Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 462 ggr
cherish
0

Mjau = lekfullare katter?

Vi har ju sen i oktober kört lite GI för katterna här hemma eftersom alla var lite runda om magen, dvs de får Mjau x 2 och sen lite vanliga RC-torrisar mittöver dagen. De har blivit slankare och HUNGRIGARE, dvs vill ha mer mat och vill hela tiden ha mat, och AKTIVARE!!

Våra två huskatter var väldigt tjocka och Baileys bantningseskapader finns ju skrivna om här tidigare och de var slöa och bara åt och sov. Nu är de nästan värre än cornisharna! De leker och flyger fram och är med på ett helt annat sätt än förut. Cornisharna är än värre och dräktiga Dreamy hakar på. Kattåska är ju ett begrepp jag myntat här och jag kan säga att vi har åska flera gånger om dagen numera … de dundrar fram över golv, soffa, bord och hoppar från soffan upp på hyllan vi satt vid trappen och sen vidare uppför den och så tar de ett varv däruppe så saker och ting fullkomligt flyger omkring dem! I fredags rev Baileys ner julljusstaken så pynt, mossa och ljus flög all världens väg! *pust, stön* Jag vet inte hur många gånger jag fått en katt i nyllet för att jag ska gå förbi soffan och hyllan vid trappen för att gå upp. Dessutom är Ciqan så fräck att hon använder mig som avstamp för att ta sig vidare till högre höjder, framför allt på toan. Hon hoppar upp på handfatet och sen vidare upp på axeln och upp på Molger (vår höga hylla från IKEA) som står bakom mig. Sen sitter hon nöjd där och tittar på mig när jag (svärande) får tvätta bort mascara och torka tårarna som sprutar för självklart är det ju på min högra axel, jag som är högerhänt.

Vi som tyckte att Chinchin var trött och hängig och säkert inte skulle leva länge till, nu är hon aktiv och busig och ständigt på jakt efter mat … Helt otroligt vilken vändning det tog!! Ibland önskar jag nästan att jag INTE gjort detta, det var ju lite lugnare förr … *harkel*

Är det fler som upptäckt denna förändring hos katterna ….?

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

MyTwiggs
0

Jag märker samma förändring när jag ger bara Barf, vilket jag mer eller mindre gör nu. Katterna är pigga och lekfulla, smidiga, glada och helt outhärdliga! Det är precis vad vi kattägare förtjänar, på gott och ont! Jag är bara glad när de håller igång! Mina katter är alltid i perfekt form när de får BARF.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

cherish
0

Skönt att höra! Önskar jag orkade göra egen BARF eller om det fanns att köpa, för mig är Mjau det bästa alternativet när inget annat erbjuds. Provade Orijen till katterna förut och det funkade nån månad, sen började de tappa pälsen. Dreamy fällde i ca 5 månader!!Det tog ett tag innan hon kom i päls igen ….

Det var under genetikkursen med Ylva vi kom in på GI-mat för katter (BARF/Mjau och annat) som jag kände att det här är nåt jag måste prova. Är så glad över mina aktiva katter *hrm* och mest över att Chinchin är lika "ung" som förr! *ler stort*

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

MyTwiggs
0

# 2 Mjau är förstås ett jättebra foder och det är enkelt och smidigt, men dyrare. Jag skulle inte ha råd Flört Mina katter blir tyvärr lite dåliga i magen av det också, men det kanske bara är just när man byter….(?)  Det är ett jättebra GI-alternativ till katterna i alla fall Skrattande

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

kissan78
0

Här har katterna fri tillgång till torrfoder och det serveras antingen rått kött av något slag eller blötmat två gånger om dagen och dem är verkligen helt galna och tokiga alla katter här. Rusar som dårar runt runt runt. Zorro är den enda med lite övervikt här nu men det har kommit av senaste veckornas snyltande av kattungefodret. ;) Hade fått ner han rätt bra innan.
Märker alltså också en del skillnad sen dem regelbundet började äta annat än bara torrisarna. Önskar jag skulle ha ork att barfa fullt ut bara…

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se