Liten Tummelisa jamar glatt och lockande
Jag vet att uppfödaren till lilla flickan din är en kunnig och erfaren uppfödare. Kanske kan du vända dig till henne med dina funderingar? Jag är så ny på området själv, så jag har inte tusen tips, mer än att jag kan säga att det kostar mycket pengar. Speciellt i början.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
I hennes kull är det väl rätt många som ska gå/går i avel?
Missförstå mig rätt, men om du inte hittills medan du har haft henne målmedvetet läst på om avel och uppfödning så är det nog bäst att kastrera henne. Vill du ta upp intresset så satsa hårt på att läsa på och insupa mer kunskap om rasen och avelsbasen, sedan kan du skaffa en katt som du tror kan passa dina mål.
(Det är möjligt att jag säger så för att jag gjort så själv.
)
Vad jag vet så går Toulouse, Tretjak och Tosca i avel - så ja, det är ju nästan hälften av kullen. Och jag menade inte att jag inte ska kastrera henne och låta henne löpa tills jag fått grepp om uppfödning etc. Jag yttrade bara mina tankar och önskningar.
För tillfället väntar jag på tillfälle då jag vet att jag kan kastrera henne, då det inte går när de löper. Får se om jag lyckas förstå när tiden är inne 

Heh, förstår mycket bra dina känslor. Katternas jamande är så lockande och igenomträngande vid löp att man går med på deras attityd liksom. 
Det själsliga innehållet är så klockrent: Hit en hanne - nuuuu! Och många bebbissar - nuuuuu - vil haaaaaa!
#3 Om frågan är huruvida du kan kastrera henne nu eller ej så har du kunnat göra det sedan hon vägde 1 kg, dvs innan du fick hem henne skulle jag tro. Så när hon slutat löpa blir nog lämpligt, som du säger. 
# 5 Jag tror inte att Maria-O menar att hon gått och väntat sedan kattan var liten (?) utan att hon väntar just nu. Kanske är det från det att löpen drar igång som man känner att man verkligen väntar på att få tillfälle att kastrera? 
www.mytwiggs.com
#5 #6
Jag har inte väntat på att kastrera henne sen hon var liten, utan nu när hon hunnit bli könsmogen och löper så väntar jag tills hon inte löper och kastrerar då. Pga att veterinären sa att de inte kastrerar när de löper…
Tack MyTwiggs för hjälp med förklaring 
Hoppas de inte blir fler missförstånd nu.

Maria - jag svarar lite kort här och nu, dels så ska jag iväg och dels så vill jag inte bre ut mig här, vi hörs mer privat i stället!
Så fröken Tummelisa behagar löpa nu?
Då är hon först av dem. Bilden är superfin, hon gör sig bra mot den röda mattan.
Angående om hon bör gå vidare i avel eller ej så har ju tanken (både från din och min sida) hela tiden varit att hon ska få vara sällskapskatt och att hon ska få bli en glad och harmonisk kastrat liksom brorsan. Mitt råd är att du följer ursprungsplanen, det kommer ni alla att må bäst av.
Vi hörs mer snart!
Om du ska kastrera tjejen, så brukar de sluta löpa efter 7-8 dagar,så då kan det ju vara läge?
Lycka till med din katta,hon är jättefin.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Tack alla för era kommentarer, tips, råd och åsikter - det är så skönt att kunna skriva av sig och få så bra respons
Meningen var inte att det skulle bli någon debatt om hon skulle kastreras eller ej (för hon ska kastreras), saken var bara den att jag tycker hon är väldans vacker och vill gärna föda upp CRX-sötnosar. Men nog om det nu!
Tack för förslaget, gäller bara att veta när det är dags. Just nu jamar hon febrilt och högt (något mer just vid ytterdörren) eller kurrar/kvittrar lockande när brorsan är i närheten. Samt rullar runt på mattan och är söt 

Jättefin bild på Tummelisa, Maria!
Ang kastrering kan jag inget säga, annat än att jag kastrerade Chérie innan hon löpt och hon var fruktansvärt ynklig efteråt i sin kroppsstrumpa (men liiite roligt såg det ut också..)
Tummelisa har för övrigt blivit faster till tre flickor och en pojke i förra veckan:
http://hanna-bloggen.blogspot.com/

#10 hon ska sluta att rulla ,och också att kuttra och locka.Efter det kan man tro att löpet är över.
Men häng på låset,en vecka senare kan det vara dags igen.

Mina tankar går tillbaka till filmen om Tummelisa. Den lilla söta flickan Tummelisa.. Din kisse är så vacker.. Riktigt vacker…

Vilken fin bild på Tummelisa
Hundar har ägare.Katter har betjänter...
Änglatassen's Cornish Rex
**OT: Jag kollade in länken och de är ju helt underbara!
Tretjak har gjort ett bra jobb där!
Tror nog att hon idag har trappat ner på löpandet (har ju gått några dagar nu) och det är bara lite höga jamanden vid ytterdörren. Dock så har de sovit en hel del idag båda två då jag suttit framför datorn.
Hur är det med löpning; hur länge pågår de? Hur många ggr får de dem? Hur länge är tiden mellan löpen osv? Bra att veta så jag har en aning om när jag kan ringa veterinären. Gäller ju att få en tid då hon inte börjat igen…
Hur länge en katt löper och hur långt det är mellan löpen är väldigt individuellt. Men som Eine skriver ibland går det bara en vecka mellan löpen och kanske speciellt nu när det går mot vår och dagarna blir ljusare. Ett normal löptid är ca en vecka men det varierar som sagt. Så kastrering cirka 10-12 dagar efter hon började löpa skulle jag nog ha satsat på. Avbokat om hon mot förmodande fortfarande löper eller redan börjat löpa igen.

Min Cissi löpte när vi kom hem från utställningen i Stockholm 3/1. Nu löper hon igen.Så jag skulle om jag vore i din sits redan ikväll ringa och boka en tid snartast för kastration.
Stolt ägare till tre La permer
#17 #18
Idag har hon fortsatt varit lugn och väldigt tyst, medan Tummeliten jamat vid ytterdörren och velat komma ut (han är redan kastrerad sen augusti). Min sambo och jag har bestämt att imorgon ringer jag och hoppas få en snabb tid.
Önska mig lycka till! 
Lycka till!
Det kommer att gå jättebra! Din fina, fina katt! 
www.mytwiggs.com
Lycka till vännen! Det kommer att bli lugnt och fint sedan.kram!
Lycka till - du gör två katter mycket lycklingare!

Så skönt att ni fick det gjort så snabbt.
Stolt ägare till tre La permer

Skönta att allt har gått bra och att du fick tid snabbt.
Jag tror att du kan ställa henne så fort såret är läkt och pälsen har växt ut igen. Det är 15 dagars karrens för kastrering på killar har jag för mig, vet inte vad som gäller för tjejer.
Någon speciell utställning du planerar? Tänker ifall vi träffas.
15 dagar karens för alla ingrepp.Pälsen växer väldigt sakta tillbaka,men det gör inget om den är lite tunn,bara såret är lät och fint när du ställer ut.bara fjunen kommer så är det nog ok!
Jätteskönt att det gick så bra och att ni fick en tid så fort. Så söta tummarna är i sin trattar 
Jag har inte tittat på vart jag vill ställa ut än, då jag inte vet när jag kan planera in en… pga pälsen och kastreringen. Sedan hade jag tänkt ta med båda Tummarna oxå.
Speed Cat i maj månad blir nog bra (2-3 maj). Då hinner nog pälsen växa, såret bli läkt och formen blivit trimmad. Stockholms Kattklubb blir det nog tajt med + att anmälningsdagen var för ett tag sen.
Eller vad säger ni med erfarenhet av kastrerad honkatt?

Inga problem. Hon blir snabbt återsställd. Har själv ställt hona efter 4veckor utan "problem".
Du har såååå vackra tummar, vilket jag sagt så många ggr tidigare. De är två som fastnat på min minneslista över minnesvärda Rexar.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Maria - till Speed Cat har hon absolut hunnit komma i form igen! Var snabb och anmäl på första dagen. Tyvärr är det nog för sent att anmäla till SKs utställning, annars hade hon/ni mycket väl kunnat vara med där också.
De är jättestiliga i sina trattar! Är Tummelitens en sympatitratt?
Bilderna är som vanligt ursnygga, du är mycket duktig på att fota!
Hon ser inte ut att besväras av tratten? Om hon tycker den är jobbig kan du tillverka en kroppsstrumpa av en tröjärm eller en del av ett par leggings. Klipp bara två hål för frambenen och två för bakbenen, inte för stora men inte heller så små att det stramar och skaver, jag brukar även göra ett hål för svansen då stannar strumpan bättre på plats. Men funkar det med tratten så låt henne ha den, det är ju några dagar sedan hon kastrerades nu.
Såret ser fint ut på bilden du visar. Bli inte orolig om det blir lite rödare just vid stygnen om några dagar, men håll koll så att det inte vätskar sig eller blir svullet, varmt och ömt.
Pussa på dem båda är du snäll! 
#33 Angela
Jag tog det säkra före det osäkra; Speed Cat ger henne massor med tid att hinna bli bra igen.
Tummelitens tratt sitter mest där pga ifall han skulle få för sig att putsa hennes päls en massa och då gnaga på stygnen/såret. Men det funkar också bra som sympati
Även fast hon är jätteduktig och inte bryr sig mycket alls om tratten. Hon är också jätteduktig utan tratt och pillar inte mycket på såret utan äter och sover sedan mest. Är så stolt över henne!
Det har ju blivit lite rödare vid stygnen, men jag ser det inte som farligt då det annars är fin färg och ingen svullnad etc.
Massa pussar har de fått från dig, hoppas vi alla ses snart! 

Klokt gjort! Det kommer ju fler utställningar så varför stressa!?
Skönt att höra att hon inte är besvärad av vare sig stygn eller tratt! Att det blivit lite rödare just vid stygnen är som sagt ingen fara. Lova att ni har henne under uppsikt när hon är trattlös en stund! Vi vill ju inte att hon ska få några komplikationer.
Fler pussar till er alla kommer här! *smack*
Vi ses snart!
Meeen, sötnos

Men lilla hjärtat!
Mina honor får ha snygg (ehum!?) kroppsstrumpa på sig när de kastrerats, de får mer rörelsefrihet på så vis. Kolla bara så att den inte sitter för hårt vid armhålor och runt bakben.
Accepterade hon "bodyn" direkt? Jag har haft dem som trott att de inte kunnat gå när de fått på sig sin strumpa och någon har skuttat fram som en känguru i en vecka.
Har också märkt att de andra katterna ibland tyckt att katten i strumpa är "skum". Inte så konstigt alls egentligen med tanke på att strumpkatten ofta får ett annat rörelsemönster och kroppsspråk. Förutom helt ny färg och kanske nytt mönster.
Kanske dags för kastrering då? Eller..