OT:ang. vidriga artiklar...
Jag väljer att skapa en egen tråd istället för att lägga in en kommentar i tråden "vilka fruktansvärda mäniskor". Detta för att jag vill ha en separat diskussion om detta och för att inte förstöra för dem som vill svara i den nämnda tråden.
Att det finns enormt många riktigt sjuka mäniskor på denna jord, det vet vi redan. Det finns inga gränser för de ohyggligheter som människor kan åstadkomma och alla förfasas vi naturligtvis över detta.
Vad jag frågar mig, och starkt vänder mig mot, är vilket nyhetsvärde den här typen av information har? Vad är det som gör att kvällstidningar och diverse nyhetssidor på nätet gottar sig i sådana äckligheter? Det är allt från mord och tortyr till våldtäkt på små barn eller djur….
Och jag måste även fråga mig varför sådana här trådar skapas här. Vad får trådskaparna att vilja dela med sig av denna information, är det bara för att den handlar om katter, eller djur i största allmänhet, som de är befogad på detta forum? Räcker det inte att vi ser och hör all denna vidriga skit i den media och de samtal som man nästan inte kan värja sig mot på bussar, i fikarum på tv osv. Vad ska vi göra med denna information. Förfasas i kör eller? Jag är inte alls emot nyheter, jag försöker inte alls blunda för alla hemska saker, det är inte alls så, men när man inte kan göra annat än att äcklas så anser jag inte att det har ett nyhetsvärde.
Visst, man kan välja att inte öppna tråden och läsa…. men det har under åren förekommit flera liknande trådar som jag har läst och inte en enda gång har de bidragit med något positivt. Jag menar inte att alla trådar här måste vara glada och positiva. Vi har tröstat och stöttat varandra vid olika svåra frågor och situationer, men då har det varit utifrån ett personligt plan. Varför har jag läst trådarna om jag nu tycker att det är så hemskt, undrar ni kanske? Ja, det har jag inte alltid gjort, men man vet inte riktigt alltid vad det står i artikeln i tråden innan man har öppnat den och dessutom så har jag för vana att läsa alla trådar här, liten dålig vana kanske :)
Nej, jag skulle starkt önska att den här typen av trådar slutar att skapas för jag tycker det är nästintill perverst att vi alla ska läsa detta och skriva en rad om hur vidrigt det är…. Jag antar att ingen här skulle skriva något annat.
Hur ser ni andra på denna typ av trådar, det skulle vara intressant att höra om det bara är jag som känner så här.
Kan tänka mig om det handlar om någon man känner eller liknande, men annars kan jag hålla med om att det gör en mer olycklig och inte kan man göra mycket åt det heller tyvärr.
Så jag kan nog hålla med dig lite…
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Vilket himla bra inlägg ylvan, jag håller fullständigt med dig!

Ja, då är det i alla fall två som tycker något om detta.
#2 kul att du tyckte att det var ett bra inlägg.
Det är lustigt, hade jag lagt ut bilder på söta kattungar (-vilket ÄR jättemysigt och jättegulligt!!! Det tycker jag också!) hade komentarer "haglat", men om man har en fundering runt ett lite jobbigare ämne, där man på något sätt ska ta ställning för eller emot, ja då vill man bara läsa, men inte säga något.
Jag ville bara veta vad ni andra anser i frågan. Man måste ju inte hålla med! Är det läskigt att yttra sig, är det en totalt ointressant fundering för de allra flesta, eller kan man helt inte komma på något att säga?
*fundersam*
#3 Kan ju helt enkelt vara så att man är här för att kolla på cornish rex-katter och inte diskutera OT-frågor. ;)
Jag ser det i två perspektiv. I det ena håller jag med dig - och det mesta som publiceras i t ex kvällstidningar har ju enbart sensationsvärde. I det andra ser jag till vad tidningar i grund och botten har för funktion. Att informera folket om nyheter men också om missförhållanden på ett mer ingående plan, t ex i reportage. God journalistik kan faktiskt förändra världen t ex genom att åstadkomma folkstorm - något som sker via "djungeltrumman", såsom att folk tar upp sånt på diverse fora och mötesplatser. Men att bara uppröras utan att förändra eller åstadkomma någon skillnad är ju rätt meningslöst, jo.
För min del söker jag mig till den här siten för att diskutera och njuta av cornishrexkatter och väljer därför vanligen att inte läsa OT-frågor inklusieve inlägg med "otäckt" innehåll. Sådana diskussioner tar jag i andra fora och när jag är på humör för det.
Bara det inte blir för många trådar av det slaget störs jag inte av dem, men normalt läser jag dem inte.

