Tvätta vit katt?
Japp, på begäran kommer denna tråd!
Hur i hela fridens namn ska man kunna hålla en vit katt vit?? Aramis är bara 4 mån och är en total gris! Hans ögon kleggar igen och är alldeles svarta, svansen har redan fått tendens till svarta prickar och den är dessutom gul bitvis. Hans bakben är gul prickiga (kiss antar jag
) De andra katterna är säkert precis lika skitiga dom men det syns ju inte! Stackars goa lilla Aramis, matte bara skrubbar och petar….
Jag tycker att PCLs vitschampo är helt strålande.

Jag använder Vetriderm K-Hex Schampoo från veterinären, fungerar väldigt bra på flottiga svansar och svarthakor. Om de är riktigt skitiga använder jag Matrix So Silver, det är ett silverschampoo åt gråhåriga tanter som jag köper hos en frisör.
Annars så fungerar PCL vitschampoo jättebra men man får schamponera två-tre gånger.

Vi har ett schampo för vita katter från House of Anjou som är super! Räcker med en schamponering (i alla fall på våra, men de kissar sig inte på benen
) och de blir vita som snö! De brukar ha monter på en del utställningar och vissa (tror Be-Cat har sålt) är även återförsäljare av det. Jag har inte provat jättemånga schampon, men jag tycker det här är oöverträffat och funkar verkligen super!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

Samma schampo använder jag till min vita katt.(sen får hon ett bad till med ett schampo för skogisar för att få en fin och sträv päls)
Cissi badas en gång i veckan för att hon ska hållas vit och fin.
Stolt ägare till tre La permer

Tack Johanna K!
Hur är det sen med potatismjöl etc.? Har hört om att man skulle få katterna vita med potatismjöl eller babytalk? Använder någon dessa gamla tricks?
Det verkar som att det är olika hur vita dom vita är ;)
#5 Vissa använder potatismjöl utrört i vatten till en smet som sedan gnuggas in i fläckar. Det ska torka in och sedan borstas det bort. Har dock inte testat detta. Babytalk/puder har jag dock använt och det har haft ungefär samma effekt som Gimpets torrschampoo, dvs det funkar "hjälpligt".
Fetsvans ja.. Antingen olivolja så det löses upp och sedan lite yes och skölja innan bad. Eller Goop. Det tar fetsvans bra. Svarthaka, dom som har bearbetas kontinuerligt med en baby-våtservett vid behov.
House of An-jus tyckte jag var värdelöst. Matrix So Silver eller annat "tantschampoo" är bäst. Låt gärna verka, dock inte för länge för katten kan få en lätt blå/lila ton..
PCL funkar helt ok med men kräver flera schampooneringar. Ev. "grunda" med goop för att få bort fettet. En gulnade fläckar på tassar, ansikte osv brukar jag sedan köra #1 Whitening Gel på, dvs punktbehandling.
Då är jag en "lat jäkel" som badar dagen innan utställning, men så har jag "bra vita" pälsar ;) Vill man göra det lättare för sig gör man kontinuerligt "underhåll"
TS: Att det är massa svart kring ögon låter dock inte bra.. Att dom får lite "sovgrus" i ögonvrån är en sak men runt hela ögonen? Är han rinnig så det är nåt sånt som förvärrar?

#3 Det här med kiss på benen får vi hoppas bara är en bebis fas…
#4 Ojoj, bad en gång i veckan, det kanske är det som krävs för att han ska hållas vit o fin.
Hur tar ni bort dom svarta prickarna runt ögonen då?
När jag gör rent öronen på honom + de andra tar jag en droppe matolja på en bommulls tuss/tops och torkar rent. Kan man göra samma runt ögonen?

#6 Goop är outstanding på fetsvans, fick bort Alice til slut efter evigt tvättande. Så det håller jag med om men tycker ändå Aramis är gul efter behandlingen…får nog testa ditt tips med punkt behandling 
Är det inte lurigt att använda "tant" shampoo på katt då? Känns som om det är väldigt starkt! Fast å andra sidan, vågar människor doppa sina huvuden i det…

För att slippa det gula i pälsen välj ett foder utan karoten.

#6 Läste inte hela ditt inlägg märkte jag 
Det är inte massor med svart utan det ser ut som en fin eyeliner runt ögat, har märkt att det är olika mycket dag för dag så jag antar att han tvättar bort det på egen hand. Ögonen rinner inte och vanligt "sov klegg" det har han i lagom mängd

Det problemet slipper man ju om man råutfodrar.
Stolt ägare till tre La permer
Ni som använder Goop.Har inte ni hört att det är för starkt och kan ge biverkningar på känsliga katter?
Allt kan komma in i kroppen via huden. Jag har inte vågat använda medlet.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Jag har använt Goop på min svartvita CRX-hane. Dels när han varit smutsig och dels för att få bort det feta i pälsen. Jag använder även GOOP på mina andra katter och har aldrig märkt att det skulle ha varit för starkt. Det ska ju blandas ut med vatten ändå.
Jag skulle börja med GOOP utblandat i vatten. Tvätta katten med det med en svamp.
Sen skulle jag använda #1 All System Whitening Champoo som också ska späs ut med shampo.
För att hålla katten ren mellan baden skulle jag använda Gimpet torrshampo. Det använder jag även på utställning.
Till ögonen skulle jag bara använda vanligt ögonvatten från Apoteket eller gelé som är till för att hålla rent runt ögonen.. ..Stain remover. Men då måste man vara försiktig så att det inte kommer in i ögonen. Och är det en kattunge så är det nog svårt.
Lycka till
lillan

Gah,jag skulle inte utsätta min katt för silverschampoo. Vi blekta blondiner (nej jag är ingen gammal tant) använder det till att hålla gula toner borta från ett färgat hår med hjälp av motfärgen till gult, vilket är lila. Denna produkt är starkt doftande och är mer djuprengörande och "frätande" än vanligt schampoo och det gör ONT att få det i ögonen.
Många i denna tråd verkar inte gå till frisören så ofta, hehe, eller så är alla brunetter.

Vi är två stycken som rekommenderat silverschampoo så det är knappast många
Jag använder det på kraftigt missfärgad partier och väldigt sällan, det handlar alltså om svans och baktassar. Någon enstaka gång, inte ens en gång om året tar jag hela katten. Så SÅ ofta är det inte.
Alla i den här tråden har ju faktiskt rekommenderat kattschampoo och de har ofta samma verksamma ämnen som silverschampoo så frågan är vad som är bäst, en snabb schampoonering en gång med silverschampoo för att få ordentligt rent eller många gånger med ett kattschampoo?
Matrix So Silver! är det frisörer som rekommenderat som har testat det på sina egna katter och jag tror inte de skulle göra det om det var farligt.