Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 865 ggr
tinker
2008-12-03 23:24
0

Foder till katt????

Jag har precis skaffat mig en den sötaste omplaceringsrexen i världen :) Idag äter han M/D (hills) för att han är lite övervikgit. Nu har jag varit runt och kollat lite på internet om kattfoder. Det verkar som att de flesta kattkännare anser att mjau och bozita är det bästa fodret förutom BARF.. (som verkar krångligt). Torrfoder talas det om Orijen..

Snälla hjälp mig! Jag har tittat själv lite på specific men är lite rädd att jag är lättköpt för det kommer från veterinär :)

MyTwiggs
2008-12-03 23:43
0

Specifik är inte bra så uteslut det med en gång för kattens och plånbokens skull. Jag tog en provpåse av deras dietfoder för att analusera det lite hemma och jösses! Det är ju nästan majspuffar! Massor av fisk och nästan inget rött kött (om något alls). Jag blev häpen! Kolhydrater och inget fett. Katterna hatade det men gick ändå upp mer i vikt. Nu kör jag bara på BARF som inte är så krångligt som det verkar! Flört

Grattis till din nya kisse!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

pallemaxwell
2008-12-03 23:54
0

Fortsätt med det foder du har till honom så länge tills han är ordentligt "installerad" hos dig. Jag tror inte man skall börja ändra på saker precis när katten har anlänt till ett nytt hem. Glad

Själv använder jag Iams multicat till mina katter just nu (torrfoder) men det är inte så populärt här hemma och jag tycker de har fått sämre pälsar så jag kommer nog byta när påsen är slut. Det är mycket man skall tänka på när det gäller foder och jag vet att det finns flera lite äldre trådar här på forumet som är bra. Mina katter tycker tex. inte om Mjau blötmat. Jag vet att det är många som använder James Wellbeloved, Oliver´s, precept eller Royal canin. Lycka till Glad

[Silkwaves]
2008-12-04 00:02
0

Håller med om att det inte är läge med förändring av maten innan han bott in sig ordentligt. Sedan tycker ajg att Mjau är bra, kattkorv och rått kött i kombination med ett bra torrfoder. Vad som rä ett bra torrfoder tvistas det om. De som går bort för mig idag är bl.a alla light foder samt Orijen ( för många katter i min närhet som fått överkänslighetsreaktioner av detta foder). Jag ger just nu Hills Chicken ANF och Eukanuba är andra foder som ajg är nöjd med. Eukanuba ska man ger så lite att jag upplever att katterna inte blir nöjda, därför vill jag absolut kombinera detta med BARF/mjukmat för att inte bara ha vackra katter utan också mätta och nöjda.  Glad

Så ta det lugnt och introducera t.ex lite mjau och råfoder gradvis. Fundera sedan om du vill/behöver byta torrfoder.

tinker
2008-12-04 08:34
0

Hej och tack snälal för råden. Det är verkligen en djungel och visst vill man ge sin katt det bästa möjliga för att undvika följdsjukdomar osv. BARF låter sannerligen som ett bra alternativ, men något krångligt.. men känns som att blötmat och ett torris får det bli, frågan är bara vilket för det verkar vara så olika vad folk tycker :)

boris1
2008-12-04 09:03
0

M¨år dinkatt bra av det han får i dag,finns ingen andledning till att byta.Förmodar att han behöver någon ´´lätt´´ variant?

Specific är ett bra foder,dom annvänder fisk  mycet för att få mycket omega 3 och 6.

Bantningsvarianten dom har innehåller mycket fibrer för att ge mätnadskännsla,även super på dåliga magar

Silvestris
2008-12-04 10:32
0

Fortsätt du ge m/d. Du kan minska mängden m/d och fylla upp med blötmat (vilken spannmålsfri blötmat som helst) så småningom men det finns egentligen inget skäl att byta till ett annat torrfoder iaf. Hill's m/d är ändå ett förhållandevis bra torrfoder eftersom det är kolhydratreducerat och "bara" innehåller 15% kolhydrater.

Jag ser en stor fördel med m/d jämfört med Orijen och det är att m/d är helt fiskfritt. Orijen innehåller mycket fisk. Varför ser jag det som en fördel att maten inte innehåller fisk? Jo, många katter utvecklar allergi mot just fisk.

[Silkwaves]
2008-12-04 11:07
0

#6 Instämmer. Jag är helt övertygad om att det är fiskinnehållet i Orijen som är boven i dramat.Håller också med om att det inte finns någon anledning att byta torrfoder om han mår bra på det han får.

Däremot har jag haft svårt att banta överviktiga katter med Hills bantningsfoder .Bantning lyckades först när jag gick över till mer blötfoder och kattkorv.

tinker
2008-12-04 17:47
0

Aha hmm jo han verkar gilla m/d (fast han gillar nog all mat) och älskar såklart blötmat. Jag ska nog börja med att ge honom blötmat en gång om dagen och se hur det går. Jag ger honom idag 40 gram m/d, men om jag skulle gå över till blötmat hur många gram ska jag ge honom då. Har förstått att man aldrig kan gå på det som skrivs på förpackningarna pga att de alltid "överdoserar".. och vad är kattkorv?? :) Ursäkta alla tuusen frågor men som sagt är novis förstagångskattägare och endast varit i 3 veckor :)

Silvestris
2008-12-04 19:00
0

Om du ger honom 100 g blötmat behöver du minska torrfodergivan till ungefär 20 g. Ger du 50 g blötmat minskar du till 30 g.

tinker
2008-12-04 19:05
0

Om du ger honom 100 g blötmat behöver du minska torrfodergivan till ungefär 20 g. Ger du 50 g blötmat minskar du till 30 g.

Ahh tack så mkt. Det ska jag notera!

[Silkwaves]
2008-12-04 21:16
0

#8 Kattkorv är i princip helmald kyckling med ben och allt. Innehållet kan variera, men den jag köper är kompletterad med bl.a inälvor hjärta m.m för att bli fullvärdig. Min katter äälskar den och om de fick bestämma skulle de bara käka den. Jag envisas med både Mjau och torrfoder av praktiska skäl.

tinker
2008-12-04 21:22
0

#8 Kattkorv är i princip helmald kyckling med ben och allt.

haha det låter som något för Elvis :) Kan jag köpa det på vilken djuraffär som helst??