Sammanföra vuxna katter?
Vi har två Devon Rex honor och vi vill gärna skaffa en tredje katt. Tror ni att det skulle fungera att ta in en kastrerad hane som är lika gammal som våra honor eller rentav lite äldre? Våra tjejer är 1år respektive 1½.
Maken hävdar att det alltid går att få även äldre katter att komma överens medan jag har fått för mig att det nästan aldrig går.
Vad tror ni? Brukar det fungera och är det i så fall någon skillnad på att ta in en hona eller en hane i en "honflock"?
Jag tror att både du och maken skulle vinna på att dra er mer åt mitten. ;) Seriöst, min lilla erfarenhet är att det är omöjligt att säga utan att veta mer om katternas personlighet. Vissa välkomnar alla främmande katter, andra är på sin höjd lite tveksamma men ger strax med sig och andra är 100% inne på att döda främlingen. Det går ju förstås att göra sitt bästa för att det ska funka men till syvende och sist bestämmer katterna själva.
Jag är alltid mycket tveksam till att sammanföra vuxna katter.har dålig erfarenhet av det själv.
Du kan ju bara prova, annars får du aldrig veta.
Lycka till!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#1 ja det är ju förstås sant! Min äldsta tjej tror jag inte skulle vara något problem egentligen. Den yngre vet jag däremot inte.