Årstid och antal födda ungar?
Hej,
jag väntar med en skräckslagen förtjusning min (devon)honas första ungar inom en vecka. Sä jag tittar lite ekstranoga på födda ungar både här och RU.
Nu har jag märkt att på sommaren var kullarna större (mellan 3-7 eller hade någon en ännu större? Natalie?). Under den senaste tiden tycks det har fötts flere kullar var det tycks vara 1-3 ungar - t.ex. Dolleminas, Zoots och Lussekatterna. Är det bara en slump - eller är det faktiskt så att vinterkullar är mindre?
Vad säger ni som har hållit på en längre tid?

november fem kattungar
maj sex kattungar
september fyra kattungar
augusti fyra kattungar
april fyra kattungar
Stolt ägare till tre La permer

April 4 i magen 2 som överlede.
November 8 i magen (1 klarade sig inte) plus 4 i magen (en som aborterades 1 vecka innan). (dubbel kull samma dag)
Januari 5 stycken
Febrari 5 i magen (1 klarade sig inte.
Min strörsta kull var då på hösten, och minsta på våren, och eller hösten.
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.
Tror inte att detta spelar roll då katterna lever inne. Katter som lever ute skulle aldrig bli dräktiga under kallare årstid - min erfarenhet av "stall katter" - tror att det är beroende av honan - dvs vad brukar hon klara av att ge?
Vi begränsar ju även honan att endast para med en hane - går hon ute parar honan ofta med flera hanar och kullen består av halvsyskon.
kanske det avgör antal ungar? - när vi träffar "rätt" och erbjuder en hane som hon upplever har överlevande gener… får hon fler ungar
Bara lite tankar

Heh, såg just att också Lussekatterna torpederade teorin ändå
… Får nu ses hur många idiotiska teorier om vad som helst jag hinner väva ihop under de sista dagarna… Katten tar saken med ro - matte börjar vara en nervvrak inför den första förlossningen. 
# 4 Det kommer att gå bra, det är jag säker på!
Nappis ser ut att kunna få en hel armé också om man ska förlita sig på det aktuella omfånget, men det kan också vara missvisande :)
Ta det bara lugnt! … och LYCKA TILL!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
#5 OJA sånt kan verkligen vara missvisande…
Idril har fått två kullar, men hon gick upp mer i vikt och såg större ut första kullen då hon fick 3st medans hon fick 5st andra kullen
Så nog vet dom allt hur man luras 
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike