Vaccination och infektion?!
ni som läst den långa historien om Tindra i tråden "Orolig matte", vet ju att min honkatt Tindra dragits med "mystisk" långdragen cyctit under hösten.
Vid ett av alla mina veterinärbesök med Tindra i höstas så hade jag upptäckt att det började bli dags för den årliga vaccineringen både för henne och för Blaui så jag tänkte vad bra jag tar det samtidigt.
Blaui fick utan krångel sin spruta, men Tindra ville veterinären inte vaccinera eftersom hon ju hade cystit och gick på penicillin.
Jaha tänkte jag det är nog klokt, för en vaccination kan ju vara påfrestande för kattens imunförsvar. Tindra sjukdom drog ut på tiden och det blev mer än ett år sedan förra vaccinationen.
Nu då jag var hos en ny veterinär med Tindras cystit, en som specialicerat sig på katter, så tog jag upp frågan om Tindras vaccination.
Där blev de väldigt upprörda över att jag inte vaccinerat henne i "tid", det var nu 14 månder sedan förra vaccinationen. Jag berättade att de inte velat vaccinera henne på den andra kliniken… Enligt den veterinär jag var hos igår så var det inte bra! Vaccinationen hjälper ju till att skydda mot bl.a cystit.
I går fick då Tindra sin spruta, "nobvac tricat vet", men eftersom det gått mer än 12 månader sedan hennes förra vaccination så tyckte de att hon behöver en spruta till om 3-4 veckor för att ha fullgott skydd.
Vad har ni för synpunkter på det?
Själv känner jag mig lite lurad, här vill man göra allt rätt och följa veterinärernas råd men det är ju inte lätt då de har helt olika åsikter
Ja, tänk om alla veterinärer hade sagt detsamma. Jag skulle nog vaccinera så snart det börjat gå åt rätt håll, men att vaccinera en sjuk katt som har ett dåligt allmäntillstånd är inte heller att rekommendera. När läget käns mer stabilt bör man vaccinera.
Ansåg veterinären att du skulle ha vaccinerat henne när hon var dålig alltså? 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Ja! De blev riktigt upprörda över att den andra veterinären inte vaccinerat henne!
Jag håller inte med den veterinären. Vaccin är tungt och syftet är att kattens eget immunförsvar ska ta hand om det och bilda antikroppar mot smittoämnet. En sjuk katts immunförsvar ska inte belastas av ytterligare påfrestningar i onödan. Jag tycker att du ska vaccinera när Tindra är på bättringsvägen ordentligt. Ett år eller 14 månader… den skillnaden är marginell.
www.mytwiggs.com
Jag blir helt bestört över den okunnighet de här veterinärerna uppvisat. Läser de inte SVA:s forskningsrapporter? För några år sedan - rätt länge sedan nu - kom SVA med uppdaterade rön när det gäller vaccination. Den fastslår t ex att vaccinet för kattpest ofta räcker upp till 7 år, att man inte bör övervaccinera i onödan samt att efter sex månaders ålder behöver en katt med normalt immunförsvar inte två sprutor för att grundvaccineras, utan det räcker med en. Att kattungar överhuvudtaget får två sprutor beror på att de antikroppar de får av mammans mjölk när de är små gör att de behöver två sprutor för att bygga upp tillräckligt med skydd.
Personligen vaccinerar jag mina kastrater som inte ställs ut max vart tredje år mot kattpest; i övrigt får Tamsin påfyllning av kattsnuvevaccinet en gång om året men mer än så tänker jag banne mig inte vaccinera för att veterinärer ska få mer kosing i fickan.
Vad man ska beakta här är att det inte är harmlöst att vaccinera oftare än nödvändigt, tvärtom.
I det här fallet hade jag vaccinerat först när kissen din är frisk.
# 4 Tack för siffrorna Clee! Jag tror också att veterinären ville snacka ner sin konkurrent och tjäna en hacka nu i finanskrisens Sverige! Fy F*n för ett sådant betéende!
www.mytwiggs.com

Instämmer till fullo i det du skriver.En del veterinätrer skulle nog behöva läsa på lite.
Stolt ägare till tre La permer

Ville bara tillägga att människor vaccinerar man inte vid infektioner, så varför annorlunda med katter? Tycker att förste veterinären gjort det rätta.
Det är också trist att inte vaccinernas tillverkare gör ytterligare studier på detta o får de nya doseringintervallen godkända av Läkemedelsverket. Men det ligger ju tråkigt nog inte i deras intresse eftersom de naturligtvis vill sälja så många doser de kan, o det vill ju veterinärerna också. På humansidan är det annorlunda, där vill man bevisa långtidseffekter för att få in vaccinet i det allmänna vaccinationsprogrammet (gäller iaf många vacciner).
Du ska som du redan läst inte alls vaccinera din katt om 3-4 veckor.Trams!!Om vi började vaccinera våra små när de fyllt 16 veckor skulle det kanske räcka med 1 spruta åt dem också.Det har diskuterats,det vet jag.Så vänta du lugnt och ge henne en spruta mot enbart kattsnuva om 9-10 månader i stället.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Tack för alla svar! Det är svårt när veterinärerna säger olika. Jag struntar i att omvaccinera henne nu, utan det blir tillsammans med de andra om ett knappt år! Det känns ju som om hon fått i sig lite väl mycket olika medikamenter de senaste 4-5 månaderna.
Det den andra veterinären sade går stick i stäv med vad jag har läst om vaccinationer och pågående infektion. Katter med pågående infektion ska inte vaccineras och det är bara dumheter att vaccinet skulle skydda även mot cystit. Cystit kan orsakas av en mängd olika saker men aldrig har jag hört att det skulle orsakas av kattpest, herpes eller calici vilket är vad vi vaccinerar mot. Man angriper inte ett redan ansatt immunförsvar.
Och som sagt, vuxna katter vars vaccination "gått ut" behöver inte revaccineras 2 ggr. En spruta räcker. En spruta räcker faktiskt helt och fullt för att full effekt ska uppnås hos alla katter som är äldre än 12 veckor.
#9 Man ska veta mycket själv för att våga stå emot alla utsagor..Jag håller helt med dig.det kan bli lite väl mycket läkemedel ibland.
#10 Det är beklämmande att man "tvingas" vaccinera sina katter 2 gånger när det ska räcka med en. Nåt att motionera om för stadgeförändring?
Jag håller med, det är vansinnigt. Jag tycker öht. inte att kattförbund ska lägga sig i veterinärmedicinska saker på det sättet. Kan dock inte motionera hos SVERAK eftersom jag lämnat dem.
#12 det är för sent att motioner till detta årsmötet,men kanske till nästa,2010?
Det ska gå via din klubb,så det är bara att börja formulera.Sedan om den antas av årsmötet, så ska den vidare till Fife,men det där vet du nog redan.