Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 1302 ggr
Natali
0

Diskussion om HCM

Jag tar mej friheten att börja en tråd om HCM här. Läste om det i tråden om parningsavgifter.

Jag har träfft Torkel Falk, och har läst hans artikel. Där hävdar han att scanning är en osäker metod och obduktion är den enda säkra metoden.

Jag var då för några helger sedan på Smeinarium där Susan Little föreläste och en av hennes egna favortit ämnen är just HCM.

Susan sa:

- Obduktion är INTE ett säkert sätt att kostatera HCM! Om det är svår hcm med mycket stor och förtjockad hjärtmuskel så syns det ju med blotta ögat. Men är det en katt med väldigt liten hcm så är enda sättet vid obduktion att väga hjärtat! Normalvikt är 20 gr och om det väger tex 21 gram kan det vara hcm. Hon sa att detta sättet är VÄLDIGT osäkert att kostatera HCM. Scanning är att FÖREDRA!

Då jag har kontakt med Torkel så skall jag, när jag orkar ta upp detta med honom. Jag skall även fundera mera med Susan om detta.

En orsak till att Svenska veterinärer inte tycker att scanningen ger tillfärlitliga resultat kan vara att scanningsutrustningen de använer inte är "up to date".

Jag har tagit det beslutet att scanna ALLA min avelsdjur, även efter de har gått färdigt i avel. Oavsett kostanden! Detta är något jag måste räkna in i mitt avelsprogram och se till att de kan friscannas vid 5-7 års ålder, även om de omplacerats.

Har man redan en uppfödning med flera generationer blir ju kostnaderna lite högre i inledningen om man skall scanna alla sina avelsdjur. Men det är ENDA sättet, just nu, att få friska linjer.

Nu får jag säker på hopp för mitt inlägg. Men jag står för min åsikt om detta och skulle INTE para med någon katt som inte är scannad, och kommer fortsätta scannas tills den är fri.

Sen får andra göra de dem beslutar sig för, vi lever i ett fritt land.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

MagicPaws
0

Håller med dig Natali, och eftersom obduktion inte går att göra på levande katter hjälper den ju inte kattaveln ändå oavsett om den är säkrare än scanningen eller inte.

Och tills vi har säkrare sätt att hitta HCM katter så tycker jag det är värt att scanna så mycket det nu går. För även om vi inte får bort 100% av katterna med HCM så även om vi bara skulle få bort 25%-50% av HCM katterna ur avel är det bättre än att ha alla kvar.

Som att välja det mindre av två onda ting så att säga.'

Däremot ska man ju inte vara så naiv att tro att bara för att en katt har HCM Normal status vid 1-2år att den är FRI, för det är den ju inte.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

AnneAlva
0

Ditt inlägg är väldigt intressant, framför allt det om Susan Little som har ett högt anseende av väldigt många. Jag håller med dig i din åsikt om scanning. Jag scannar mina katter och har för avsikt att fortsätta göra det även efter kastrering osv. Enda anledningen till att jag fick reda på Isis HCM (mild) var att jag scannade henne även som kastrerad. Eftersom jag vet om det kan jag göra val med större kunskap och försiktighet i de linjerna. Jag är för scanning eftersom det nu är det enda sättet att veta om katterna drabbats av denna hjärtåkomma medan de fortfarande lever. Jag vägrar blunda för ett problem som kan växa sig större om vi inte tar vårt ansvar som uppfödare. Jag vill varken hoppa på eller döma någon, men den här frågar ligger mig nära om hjärtat (no pun intended…) och jag tycker den ska prioriteras.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

AnnaS
0

Det är lätt att se på obduktion om hjärtat har HCM eller inte, muskelcellerna ligger i oordning vid HCM, det skrev bl a Torkel Falk i artikeln som fanns i "Våra Katter" och jag har hört det från flera håll. Däremot måste man använda mikroskop för att se det och det skulle jag gissa är standard när man obducerar en katt.

Natali
0

#3 Då är min fråga varför skulle Susan hävda att det inte är en säker metod?

AnnaS
0

#4 för att hon antar att man bara tittar på hjärtat och väger det enligt din citering ovan?

