Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 4287 ggr
MonicaLagerquist
0

Para B hane med A hona.Nya rön?

Är det någon som hört nya rön och råd angående parning mellan B hane och A hona?Jag har fått förfrågan på en kattunge och köparen vill absolut ha en B hona eftersom att h*n har en B hane och h*n påstår att man inte kan para B hanar ,med A honor.Är det någon som hört talas om nya rön angående det eller är h*n ute och cyklar?

Stolt ägare till tre La permer

AlexH
0

är det inte bara så att de har blandat ihop det med att man måste ha delningskull om det är tvärt om ( Bhona med A hane..)

Vad jag har hör så kan en A-hona paras med både A och B utan problem…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Eine
0

Cykeltur….låååång också…

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Dragonrebell
0

Rätta mig om jag har fel. Men jag har fått lära mig följande:

En A hane bör bara betäcka A honor. B hane kan betäcka både A och B honor.

En A hona kan bli betäckt av både A och B hanar, medans B honor bara av B hanar. Annars så måste separering tillämpas.

Eine
0

En A hane kan paras med både A och B, jag fattar inte hur du menarObestämd

eller är det detta du syftar på?*Annars så måste separering tillämpas*

MagicPaws
0

#3 Helt korekt enligt vad jag lärt mig

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Rexjen
0

#2 Fniss, håller medFlört

#3 Det spelar ingen roll om en hane parar A eller B honor. Det är bara när en A-hane parar B-hona som det kan bli problem och man måste handmata eftersom B-honan har antikroppar mot A-blod. Alla kattungar blir A förutsatt att inte hanen är A blod bär B.

AmazingNature
0

Det är tydligen bar i Sverige man inte diskuterar parningar Hona A med Hane B när det gäller BGI…

Utomlands säger man, utöver för parning av en B-hona till en A-hane, att det finns risk (om även mindre sådana) också för parningar mellan en A hona och en B-hane, om honan är B-carrier.

Detta är inget nytt dock.

Rexjen
0

#5 Är det för att man vill ha "rena" A-blod? Alltså homozygoter för A-blod och inga heterozygoter för A, alltså A-blod bär B? Fast om man får para A-hona med B-hane så blir alla också A-blod bär B. Jag förstår inte?Skäms

MyTwiggs
0

Bör och bör… Jag tycker att det är okej att ta en delningskull om det är den rätta kombinationen i övrigt. Det blir mer jobb och jag skulle inte göra det på första kullen för honan, men bör och bör, som sagt.

#3 Du har helt rätt

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

MonicaLagerquist
0

Den här personen vill bara avla på B katter.Hon har en B hane och leter nu en B hona.

Dragonrebell
0

#4 Menar givetsvis "annars måste separeing ske" även där:) Var lite otydlig. Jo, jag vet att det går att para tvärsöver…men om du inte vill hantera det extra jobb som blir, så BÖR man göra som jag skrev i #3. Det var så jag menade:)

#8 Om du parar tex en A hane med en B hona, så finns risken att honan "förgiftar" ungarna de första…48? timmarna i livet genom modersmjölken.

Precis som med människor. Det finns en viss blodgrupp/er som inte går/bör kombineras såvida inte separation sker. Nåt sånt:S

Eine
0

#11 då är jag med på vagnenGlad

AmazingNature
0

#8 Om A-hona bär B och paras med en B-hane kan de också få B-ungar och det är där "lågriskproblemet" kan uppstå. Detsamma med Ab x Ab parningar när det blir B-ungar.

Rexjen
0

#11 Det finns ingen blodgrupp på människor som inte går att kombineraFlört Våra blodgrupper fungerar inte som katternas.

Du tänker på resusfaktorn, Rh. En Rh - (negativ) kvinna som väntar barn med en Rh+ (positiv) man måste ta en spruta med antikroppar som binder till de ev. Rh-faktorerna på de röda blodkropparna som kan ha blandats med mammans blod vid förlossningen för att inte bilda minnesceller mot Rh+.

Eine
0

#11 det är 16 timmar jag har som riktmärke,jag handmatar så länge och det har gått bra båda gångerna.Efter 16 timmar sluts ett tarmsystem hos kattungarna,som förhindrar upptag av antikropparna.

MagicPaws
0

#15 Ja men det där är så olika från hona till hona, och det finns hur många forskningar som helst på just det, allt mellan 12-48 timmar har jag hört, finns de som stödmatat i 16 timmar och ändå förlorat kullen men det är så svårt att veta hur just den honan bildar antikroppar.

#13 Jag visste inte att det fanns risker med B-ungar hos A-hona men varje dag lär man sig nått nytt Flört tur att det är lågrisk men å andra sidan spelar ju procent ingen roll för den som råkar ut för att förlora kattungar p.g.a. något sånt.

Rexjen
0

#16 Visst kan man kolla antikroppstiter på honan?

Visst kan man få B-ungar från A mamma. Sista kullen parade vi Pullan som är A bär B med Rambo som är B. I kullen borde vi ha fått 50/50 A och B-blod.Flört

MagicPaws
0

#17 Jo men problemet att titerna kan gå upp och ner i samband med förlossning och sånt så det är tyvärr inte helt säkert.

Dragonrebell
0

#14 Okej…jag ger migSkrattande Det är nog så. Men jag hade för mig att det fins ngn blodgrupp som inte fungerar med??? ObestämdJaja…nog om detta!

AmazingNature
0

#17 Absolut!

Zoé är en B-hona från två A föräldrar.

Eine
1

#16-17 Jag vill gärna se forskningsrapporter om ni har,annars kör jag på mina 16 timmar.CoolFör det bygger ändå på en veterinär rapport som jag själv läst och som i sig bygger på noggranna undersökningar ,där man säger att 16 timmar  räcker.Tungan uteIbland undrar jag om det inte far omkring en massa lösa antaganden och *att man hört*Obestämd Visst de kan vara riktiga,dessa antaganden och annat, men jag är en riktigt misstrogen forskartyp och tar bara till mig gjorda dokumenterade erfarenheter, och det jag kan läsa av fackfolk. Resten tar jag med en stor nypa salt..Obestämd

AnnaS
0

#21 Eva Axnér rekommenderar 24 timmar, se artikel som finns här:

http://www.rexringen.nu/medlem/artiklar/blodgrupper.html

Eine
1

#22 tack.

tillägg:Hon skriver 24 timmar för säkerhets skull!

men också: Man har kunnat påvisa upptag av antikroppar 12 timmar efter födseln, men inte vid 16 timmar eller senare.

Så jag tycker allt 16 timmar är en bra siffra.

AnnaS
0

#23 Jag vågar inget annat om en veterinär säger 24 timmar Tungan ute Jag kommer nog att fortsätta att mata 24 timmar.

AmazingNature
0

Och jag är sååååååååååååå löjlig att jag körde 24 + … trodde väl att Batmans uppfödare och Zoés uppfödare skulle strypa mig genom telefonen Skrattande

Rexjen
0

#21 Jag har varken sagt eller läst några forskningsrapporter om när tarmslemhinnan sluts så inga antikroppar från mamman kan tas uppTungan ute

Däremot så vet jag en uppfödare som tappade hela kullen för h*n bara matade i 16h.

Visst kan det vara som #18 skriver att titrarna skilljer sig från hona till hona. Har som sagt ingen egen erfarenhet av delningskullar.

MagicPaws
0

#26 Har jag oxå, men som tur är hör de väl inte till vanligheterna men jag hade nog hellre tagit längre för att vara säker, för när man inser att det inte går så är det redan försent att göra nått.

AmazingNature
0

#27 jag kör 24 + för jag vill vara på den absolut sakraste sida i en sådan situation för jag vill inte få denna hemska tanke " tänk om jag hade matat lite längre"… Men det är väl min natur att oroa mig (oftast mer än nödvändigt). Zoés nästa kull bli förmodligen en delningskull igen och det bli inte mindre än 24 timmar denna gång heller…

AnnaS
0

#28 Jag körde också med 24+, inte på den som kom 2 dagar senare men då var jag så vansinnigt trött men 23 timmar blev det i alla fall Skrattande

Eine
1

på bl a Tiri Niinis(jag har säkert stavat fel) sida rekommenderar hon 48 timmar så varför inte slå till på en gång?Jag vet uppfödare som förlorat kull när de matat mer än 24 timmar.Ibland vet man inte alla orsaker. Och att vår vän här på forum förlorade sina pojkar efter kortare tids matning,det vet jag också.Undrar om hon eller någon kollat upp mjölkersättningen?Den innehåller colostrum och vi snöade in på att kanske det kunde innehålla oönskade antikroppar.De dog ju innan de diat mer än någon timme(den första av dem)

Nu vill jag sent omsider be TS om ursäkt för att jag och fler med mig spårat ur din tråd,men det är ju väldigt intressant alltihop..

AmazingNature
0

#30 Det är nog samma mjölkersättning som jag har tagit till Zoés kull: Colostrum Kitten. Det är skönt att det inte är bara jag som insnöade in mig i sådana tankar om denna mjölkersättning (trots att det har använts av mååååååååååååååånga uppfödare med gott resultat.. Det gick så långt för mig att jag öppnade också en KMR- burk …Obestämd Men jag skärpte mig i sista sekunden ---

citrina
0

Skulle nån kunna reda ut det här med farorna med B-blodshane till A-blodshona? Har trott att det var helt ok.

Natali
0

Vad jag har lärt mej av Susan Little så berättade hon två saker:

Colostrum mjölken skulle tydligen inte innehålla antikroppar från katt, utan från ko/hund. Minns inte exakt. Så det skulle vara totalt lönlöst att ge, då antikroppar från någon annan art så klart inte skulle funka. Har inte papperna just.

Hon sa också att kattungarnas tarmaväggar "stängs" efter 18 timmar. Så skall man ha en delningskull så är det efter 18 timmar man kan släppa till kattungarna, då inget mera av moderns antikroppar tas upp i kattungens tarm.

Jag kommer ta lite mjölk av ego, när hon har fött, för att få Colostrum, har helt glömt vad det heter på svenska. Så jag har om jag måste ta en delningskull på de andra två.

Nu blev det ot här igen. Hoppas det är ok.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

MonicaLagerquist
0

Inte behöver du be om ursäkt.Det är ju så här diskutioner ska föras enligt mig.Jag har fått svar på mina frågar.Ni andra har förhoppningsvis lärt er något nytt och jag och alla andra har fått dela era kunskaper.

Nu väntar jag bara på svaret på vilken blodgrupp min lillkatt har.Hon har ju en mor som är A men bär B och en far som antingen är B eller bär B.

Eine
0

#32 jag har inte lyckats hitta några faror, har iaf tittat runt på nätet..Obestämd

#33 Då har Susan lagt på 2 timmar,det kan vara *för säkerhets skull* eller så har hon gjort andra rön än andra veterinärer.

..tror du letar efter ordet råmjölk?

#34Glad

Rexjen
0

#33 Colostrum är råmjölk från däggdjurGlad

Jag blir lite nyfiken på vilken mjölkersättning ni har använt och varför.

Har alltid använt KMR.

Natali
0

#35 tack, råmjölk är det ja. =)

#36 jag har alltid använt KMR, tycker den känns bäst.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

MagicPaws
0

Hehe tur att ingen har emot denna diskution för det är VÄLDIGT intressant tycker jag. Tack Monica som inte har nått emot denna diskution i tråden.

Även diskutionen om mjölkersättningen känns viktig i detta sammanhang.

Eine
0

#38 Klart att det är viktigt att diskutera.Och den bästa mjölkersättningen är i mina ögon och enligt min erfarenhet är Cimicat,baserat på getmjölk.

MagicPaws
0

#39 Cimicat? aldrig hört talats om det faktiskt… intressant.

Eine
0

Finns inte i Sverige längre, så dumt.Fanns tidigare på Apoteket men efterfrågan var tydligen så liten så de slutade med produkten.Jag skickar efter från bl a England.Flört

MagicPaws
0

#41 Okej

Silvestris
0

Det behövs väl ingen forskningsrapport när man känner till verkliga fall som motsäger både 16- och 18-timmarsregeln? Känner en uppfödare som ganska nyligen handmatade i 24 rimmar och alla kattungarna (möjligen att en klarade sig undan) drabbades av NI i någon grad.

Själv undviker jag delningskullar i största möjliga grad eftersom det är så himla olika hur länge delning krävs. Har dock inga betänkligheter att para bb- eller Ab-hane med en Ab-hona, har gjort det 3 gånger och fått bb-ungar i varje kull utan problem. Risken med denna kombination är oerhört låg och mig veterligen är det bara Dr. Addie som ens anser det vara en reell risk.

Eine
0

#43 Tycker jag absolut behövs!!De vilar ju på undersökningar på flertalet djur, inte enstaka fall.Vi som sitter med facit i handen kan dra slutsatser som kan vara troligaObestämd.men vet vi?Obestämd

Silvestris
0

Vad vet vi? Ja, jag vet iaf att ett flertal kattungar har drabbats av NI i olika omfattningar efter 16 timmars handmatning. Det motsäger den studie som visat att 16 timmar är safe. Jag vet utan forskningsrapport, jag behöver ingen för att veta att så är fallet. Hur stort var underlaget för studien som visade att 16 timmar är säkert? Ofta är underlaget minst sagt bristfälligt när man läser de få studier som finns angående NI hos katt.

Däremot vore det såklart önskvärt med en omfattande forskningsrapport på området. Inte bara om hur lång delning som behövs utan även vilka faktorer det är som påverkar och även om bb-/Ab-hane + Ab-hona verkligen är en reell risk eller inte.

Eine
0

#45 En enkel fråga Silvestris,vem du än är.Har du generellt något emot de vetenskaplig rön och slutsatser som redan finns,när det gäller katt och NI? Jag tycker det är självklart att vetenskapliga undersökningar är mer värda än att någon bara *vet* som nu t ex du.  Om du till äventyrs anser att det är bara skräp med andras vetenskap, hur kan du ens vara medveten om bekymret med olika blodgrupper och NI? Är du synsk?Obestämd

Jag har läst på flera ställen om 16 timmar, inte bara på ett .Du kan googla själv på nätet så kan du samtidigt själv välja vad du vill läsa,om du ens tycker att det är värt besväret.För om du  kan mer än de veterinärer som jobbat med frågan så finner du det troligtvis som slöseri med tid.

Silvestris
0

Jag är inte alls emot vetenskap, men jag vet att 16 timmar inte är en absolut sanning av den enkla anledningen att jag har goda vänner vars kattungar drabbats av NI trots att de tagit i med "säkerhetsmarginal" och matat 24 timmar. Det spelar ingen roll vad en vetenskaplig studie säger. Eller påstår du att mina vänner ljuger? Vi vet att de har matats i 24 timmar och i vet att de drabbades av NI.

Fråga till dig. Vet du hur stort underlag denna studie som säger 16 timmar är baserad på? Jag har läst 16 timmar på en massa ställen, men det har hänvisats till en studie i alla fall. Det handlar alltså inte om en massa studier som alla säger samma sak.

Ingen av de experter jag hört av i verkliga livet vågar säga att 16 timmar räcker. Vad de säger varierar, men rekommendationerna varierar från 24 till 36 timmar.

Bla. säger Susan Little att "gut closure" sker efter 12-24 timmar dvs. det finns en variation (vilket är helt naturligt, biologi fungerar sällan som en klocka utan man får nästan alltid räkna med biologisk variation) och för de kattungar vars tarmar inte stängs förrän efter 24 timmar räcker 16 timmars handmatning givetvis inte till. Hon rekommenderar därför minst 24 timmars delning (kan läsas här) och hon får man väl säga är en auktoritet på området.

Becky Lundgren (konsult till VIN, the Veterinary Information Network) rekommenderar delning i 36 timmar.

Giger och Casal skriver i sin studie Feline colostrum - friend or foe - maternal antibodies in queens and kittens att kattungar i riskzonen skall hållas från modersmjölken deras första levnadsdygn (24 timmar).

Jag hävdar att jag är påläst och jag har deltagit på flera föreläsningar hållna av experter på området och ingen av dem anser att 16 timmar är tillräckligt. En fransk veterinär (jag glömmer alltid bort namnet men hon föreläste på FIFé General Assembly 2005) berättade att hon obducerat en kattunge som trots 48 timmars handmatning avled till följd av NI.

Jag har inga skäl att misstro ovan nämnda veterinärer och min erfarenhet samstämmer med deras. Därför anser jag det vara farligt att påstå att 16 timmars handmatning är en säker gräns.

AmazingNature
0

Jag måste säga att jag också har hört från olika håll (veterinärer) att 16 timmar inte räcker och att jag skulle absolut mata minst 24 timmar helst längre…

Sedan skulle man vila vara säker på att alla som rapporterar kattungedöd pga NI efter ett visst antal timmar kan garantera att kattungarna verkligen inte kunde få i sig modersmjölken på nåt sätt.

MonicaLagerquist
1

Fast det jag har hört är att 16 timmar ska räcka och de kattungar som ändå drabbats efter 24 timmar skulle ha drabbats även hur länge man matat de.

Silvestris
0

Fast det kan man ju inte veta med säkerhet. Dessutom är det så att om man hävdar att de skulle drabbats oavsett hur länge de blivit handmatade så påstår man att deras tarmväggar aldrig sluter sig helt och hållet och det borde påverka deras hälsa negativt även senare i livet. Det är inte sunt och normalt att ha en öppen tarmvägg och tarmarna eller immunförsvaret borde kajka ihop förr eller senare med en sådan tarmvägg.

Eine
0

#47 jag vet inte vem du är, då du inte presenterar dig, och hur ska jag veta vilka dina vänner är och huruvida de sagt det ena eller andra?Jag påstår inget, jag uppfattar som att du lägger ord i min mun.Susan Little har jag förtroende för och betraktar henne som mycket kunnig.Likaså de veterinärer jag anlitar och/eller känner ändå.

#48 Jo man hör lite olika och från olika håll.Jag har provat själv med handmatning och jag vet bara mina egna erfarenheter,andras som har handmatat med gott resultat och som jag diskuterat med, samt det jag läst.Mer kan jag inte på området.Obestämd

#49 Det är även den info jag fått. 100 % säker är man aldrig,det säkraste för katterna är att inte avla alls..Obestämd

Och den katthona som inte får amma sina ungar på 48 timmar har mjölkstockning som ett brev på posten,alternativ förlorar all mjölk.Så jah håller mig till 16 timmar ,och låter andra göra som de anser vara bäst.

AmazingNature
0

# 51 Ja, det med mjölkstockning är inte alls kul! Men man kan "mjölka" under tiden så att de inte förlorar all mjölk.

Och ja, så är det …  vill man verkligen vara säker skall man inte avla på hona B med hane A!

Silvestris
0

Vad spelar det för om jag presenterar mig eller inte? Vad är det som säger att en presentation på internet är sann och ärlig? Mina inlägg får tala för sig själva, sedan får du tro och tycka precis vad du vill om personen bakom.

Jag ifrågasätter de 16 timmarnas säkerhet och det är jag inte ensam om. Som du ser finns det experter som gör detsamma. Därför (plus erfarenheter från verkliga livet) vågar jag påstå att 16 timmar inte alls är någon säker gräns. Vore den absolut säker skulle det råda konsensus bland experterna och det gör det inte.

Vad gäller mjölkstockning kan man undvika det genom att handmjölka honkatten. För de som har andra kattungar hemma (som är blodgrupperade) kan det gå att lägga till dem.

Sedan skulle jag nog se att det är större risk att mjölkproduktionen upphör än att honan får mjölkstockning. Har hon inga kattungar som stimulerar mjölkproduktionen de första dygnen kommer hon inte få någon ökad mjölkproduktion. Risken att bli helt utan mjölk borde vara större än den att få mjölkstockning.

AnnMarie
0

#30  Kitten Colostrum innehåller antikroppar från koråmjölk.

Eine
0

#54 hej.Kysstack!