Vaccinering och utställning?
Jag skapar en ny tråd om vaccin eftersom jag inte vill sno Avots tråd om Vaccin och Infektion. En fråga dök upp när jag läste tråden.
Enligt SVERAK ska utställningskatter;
Vid FIFes GF 2007 bifölls en motion om förändrade vaccinations-regler from 1 januari 2008. De innebär i korthet att alla katter ska vaccineras regelbundet mot kattpest och kattsnuva.
Giltighetstiden för vaccinet ska påföras av veterinären på vaccinationspappret eller i kattens EU-pass. Tidigare generell gräns med två år är alltså borttagen och ersätts med den gräns som veterinären/vaccinationstillverkaren rekommenderar, vilket kan vara ett år på vissa vaccin och två eller flera år på andra vaccin.
Eftersom det på våra stamtavlor inte finns något utrymme för att skriva in giltighetstiden, har SVERAKs styrelse beslutat att vi återgår till en generell bestämmelse att ingen vaccinering ska vara äldre än ett (1) år - såvida man inte har ett dokument från veterinären som klart och tydligt visar att vaccinet har längre hållbarhet.
I Norge gäller samma regler som i Sverige.
Sammanfattning: Alla katter ska, efter att ha fått en grundvaccinering - med två på varandra följande vaccineringar, vaccineras årligen - såvida man inte har veterinärintyg på annan vaccinationsintervall. 15 dagars karens gäller som tidigare.
I november -08 gick Gråis och Mois vaccin ut, enligt den nya regeln på ett år. Jag åkte iväg för att vaccinera dem. Jag bad att få ifyllt på stamtavlan när ny spruta skulle ges. Datumet blev ett år från vaccinationsdatumet, så det blev ingen skillnad.
Hur gör ni som har uställningskatter? Vad vaccinerar ni med? Ska man dela upp och vaccinera mot kattsnuva varje år och kattpest vart X år?
Inom IDP gäller fortfarande 2 års regeln, så jag vaccinerar bara vartannat år, vill inte övervaccinera mina katter.. Skulle jag kunna ställa ut i SVERAK ( Som IDP ansluten är jag ju portad från Fifes utställningar i Sverige) så skulle jag kanske fundera på att vaccinera upp den katt som jag för den perioden vill ställa så att det överensstämmer med Sveraks regler. Men som det är nu så känns vartannat år bra för mig , eftersom vaccinet som jag använder har längre hållbarhet än två år..
Jag använder Purevax och skulle jag ställa ut skulle jag vaccinera mot snuva varje år och mot kattpest var tredje år.
Jag vaccinerar varje år då kattsnuve vaccinet faktiskt tappar sin effekt redan efter ca 10 månader. Har dock funderat på att vaccinera mot kattsnuva varje år och kattpesten mer sällan men har inte pratat med "min" veterinär om det än.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Jag vaccinerar enligt min veterinär och Fass när det gäller kattpest och har vet.intyg inlagt i stamtavlan, och var 10:e månad med kattsnuvevaccin.(Det täcker inte riktigt ett år, skyddet är lite sämre)
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

#4 Vilket vaccin använder du?
#5 Alltid avdödat, om möjligt.Beställer hos min vet.

#6 Är det något speciellt märke?

#7 Jag gissar att hon använder Purevax liksom jag själv. Vi går ju till samma veterinär och är lika "besvärliga" med att beställa hem båda två. 
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

#8 Kan ju gissa vem vetten är
Om du menar kattsnuvevaccinet så kan jag det namnet inte utantill
#9 ja,den bäste förstås!