MagicPaws
0

Om de inte kan se det utan microskop och det kanske inte är standard vid obduktion så skulle det ju inte alltid vara pålitligt, men jag kan inget sånt.

MonicaLagerquist
0

Katter som har scannas för HCM ska ju man anmäl till HCM obduktion har jag fått lära mig Det står på Infon om Hälsoprogrammet.

Stolt ägare till tre La permer

AnnaS
0

#6 En obduktion gör man ju för att fastställa dödsorsak och om en vanlig visuell undersökning av hjärtat inte fastställer dödsorsak så tycker i alla fall jag att det är självklart att man granskar hjärtat närmare än så. Att börja en nogrann undersökning av hjärtat hos en katt som dör av plötsligt hjärtstopp, vilket många med HCM gör, borde vara självklart.

Elica
0

# 8 självklart - om de dör i hjärtproblem. Men om obduktionen ger en annan ursak (och katten inte har scannats vetten veterlig) - kanske kommer man inte att rutinmässigt göra en mikroskopisk undersökning? Och hur många katter som dör blir överhuvudtaget obducerade? Det gör obduktionen som undersökningsmetod "mindre pålitlig" det med. Flört 

Jag tror att det allra bästa vore att katterna både scannas och sedan (efter döden) HCM-obduceras oberoende om de har haft symptom eller inte. Då har man en möjlighet att få fram hur bra scanning och realität möter varandra. Men det är det ideella fallet - och då borde nog någon undersökningsgrupp stå för kostnaderna för HCM-obduktion.

AnnaS
0

#9 Njae, om de dör så görs ju en obduktion och då obduceras de ju "brett". De vet inte vad dödsorsaken är och då börjar de kanske med det mest uppenbara - varför stannade hjärtat och då får man ett snabbt resultat att titta i mikroskop.

Clee
0

Jag tycker att det är bra att scanningar leder till att vi får reda på katter som drabbats av HCM - för de individuella katternas skull. Vad det ska leda till avelsmässigt har jag svårare att klura ut. Som det är nu tycker jag att det är svårt att veta hur man ska reagera om HCM finns i linjerna. Man kanske avlar på en katt som är fri vid tre års ålder men tro fan att avkomman har blåsljud sedan osv.

Jag tänker scanna innan parning men främst som ett led i en allmän hälsokontroll, att min katt är frisk och klarar av en dräktighet och eventuell sövning t ex vid snitt. Då har jag gjort vad jag kan för att utesluta sjukdom vid det individuella tillfället, vilket jag också kan hävda för kattungeköpare. Om HCM upptäcks i omedelbar anslutning till mina katter ändrar jag kanske inställning.

Huruvida jag kräver scanning av en hane jag lånar är en avvägning beroende på linjer men det vore givetvis idealiskt om hanen var testad och om ägaren godkänner det skulle jag kunna tänka mig att betala för scanning.

Natali
0

Kanske är det så att ett hcm hjärta kan se helt normalt ut från utsidan, och då är det kanske inte det första man gör att skära upp det? Om det ser ohälsosamt ut så kanske man kollar det? På en väldigt mild hcm kanske inte muskelfibrerna har hunnit bli i oordning? 

Det blev lite fel i första inlägget om kantakter med veterinärerna. Så fort jag orkar skall jag ta kontakt med dem om detta, alltså både Torkel och Susan Little. (Jag är inne i en dålig period just nu så orkar inte med så mycket).

#11 Jag scannar också för att kunna säga att katten var frisk vid det tillfället, något mera kan jag inte garantera. Men ju längre bort i generationerna man kommer desto säkrare blir ju linjerna. Mina två honor farav en nu är scannad vid 1 ½ års ålder har många led i sin stamtavla scannad. Deras…hmm…nu skall vi se:

Mamma, Pappa, Mormor, farmor och farfar, farfarsfar och farfarsmor. mormorsmor (tror jag det är) halvsyskon är också scannade med normal status. Alla dessa katter (som inte är 7 år än) kommer att scannas till de är friscannade. Visst i tusan måste det kunna indikera att det är lite risk att mina två honor skall utveckla hcm? Sen så kan ju så klart allting ändras om någon av de som inte blivit "friscannad" vid 7 år skulle visa sig ha hcm vid nästa scanning. Men än så länge är de ju friska. Men som sagt så finns ju fortfarande risken kvar.

Ju mera vi scannar och ju mera resultat som finns desto mer kommer vi få veta om hcm och nedärvning.

AnnaS
0

#12 Om katten dött vid misstänkt HCM så tror jag nog att man går till botten med det vid obduktion för att få det bekräftat och kollar hjärtat på alla sätt och vis.

…och annars så håller jag med Clee, jag scannar som en allmän del i hälsokontrollen. Jag gör inte större väsen av det och jag använder det inte i min marknadsföring av kattungar. Jag scannar för att visa att rasen är frisk, inte för att den är sjuk. Men det har ju ältats så många gånger.

Jag är ganska säker på min Rory också, många scannade katter i den stamtavlan men ändå så är det inget jag använder i min marknadsföring eller liknande. Det råkar vara så bara Cool

MagicPaws
0

Men HCM katter kan ju dö av tusentals andra orsaker än hjärtrelaterade saker… allt från förgiftning eller njursjukdomar till avlivning p.g.a. annan orsak… då obduceras katten sällan, och ännu mer sällan hjärtat, mer än ytligt om inte ägaren uttryckligen begär det.

Ett bra tips är ju att alla katter som gått i avel och scannas även ska obducera hjärtat vid döden oavsett orsak för att katten dör/avlivas. Men självklart är det ju i praktiken inte så lätt eftersom många katter omplaceras efter aveln. Och det är ju som sagt även en kostnadsfråga.

Men som sagt hade det nog varit det optimala (i dagsläget), om alla hade haft obegränsat med pengar, att scanna och obducera alla katter som någonsin gått i avel. Oavsett hur eller när katten dör.

AnnaS
0

#14 Jag har inte pratat annat än om katter som obduceras, säger ju sig självt att man ser muskelcellerna i hjärtat bättre om man obducerar Flört

Eine
0

#15 ja du har så rätt.Och det man inte kan upptäcka på screening är  de få muskelfibrer/trådar som ligger fel.Det är så små förändringar .Förvånad

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Rexjen
0

Vi kommer att skanna alla katter inför avel som rutin. Jag kommer ändå att ställa mig tveksam till att använda en oskannad hane. I värsta fall så betalar vi skanningen.

Frågan är om en katt som har så små histologiska förändringar på sin hjärtvävnad dör av demFlört så man kan utföra obduktion menar jag. Jens på Ultuna är verkligen superduktig på att hitta alla små förändringar. Han ser inte bara HCM, RCM och DCM utan även andra hjärtförändringar. Precis som de andra pawpedsanslutna cardiologenrna ska kunna diagnostisera. Små cellförändringar kan han säkert givetvis inte se. Då behövs säkert biopsi. Om en katt har små förändringar som cardiologen missar vid första skanningstillfället så kommer det garanterat visa sig vid andra tillfället om katten är genetiskt är sjuk. Man kan aldrig veta vad som händer i framtiden, men man kan skanna så man vet hjärtstatus inför varje parning.

Dolleminas
0

Min tanke är iaf att scanna innan varje parning och använda mig av en scannad hane, det är ju som skrivet ingen garanti på helfriska linjer men så länge man scannar så ser jag åtminstonne att min katt inte hade HCM vid parningstillfället… samtidigt bidrar jag till forskning varje gång jag scannar….

cherish
0

Jag kommer att skanna mina katter inför avel och kommer oxå att välja en skannad hane vid planerad parning, jag är beredd att betala för skanningen. Hittills har jag haft tur att hankattägaren varit lika mån om att konstatera att hanen var frisk.

Jag har välskannade linjer, dock kan jag inte säga att de är HCM-fria (det är för tidigt att säga) men det ser iaf lovande ut då ingen HCM hittats vid skanningarna.

Jag får iaf, som #18 skriver, besked om att min katt inte hade HCM vid skanningstillfället och så länge hon inte är över 7 år eller död kan jag inte få en säkrare diagnos än så. Jag bidrar oxå till forskningen och för mig känns det bra.

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

AnnaS
0

Det som skulle bidra till forskning allra mest, det är att forskarna får topsar med DNA-material från drabbade katter. Då har de något att forska på, normala testresultat ger inget mer än statistiskt underlag.

MagicPaws
0

#20 Okej jo hade ju kanske kunnat vara ett bra tillägg i HCM-scanningen att alla katter med diagnos ska lämna in DNA-prov, frågan är bara vars?

Rexjen
0

Visst skulle det vara bra om alla skannade katter drabbade som icke-drabbade katter lämnade ett DNA-prov för genomprofil kopplat till skanningsresultat. De icke drabbade katterna skulle då fungera som kontroller i en studie.

Probelemet är bara att någon ska analysera allt detta material och till det krävs tid, intresse och framförallt pengar. Som forskare är man alltid beroende av sina forskningsmedel. Vilken finnansiär skulle vara intresserad av att sponsra till ett sånt här projekt? Våra försäkringsbolag? Jag tror inte vi kan förlita oss på att forskarna ska klura ut problemet åt oss.

Jag är helt övertygad om att det ska till mer än en avhanling för att hitta alla de hundratals mutationer som ger upphöv till HCM.

De normala och icke normala resultat vi får från skanningen är också väldigt bra för forskningen för att bl.a ta reda arvsgång och prevalens i vår kattpopulation.

Silvestris
0

Man kan skänka pengar till Winn Feline Foundation och öronmärka dem för forskning om HCM till en specifik ras. I USA finns forskare som arbetar just med HCM hos katt, det är pengarna de saknar. De försöker beta av ras för ras, men då behövs som sagt penga.

Det är till stor del kattvärlden som finansierar forskningen. Enskilda uppfödare, kattklubbar och liknande tex. så har Nordiska Rexringen donerat pengar för ändamålet.

Rexjen
0

#23 Okey, det visste jag inte. Då är det bäst att vi börjar donera lite pengar, forskning kostar massor Tungan ute

Elica
0

Ursäkta om jag hoppar från forskning till en annan fråga: Har förstått att saken kompliceras ännu genom att alla HCM är inte ärftliga - eller har jag förstått fel? Har för mig att HCM kan också vara resultat från en infektionssjukdom, som "följesjukdom" eller hur säger ni det på svenska? 

Vet någon om man kan skilja dessa symptom som kommer från en infekterad hjärtmuskel mikroskopiskt från den ärftliga HCM? Eller är jag helt ute och cykla?

Rexjen
0

#25 Jag tror inte HCM kan bli resultat efter en virusinfektion, men är inte säker. Däremot kan RCM det.

Silvestris
0

HCM kan vara sekundärt och orsakas av tex. sköldkörtelsjukdom och högt blodtryck så det är väldigt viktigt att differentialdiagnoser ställs när en katt får diagnosen HCM.

TamlinsMatte
0

#21 Jag hade kontakt med Jens Häggström om Tamlin för något år sedan och han bad då om blod från honom (gällde inte mina funderingar) och hans journal, som jag då skickade.

#25 Rent tekniskt tror jag inte att sekundär HCM räknas som HCM utan som sin grunddiagnos. Men i sak är det förstås rätt - differentialdiagnoser behöver ställas. Min huskattshona hade HCM-liknande förändringar på hjärtat står det i hennes journal, men diagnosen förblev kronisk njursvikt (som leder till högt blodtryck och kan göra att hjärtat ser ut som vid HCM). Tamlin hade inte differentialdiagnosticerats vilket Nilsfors hoppade högt inför. Nu visade han sig inte ha något annat (prover togs för sköldkörtel, njurar och lever) men eftersom han är gammal var det egentligen "urkorkat" att ingen gjort det. Högt blodtryck beror dock alltid på något, och de stora förändringarna man ett tag såg var just högt blodtryck - något som berodde på HCM. Men kan vara njurrelaterat

Pemicos
0

Fråga: vet vi vad som kan dyka upp plötsligt? trots att flera generationer är fria. Om vi skall vänta till 7 år i avelsarbetet kommer måna katter att redan vara födda.

Jag tänker scanna när den tiden är ok för mig - vid ett år eller vid tre år eller…

Detta är komplicerat och ibland slår mig tanken (gud förbjude) vad händr om vi bara parar HCM katter med varandra - tänk om alla blir friska… En gen tar ut den andra och eliminerar - och katterna blir imuna???

Nej - jag kastar bort den tanken..