Kitty tappar pälsen!!!!
Under de senaste veckorna har jag sett att Kitty har tappat mycket av sin päls. På ryggen, sidorna och en fläck på bröstet. Kitty kliar sig inte eller slickar sig mer än vanligt. Situationen hemma ser lika dan sedan tidigare och hon ser ut att må som vanligt till och med lite mer "lekig". Min yngre katt Ior har en "fartrand" på ryggen som jag är rätt säker på att den kommer i från att han ligger ihop tyckt mot en hård kant i klösträdet där han älskar att ligga. Ior har inte alls samma kalhet som Kitty har, jag tror inte de har samma problem. De äter sedan två månader tillbaka Royal Canin Indoor 27. Tidigare har har de fått Sensible och/eller Siamese.
Vad tror ni detta beror på? Tacksam för svar.
Har försökt ta kort på Kittys kala delar men de blir inte rättvisa.
Indoor är ett foder med framför allt låg proteinhalt. Mina katter fick torr och mjällig päls av det. Indoor: Protein 27% Fett 13% Omega 6 3,3% och Omega 3 0,6%, Siamese: Protein 38%, Fett 12%, Omega 6 3,6% och Omega 3 0,6%. Sensible: Protein 33%, Fett 22%, Omega 6 4,5% och Omega 3 0,73%.
Mina kissar åt Siamese under en lång period och hade fina pälsar men tyvärr utvecklade två av dem allergi mot fodret 

Håller med AnnMarie, Indoor är ett av de sämsta RC-varianterna. Fartrand på ryggen får en del Cornishar och är inte "skav". Det har bl a med hormoner att göra och annat. Vissa katter är inte heller pälsade jämt och det kan bero på arv, foder och en massa annat. Till en början så kan man byta till em bättre fodersort.

Tack för era svar!!!
Jag trodde att RC var ett bra foder oberoende av variant. Det är jätte gulligt att ni delar med er av eran erfarenhet och era kunskaper.
Imorgon bär det av till djuraffären för att köpa nytt foder. Av god kvalitet!!!!
En hona vi hade tidigare började också tappa päls, framförallt på sidorna. Vi började ge henne vitaminer och då blev det genast bättre, så någon typ av vitamin/närigsbrist var det nog. Är kanske samma för din tjej.
Ge kött till katten.En känd domare och Abyuppfödare har superpälsar med otrolig lyster på sina katter och jag frågade vilken mat hon gav dem. Svaret blev:kött!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#5 BARF tycker jag verkar så svårt och jag är rädd att mina missar ska få felbalancerad kost. Just nu äter mina 40% Mjau blötmat och 60% torrfoder samt rått nötkött och fågel som tillskott då och då. Fast visst är det bästa att ge så naturlig föda som möjligt….
hej hej
Min rex Malte tappar också päls. Han har två stora kala fläckar på var sida på magen. Vilka vitaminer har ni gett er katt som gjorde att det blev bättre. Jag tycker synd om honom att det e så här. Nu äte han royal canin hair and skin. Är det ett bra foder??
Mvh anna
Prova Apotekets Jästextabletter. De är billigare en vitamintabletter från Zooaffären och fungerar ungefär på samma sätt.
#7 jag använder inte torrfoder med sådana mängder med kolhydrater, så jag kan inte uttala mig.Här är det Orijen och lite blötmat och rå mat som gäller.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Tyvärr finns det inte i deras sortiment längre.Jag köper VitaBe på min mataffär en stor burk kostar runt 59 kronor.
Stolt ägare till tre La permer