Ett tråkigt besked...
Min älskade, underbara lilla Lovis har testats positiv för HCM!!
Hon har dock bara ett förstadium och kan leva ett långt liv men man vet´ju inte…. Vi var till veterinären i torsdags för vi har märkt att när man leker intensivt så lägger hon sig bara ner efter ett tag, som att hon inte orkar mer…. Vet. lyssnade på hjärtat och hittade ett blåsljud. Det blev in på ultraljud och då fick vi det hemska beskedet! Vi valde att då direkt kastrera Lovis då vi inte kommer kunna ta någon kull på henne….
Usch, det är så hemskt! Min "bebis" är sjuk. Tror inte att man kan förstå förtvivlan om man inte själv är djurägare. Därför ville jag bara skriva av mig lite här….
Någon annan som har en katt m HCM? Vad kan jag vänta mig? Vad kan man göra? Vad ska man tänka på? Tusen tankar snurrar runt…..Är bara så orolig!!
Usch vad tråkigt!
Det är aldrig roligt när ens små "bebisar" blir sjuka. Jag hoppas Lovis kommer få ett bra liv som kastrat. Massor med tröstekramar till dig!

En stor kram från mig till dig!!!!
Ush det är aldrig roligt när djur är/blir sjuka :(
Jag vet hur det känns. :(
Jag ska själv HCM-scanna min katt i januri.
man får hoppas på det bästa.
En till stor kram från mig och min kisse.

Åh vad tråkigt!
Usch! Har själv en gnagande oroskänsla att jag kommer få samma besked…Mina katters pappa har HCM och det är ju stor risk att det går i arv. Vi ska till veterinären den 1:a dec för årlig vaccination, tandstenskoll och lyssna på hjärtan. Min ena kisse är också lite sådär att hon blir trött när hon leker intensivt….buhu, det är inte kul när ens små gosisar blir sjuka…(och dyrt blir det också, även fast det såklart inte är det värsta..)
kram och lycka till!

Det var tråkiga besked. Jag är så lessen för er skull.
Jag har själv ingen erfarenhet av hur en HCM katt kan må, men har hört om andra som levt länge och fått må relativt bra hela tiden.
Det finns några med dessa erfarenheter och jag hoppas du får kontakt med dem så du kan få råd och tips hur ni kan göra för att få det så bra som möjligt.
Lycka till och jag önskar er många fina år tillsammans trots allt.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.
Så trist! Vet hur hemskt det känns!! Har en också en kisse med diagnosen HCM men han syns det absolut ingenting på! Han är galnast av alla här hemma och kutar runt som en tok. Har precis som RacerDonnans fått höra om katter som lever länge utan större problem.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Huvva så hemskat, kan bara beklaga! 
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike
Stackars lilla Lovis! Hoppas att hon får ett långt liv utan symtom!
*styrkekramar*
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Åh, nej det är ju inget besked man vill ha någonsin och särskilt inte på en så ung katt. Hoppas ändå att hon kommer att få ett bra och långt liv tillsammans med dig.
Lilla Lovis…
Jag har inte heller någon erfarenhet av HCM men hoppas att det är som andra säger - att hon kan få ett långt och härligt liv med er.
Kram till er alla,
Beatrice

Mitt förra inlägg försvann så nu gör jag ett nytt försök.
Trist besked men förhoppningsvis får ni många bra år tillsammans ändå.
Stolt ägare till tre La permer

Å, så tråkigt! Jag instämmer i vad flera redan skrivit - att hon ändå kan få ett långt och bra liv tillsammans med er. Jag har heller ingen erfarenhet av HCM, men förstår hur det känns!
Kram till dig och Lovis!

Ibland går det över förväntan, ibland gör det det inte. Det är inte jättepositivt när det finns kliniska symptom (som kollaps/nedläggning vid lek) men det behöver faktiskt inte innebära det värsta. Lovis har hittat ett sätt att kompensera hjärtat, vilket är bra. Och det som är bra med HCM är att katten inte är sjuk förrän man närmat sig det verkliga slutet. Hängiga katter är ju lite mer vardag vid andra sjukdomar, och man jobbar på att få det att vända. Hjärtekatterna blir oftare plötsligt sjuka. På det stora hela föredrar jag det. Och jag kan ändå jämföra, då en är njursjuk och en är hjärtsjuk härhemma. Njurkatten är mer föremål för ingående funderingar om hans hälsa, försök att genomtränga skalet av att han låtsas må bra för att se om han verkligen mår bra. Hjärtekatten är enklare. Om han ser ut att må bra kan jag tro på det, särskilt när skanningarna bekräftar att hans hjärta drar ihop sig på ett adekvat sätt.
Idag kan man märka att Tamlin är sjuk. Men symptomen är inte klart hjärtrelaterade. Snarare verkar man ha att göra med en katt som är äldre än sina år. En äldre kastratherre som sover mycket och är för matglad för sitt eget bästa när han inte rör sig så mycket. Men som fortfarande följer mig som en skugga, sover under täcket och busar litegrann varje dag i alla fall. En nöjd, men äldre katt. Tamlin har idag passerat 9 år och har för tillfället diagnosen HCM. Om han har det om några timmar är mer oklart, då han skannades eq förra besöket. Hans hjärta är förstorat men inte längre klart definierat till vänster kammare, och han är tillräckligt gammal för att få vet att fundera över diagnosen. Trots att han gett upphov till HCM. Så det lutar väl åt en otypisk HCM. Ibland har man tur. Och jag har faktiskt tur med Tamlin. Han medicineras sedan snart ett år tillbaka och det har fungerat över förväntan. Han fick en prognos på några månader för ett år sedan och det har han ju gott och väl passerat.
Vad du kan förvänta dig är svårt att sia om. Men visst finns det hopp i att ni ska få en bra tid tillsammans, kanske tom många år. Det jag har upplevt som svårast var efter att vi fick första prognosen. Jag kunde inte sluta titta på honom efter det. Jag hade svårt att lämna bostaden utan att säga hejdå ordentligt. Faktiskt tror jag att hans liv blev rätt stört av mina ständiga omsorger… Sedan vande jag mig. Men det svåraste har aldrig varit Tamlin själv, utan att hantera mina känslor inför att jag aldrig kan få ett facit på hur det här ska gå.
Så tråkigt för er
!Hur gammal är din bebis? Var det väntat,dvs finns det känt i linjerna bakom den lilla?Fast å andra sidan, det är ett lika tråkigt besked att få oavsett.Med tur kan hon bli både gammal och grå innan ni tvingas skiljas åt.Pussa på din sötnos.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Vilket tråkigt besked, lider med dig, vet hur det känns, fick också samma besked på en av mina älsklingar för inte så länge sedan.
Jag håller tummarna för att ni får många långa år tillsammans ändå!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Så oerhört tråkigt för dig.
Vilken tur att du var så ansvarstagande att du kollade upp din lilla tjej. Jag håller tummarna för att hon kommer att få ett långt och välmående liv i all fall.
Antar att du informerat uppfödaren så att denne kan kolla sina katter då allt tyder på att HCM är en ärftlig sjukdom. Jag menar inte att det är dennes "fel" för så är det inte, men det är absolut i uppfödarens intresse att få veta för det innebär med största sannolikhet att antingen mor eller far till kullen bär på HCM-anlaget (dvs kommer att utveckla sjukdomen förr eller senare).

Nej så tråkigt. Det är min värsta mardröm, att mina katter ska bli sjuka så jag förstår din oerhörda olycka. Hoppas hon kan medicineras och leva länge ändå….

#13 Det är Mjölner från mig som är pappa till Lovis. Jag kan inte svara på vem mamma är eller vem uppfödaren är då Mjölner såldes som liten kille. Kan däremot tala om att Mjölner scannades u.a frö HCM 2007-07-23. Två till av ungarna i M-kullen är scannade, båda u.a.
#17 Tack.Det ju tur när föräldradjuren fortvarande är i livet, då kan man ju kolla,annars är det kört.Och att Mjölner ,den goe grabben är u.a. är ju mycket glädjande.
#17 Så underbart härligt att Mjölner är scannad u.a.

#12 Tack för ett fint svar! Ja, just nu är det precis som du beskriver i slutet, att det svåraste är att hantera sina känslor. Lovis mår ju under omständigheterna bra! Lite nedstämd, trött och väldigt kelig bara. Hon har ju vart med om mycket den senaste tiden! Vi hade tur i oturen att min mamma fick flunsan så Lovis lever denna vecka lyxliv med ständig uppärksamhet ute på landet
Det känns iaf skönt!
#13 Lovis är idag 10 månader.
#15 Jag har kontaktat uppfödaren och fått bra hjälp! Ska även höra av mig till IF för att prata kring dolda fel försäkringen…
Tack allihopa för ert stöd!

#20 Det vore jätteintressant om du kunde berätta vad dolda fel försäkringen säger om HCM. Har också funderat på att ta reda på det.

#21 Veterinären sa att hon trodde att HCM gick under det. Så nu får vi hoppas att hon har rätt!
#20 lilla stumpan, hon är ju inte gammal..