Håravfall
Hej!
Nu äntligen efter många om och men,så har jag blivit medlem här, jag går ofta in och läser,men det har liksom aldrig blivit av…. Men nu så!
Jag har en Cornish rex kille på snart ett år,och han är sååå fin på alla vis……dessvärre så har han tappat håret på ryggen,det är som en ganska bred rand som sträcker sig på drygt halva kroppen. Han är kastrerad. Vet någon vad det kan bero på? Jag vet att det inte är helt ovanligt med det här,men vad beror det på?

Först och främst, välkommen hit! 
Det är vanligare med den typen av hårbortfall du beskriver på fertila katter och då är det ofta orsakat av hormoner. Din kille är kastrerad och borde inte ha samma starka hormonpåverkan… Hur ser området ut? Är det "vanlig" hud eller syns det röda prickar, är irriterat eller något annat? Har han tappat all päls där eller har han som lite släta, kortare hårstrån kvar? Funderar på om det kan vara någon slags parasit kanske. Lägg gärna in en bild på problemområdet, det kan vara lättare att identifiera orsaken då.
Det är bara lite utslängda funderingar, du får säkert fler svar av sådana som kanske är mer insatta i pälsbortfall än jag.
Hur som haver, lycka till med att få bukt med det!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Som du skriver så är det inte helt ovanligt att cornishar tappar av sig en del päls. Peppar peppar har jag själv ingen katt som tappar pälsen annat än just under digivningsperioden, men det är en egenskap som många cornishar har. Den som vet vad det verkligen beror på får gärna komma med förslag, men jag tror att fler katter fäller underullen än man tror. Cornishar har bara underull och inget täckhår, därför blir de helt nakna när de fäller av sig underullen.
Jag är också nyfiken på om någon vet mer. Jag har förstått att nakenhet och fällning kan ha en viss ärftlighet. Vissa katter föds nakna och förblir nakna, andra föds välpälsade och fäller av sig hela eller delar av pälsen (ofta på ryggen). Vissa katter fäller på frund av stress, och andra fäller när de har hormonella omställningar…
Detta har diskuterats tidigare, men det är svårt at få en rätsida.
Här är en underbar, men naken katt som hör till vår familj. (Min systers katt). Viss är hon vacker, trots att hon saknar en liten detalj! 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Hej igen!
Jo,han är helt kal där,och det är inte irriterat på något sätt,han slickar inte heller där. Jag har en bekant som är vet,och tyckte att jag skulle åka till vetten med honom,men i.o.m att jag vet att det förekommer och att han dessutom inte alls verkar må dåligt över det här,så känns det som att det vore onödigt att dra iväg honom dit?
Jo,din systers katt är jättefin UTAN hår!
Jag har faktiskt ett kort på honom,men jag är inte världsbäst på det här med att lägga in bilder,jag ska se om jag kan få hjälp med det!
Sen så tänkte jag på ärftlighet. Jag vet inte hur långt bakåt det ska vara i så fall? Både mamman och pappan är välpälsade och fina..
Inte för att det gör nåt att han är kal,men man vill ju veta att det inte är något annat..
#2 Jag tror ju att det där till stor del är polygent och klart linjerelaterat. Erfarna uppfödare har sagt till mig att aldrig behålla en katt som föds helt naken - de blir ofta nakna som vuxna också och återfår inte pälsen. Däremot skulle jag inte tveka att behålla en katt som har superkort päls c:a v 5-14, tror att de ofta får lagom med päls medan kattungar som ofta är krulliga redan då kan tendera att bli överpälsade.
# 4 Återigen ett kanonbra svar från clee! Håller med!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com