KISSe katt... Vad göra?
Min fd fodervärd som har en hona från mig som blir 4 år i februari har ett problem. För ca ett år sedan började hon markera genom att kissa på diverse olämpliga ställen. Favoriten var förstås sängar och tvätthögar… en klassiker. Hon hade sin sista kull som föddes nu i sommras och efter leveransen av dessa i september steriliserades hon för att på så sätt försöka bli av med kisseribekymret. Hon har skött sig när hon gått på P-piller, nästan 100%.
Men nu, sedan tre veckor tillbaka, efter att ha varit bekymmersfri sedan steriliseringen har hon börjat igen…
Matte skriver till mig att hon har börjat kissa igen men bara på hennes använda saker och i hennes säng. Inte i barnets säng längre och inte på gardiner, soffor osv utan alltså BARA på mattes använda kläder och i hennes säng. Någon som har någon teori om varför hon gör så här. Hon har inte bytt foder, kattsand osv. Hon har inte heller något "löpbeteende".
Förstår att det är skitjobbigt att ha en sån här katt och jag vill gärna hjälpa henne genom att fråga om någon av er här har några tips eller teorier på att få bort detta beteende.
Mycket tacksam för svar!
Ge henne p-piller igen,och kolla upp om hon fått infektion i kisseriet..
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Ok, men kan P-piller påverka en steriliserad katt?
Bor hon som ensam katt eller med andra katter? Hur fungerar sämjan mellan katterna om hon bor med andra katter? Finns det något hon kanske protesterar mot?
Jag kan inte råda till annat än att försöka luska ut om hon kan vara stressad eller obekväm med något, känner sig ensam eller har en infektion.
Lycka till
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Hon bor som ensamkatt och vill ha det så, hon gillar inte andra katter. Hon får mycket kärlek och uppmärksamhet och när hon har sina problemfria perioder sover hon i sängen. Har svårt att tro att det är miljöbetingat då hon uppträder harmoniskt och lugnt, samt är social och ser ut att trivas ypperligt.
Tusen tack för ert engagemang!
Är hon verkligen steriliserad eller är hon kastrerad? Sterilisering gör inte någonting för kissbeteenden och könsdrift, det gör bara att hon inte blir dräktig. Om hon faktiskt är kastrerad låter ju protestbeteende som första anledningen att misstänka men eftersom det pågått så pass länge kanske det handlar om ett innött beteende.
Ibland kan katter helt enkelt behöva lära sig basic hygien en gång till. Då handlar det om att begränsa rörelseutrymmet eller utöka antalet lådor så att det alltid finns någon låda nära. Ta bort precis alla textilier/använda kläder som hon låter ligga framme och lägga dem i skåp eller otillgängligt. Berömma jättemycket när hon kissar rätt och bokstavligen lyfta henne medan hon kissar fel (om hon någonsin tas på bar gärning) till rätt ställe.
Nu har jag pratat med matte och katten är KASTRERAD, inget annat.
Hon har ju varit bannlyst från sovrummet till och från och jag har uppfattat att det inte spelar någon roll, tas kläder bort från golvet så hittar hon något annat att kissa på. Jag vet att det har hänt att hon sätter sig mitt framför näsan på sina tvåbenta familjemedlemmar, så det är ingenting hon smyger med heller.
Trist är det och vad sjutton ska man göra?
Homeopatmedicin kan vara ett alternativ.
Man kan ge p-piller till både hanar och honor efter kastrering.De kan lugna ner sig, jag vet några fall.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora