om man tar kullarna tätt så hinner man ju inte utvärdera kullarna innan de andra är födda och mamman kastrerad.. Jag tänkte på att man kanske vill se de andra kattungarna att åtminstånde nå vuxwnålder (10 mån) så man ser hur de utvecklas..Innan man tar nästa kull?
Lite tanke från mig :)
Tack för era reflektioner kring denna fråga.
Jag tror att jag fått mina teorier bekräftade.