Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1063 ggr
Meercat
0

ny katt som kissar

Nu har jag haft min katt i snart två veckor, och jag förstår ju att hon måste vänja sig vid den nya omgivningen och mig och att det inte finns några andra katter. MEN, jag undrar ändå om ni andra har erfarenheter av att katten kissar på oönskade ställen och vad ni i så fall gjorde åt det?

För min del handlar det om min säng, vilket är VÄLDIGT opraktiskt. I måndags kissade hon i sängen medan jag låg i den! Jag fick tipset att ställa mat vid sängen eftersom de inte kissar där de äter, men det struntade hon i. Sen fick jag tipset att täcka sängen med ett material de inte gillar, så nu lägger jag aluminiumfolie över hela sängen på morgonen. Slutligen köpte jag plastlakan som jag lägger över större delen av sängen när jag ska lägga mig (bäddar som vanligt under), och det hjälper.

Visserligen kissar hon inte på foliet eller plastlakanen, men kommer detta att hjälpa? Vad händer när jag slutar med detta (för det måste jag ju)? Om era katter gjorde såhär, hur länge dröjde det innan det upphörde?

MonicaLagerquist
0

Är det en kattunge eller en vuxenkatt?Har du samma sorts låda som den före ägaren hade,samma sorts sand?Hur stort har du hur många lådor?

Du får nog lov att berätta lite mer om din katt eftersom att råden skiljer sig lite.

Stolt ägare till tre La permer

Rexjen
0

Jag tänkte som Monica skrev, vad har du för låda och hur många samt vilket strö?

Har katten felkissat innan den kom hem till dig?

[Silkwaves]
0

Är det en kattunge eller vuxen katt? Var den rumsren innan? Är det ett sedan tidigare etablerat problem kan det ju vara svårare att komma till rätta med.

Det här att ställa mat där katten felkissar är ett råd som ofta ges, men jag har också hört om flera fall där katterna kissat i matskålen - så det är nog itne 100 %

Mitt råd är att stänga ute katten från sovrummet tills beteende är borta. Tömma lådan ofta, använda samma sorts sand/strö som i förra hemmet ( om katten var rumsren där). Pröva att ge katten en extra låda, i ett annat rum.

Lite att börja med och sedan det är med urinvägsinfektion, det kan ju hända att katten har ett medicinskt problem också.

Man får nog helt enkelt pröva sig fram lite, och stämma av med tidigare ägare/uppfödare

Eine
0

kastrera henne om hon inte ska gå i avel.kolla urinvägsinfektion och stäng dörren till sovrummet och släpp inte in henne där.Obestämd

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

boris1
0

Detta har jag varit med om många gånger.Just i mon säng!!!!

Peppar,peppar har alltid fungerat,….jag lägger kompostgaller i hela sängen dagtid,och då har det alldrig hänt.Har det så här en månad ca,och sedan har det fungerat att tas bort.

[Johanna84]
0

Min ena hona kissade på oönskade ställen, sängen, skor, kläder (om man råkat lagt nåt på golvet) Det var Vääldigt frustrerande, men hon slutade med de när hon fick p-piller, sen kastrerades hon och sen dess har hon inte kissat på fel ställen….

Hoppas det löser sig… :)

Meercat
0

Jag har en låda med tak och svängdörr, fast den fick hon vänja sig gradvis vid (först utan tak, sedan med tak fast utan dörr osv), och hon använder den till synes utan problem. Jag vet inte alls vilken typ av sand uppfödarna hade, men min är vanlig finkornig från en djuraffär.

Hon är snart fyra år, kastrerad. Jag har ingen dörr till mitt sovrum, men även om jag gräver fram den dörr som satt där förr från källaren är jag rädd att jag inte tar bort problemet, dvs att hon associerar min säng med en plats att kissa, utan snarare skjuter upp det. Hon älskar att sova i min säng hela natten, så jag tror att hon kommer att börja jama som en galning om jag stänger henne ute när jag sover. Fast såklart, om inget annat skulle hjälpa får man ju göra så.

Uppfödarna sa inget om att hon inte skulle vara rumsren, men det kanske man inte skulle ha gjort om man ville sälja sin katt och var lite oschysst… Hon har ju inte kissat någon annanstans heller (vad jag vet!) Jag var hos veterinären för en hälsokoll förra fredagen, men jag antar att man inte upptäcker urinvägsinfektion om man inte letar efter det.

Än så länge funkar plastlakan på natten, och extra folie över sängen på dagen, men det är ohållbart i längden. Hoppas att hon kommer att bryta den vana hon precis hann påbörja och sluta associera säng med låda.

Tack för tips!

MonicaLagerquist
0

Har du bara en låda?Jag skulle sätta in en låda till i sovrummet.Vi hade lite problem med att det kissades i sonens säng men efter att han fixat en kisslåda där inne så har det helt upphört.

Stolt ägare till tre La permer

Eine
0

Och har du duntäcke,ta bort det! Dun lär ska vara kissvänligt och svårt att tvätta bort lukten från.

econtra
0

Du kanske skall kontakta uppfödaren till katten i stället for att spekulera i om dem har varit oschyssta.

Jag har träffat denna katt många gånger och hon har aldrig varit orenlig. Om du har problem tycker jag det bäst att kontakta dem som har älskad och levd med katten genom 4 år istället för att vända dig till främmande som inte vet någonting om denna katt.

Det tar tid for en omplaceringskatt att bo in sig och det klart att hon kan få stress beteende. Du fått många bra tips här och om du är bered att ge det lite tid kommer det helt säkert att ordna sig

Sewena
0

Jag håller med #3, in med katten i ett litet rum, ex. toan i någon dag. Töm lådan så ofta du kan… sen kan du prova o släppa ut henne igen, med flera lådor i lägenheten.

Min burmahona, som kattunge, gjorde likadant, men 3 dagar på toa och med kattsällskap så försvann det o hon har inte kissat fel sedan dess…borde gå med en vuxen ochså annars håller jag med de andra inläggen…kontakta uppfödaren, veterinärkoll m.m…

Hoppas att det löser sig…

Eine
0

#10 kontakta uppfödaren kan vara en väg.Det är heller inte fel att vända sig till andra för att höra på råd och erfarenheter!

Att omplaceringskatter uppför sig dåligt i ett nytt hem genom att förorena har jag aldrig varit med om.Det är inget vanligt beteende och kan ha en djupare orsak.Hon kan vara sjuk,och det behöver inte vara i urinblåsa eller njurar….Hon kanske visar det på det enda sätt hon kan.

[Silkwaves]
0

Tycker också att det är ett bra råd att kontakta den man köpt katten av - alltid i alla väder. Sedan tycker jag att det är bra råd som getts. Ingen illvilja kan jag läsa mellan raderna bara vilja att hjälpa till. Flört