Fuktutslag?!?
Oj oj oj, nu blev jag orolig!! På insidan av bakbenen samt en rand mitt på magen har min lilla cornish fått som vätskande utslag i vecken! Inte mycket, men så där så att det är lite fuktigt och rosa…
Hon har ganska mycket "lös" hud, som bildar veck när hon rullar ihop sig och sover, och inte heller så mycket päls på undersidan. Så när huden veckar sig ligger hud mot hud och jag antar att de här utslagen (eller vad jag ska kalla dem, för det är inga peppler eller sår) bildas där. Kanske blir det fuktigt när hon har tvättat sig och det hinner inte torka innan hon lägger sig tillrätta. Eller så bildas kondens under täcket när hon ligger där och snusar, och därav fukten? Som ni märker har jag funderat mycket på orsaken till detta!!
Undrar om någon av er har liknande erfarenhet eller några tips på behandling? Jag smörjde igår med en helt naturlig bivaxsalva, som inte är farlig att slicka i sig. Den är ju uppmjukande och läkande, men jag tänkte kanske köpa zinkpasta som i stället är uttorkande.. Men då får hon nog ha krage på sig en stund, för det är nog inte så bra att få i sig..
Tacksam för råd om det här! Det kan väl inte vara någon ohyra? Nej då skulle det väl inte bara vara i vecken eller?
Självklart ska jag ta henne till veterinären om det inte blir bättre, men jag tänkte ge det några dagar med "hemmabehandling" först och se om det ger sig.
Tack på förhand!
Kan du inte försöka ta kort på utslagen? Det är lättare att se då. Det kan röra sig om en allergi eller fuktutslag, men det finns många andra möjliga orsaker. Jag tror att det bästa du kan göra är att ta kissen till en veterinär för en kontroll. Det kan man aldrig göra för många gånger tror jag!
Lycka till och hoppas att problemen försvinner!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com