Jag kan hålla med dig ylvan och jag har reagerat på samma sätt. Nu undviker jag oftast att läsa sådana trådar för att jag mår dåligt av det. Men som Clee säger så finns det väl egentligen två sidor och jag tror också att en av anledningarna till att dessa trådar skapas är att skaparna efter ett sådant nyhetsintag på något sätt behöver bli av med upplevelsen och att dela den gör den mindre "tung". Det söks en bekräftelse på att man själv inte är den enda som tycker att världen är vidrigt uppochned och ett forum med andra djur(katt)vänner kan kanske kännas som en naturlig ventil för djur(katt)relaterade artiklar. Bara en tanke, det kan ju vara så att jag har helt fel. :)
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

#4, 5 Ja, så kan det vara, ok det är naturligtvis ok! Men av antalet lästa ggr att döma så är det en del som läser sådana här trådar trots allt… ;)
Jag själv är inte någon riktig forummänniska, jag håller mig här och på nån site till och känner inte att jag har ett så väldans stort behov av att "röra om i lugnet" men eftersom inlägg med otäckt innehåll dyker upp här ibland så tycker jag i alla fall att det vore intressant att höra, ffa hur de som väljer att starta sådana trådar tänker, men även från er andra som man nu efter ett antal timmar här börjar få intryck av.
#6. Jag tror också att det kan vara så att man blir så uppfylld av något man läst att man genast måste dela känslan med någon. Lite av det kan man ju känna själv när man har haft en dålig dag på jobbet ect, och sambon får ta del av det när man kommer innanför dörren. Men är det ett kreativt sätt egentligen? just att bara vräka det vidare i första bästa riktning och till så många som möjligt? Om det var så att man verkligen startade en folkstorm som kunde agera, då är det ju underbart, men tyvärr är det oftast inte alls så det blir.

Jag håller med..
Detta är inget jag vill läsa…. ska man behöva som att behöva spela upp en innre film med eländet, ja jag tänker vissuellt.
Det är synd om katterna och det blir ju inte bättre av att vi gottar oss i det.
Jag är djurvänn och jag behöver inte att andra djurvänner bekreftar att jag är djurvänn.
Varje gång ni klickar på länken så registreras det att ni tycker att det är intressant att läsa om misshandlade katter.
Klicka INTE på sånna länkar, det ända det gör är ju att det skrivs fler artiklar som kanske någon annan kattplågare vill ta efter

Jag läser inte kvällstidningar eller klickar på länkar till hemska artiklar i dylika trådar. Framför allt för att jag mår så himla dåligt när djur behandlas illa……
Man känner sig maktlös och ledsen när man läser artiklar om djurplågeri och småbarnmisshandel. Både djuren och barnen tror ju gott om oss "vuxna" människor och litar på oss i de flesta fall. När det gäller nyhetsvärdet i sådana artiklar så är det numera inte så stor nyhet då detta händer dagligen. Nyhetsvärdet kan komma om myndigheterna tar i med hårdhandskar mot djurplågare med hårdare lagstiftning med mera. Då kommer det att finnas ett värde i nyheterna. Det man kan hoppas på är att dessa artiklar i media idag så småningom skapar en oponion för hårdare tag och att våra politiker måste göra något, men det jag är rädd för är att dessa artiklar smittar av sig och fler gör samma sak
Det ligger mycket i det du säger Ylvan. Jag vet inte riktigt vad det har för nyhetsvärde… Jag tror att jag skrev i tråden att frukosten inte smakade bra när läste artikeln i vår tidning hemma. Jag tillhör dem som försöker hoppa över annonssidorna i vår tidning på lördan för att den har en massa hittekatter som söker hem… jag tycker att det är så tragiskt så jag vill inte se (ja, jag vet allt otäckt går inte att unvika jag är bara så trött på, och förvånat att, det fortfarande finns de som… ).
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet