Ställa ut en annan kat under dräktighet?
Hej, här är många uppfödare som är också ivriga utställare. Hur gör ni när ni har en dräktig katt hemma?
Åker ni med andra katter till en utställning, och om ja, hurudana säkerhetsåtgärder har ni?
Jag har för mig, att när ungarna väl har fötts är det bäst att hålla sig (eller sina andra katter
) borta, men hur riskabelt är det att ställa ut någon annan från hemmet/katteriet, när det är ca. en månad till förlossningen?
Man kan bada katten som ställts ut,direkt när man kommer innanför dörren hemma och låta den vara i *karantän* i några (3-5 eller längre) dagar.Lägga de egna kläderna direkt i tvätten, tvätta transportbox etc etc.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Jag ställer ut "borta" katterna när jag har dräktig katt eller kattungar hemma.Nästa helg ställer jag ut Cissi och då får hon följa med borta katterna hem ett par dagar så att jag ser att vi inte får med oss några otrevligheter hem.
Stolt ägare till tre La permer

Jag har ställt andra katter även när jag haft kattungar. Men:
När jag kommer hem så går jag inte ens in med kläderna jag har på mej. Allt sätts i karantän, jag och katterna duschas. Inget som har varit på utställningen kommer in utan desinfektion. Detta gäller även när jag kommer 4 på morgonen.
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.