Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 307 ggr
cherish
0

Har maskade rexar mjukare päls ...?!

Phoebe har fina lockar men de känns mycket mjukare än hennes bröders och jag tror att hennes uppfödare sa att maskade katter har mjukare päls än de andra, det stämmer va? Brödernas är hårdare lixom ….

Jag vet att jag fick ett tips om några silkedroppar (el nånting liknande) som ska hjälpa att dra ihop dem lixom, är det nån som vet vad jag menar ..? Vi ska på utställning nästa helg och jag funderar över hur jag ska få ihop dem. Det funkar ju iofs att dra händerna över pälsen flera gånger (tips: handsvett är bäst! vilket man oftast har på utställning då … *harkel*) men finns det nåt som är lite hållbarare …? Har surfat på olika webshoppar men hittar inte nåt som verkar vara det jag letar efter ….

Nån som har ett bra tips??!

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Leffe
0

Min maskade har som du säger mjukare päls än de övriga. På den tiden han ställdes ut använde jag inga medel på honom typ poly gloss vilket jag gör på övriga. Det tog bort hans fina lockar. Jag  tycker du kan börja med att göra som jag gjorde på honom - enbart sämskinn

MonicaLagerquist
0

Jag upplever också att dom maskade har mjukare och senare päls.Crille som är två år i november har nu täta fina lockar men det tar sin lilla tid.Stella som är åtta månader är fortfarande väldigt mjuk i pälsen.Jag har inte använt något i deras päls på utställningar (svettiga händer bara)

Stolt ägare till tre La permer

Eine
0

Ja, de flesta maskade jag fött upp eller stött på, har väldigt mjuk päls. det är sällan de får de riktiga hårda tvättbrädesvågorna som är så vackert.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Rexann
0

Min Daytona (som är maskad) har betydligt mjukare päls än nytillskottet Potjemkin som är rödspotted. Tilläggas kan att "Toona" är 1 år och "Potte" är snart 4 månader.

Eine
0

Vi hälsar Toona och Potte så gott från Uppsala…och till alla kattbetjänterna också förstås.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

cherish
0

Tack så mycket för alla svar!

Jag har inhandlat sämskskinn så jag ska bara tvätta ur det ordentligt först .. min uppfödare använder i princip enbart det oxå och på utställningen ska jag iaf leta efter de där silkedropparna och kolla vad det är för nåt … men en sak är säker - handsvett lär det finnas gott om på söndag! *skrattar gott*

Ni som har/har haft maskade katter, har ni använt nåt speciellt schampo? Jag har använt PCL på Phoebe men det är slut nu och jag måste köpa nytt - förslag på nåt som är bra/bättre??!

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

SandraK
0

Min maskade katt har både strävare päls och sämre vågor än de andra två som inte är maskade.