Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 2008 ggr
annajarn
0

Agressivitet, pälsvård, tänder, öron!

Hej!

Som nybliven cornishägare skulle jag vilja ställa några frågor till Er med erfarenhet! Jag har tagit över en 3-årig omplaceringshona, steriliserad. Underbart trevlig men inte lika snäll mot min bondkatt på ett år (fertil hona på p-piller).

Hon jagar efter bondkatten så snart hon vågar visa sig, det har nu gått några månader och jag vet inte riktigt hur jag ska tackla problemet. Hinner inte bonnisen upp och undan sitter de och stirrar och morrar på varandra tills cornishen tröttna och går därifrån. Till en början ignorerade jag dem, nu har jag börjat mer aktivt att sitta med dem på var sin sida i soffan mm, för att "tvinga" ihop dem lite utan att cornishen får anfalla och utan att bondisen får fly undan. Vad tror ni är rätt? Tålamod kanske bara? Har Feliway i uttaget på väggen.

Sedan till de lite lättare frågorna: Pälsvård.

Vad använder ni för borste eller kam till cornisharna?

Badar dem ofta, och i så fall med vad? Tycker hon är lite fet i pälsen, och även på skinnet där hon inte har så mycket päls? Sen läste jag något om vitshampo, finns det något blekande shampo att använda på det som borde vara vitt? :)

Tänderna: Jag tycker hon har fula tänder, ska försöka skrapa lite tandsten men det är ju inte det lättaste på en katt.. Tänkte höra om det är ett vanligt cornishproblem eller individuellt som på andra raser?

Även öronen är mycket smutsigare än på bondkatten, och gror igen mycket fortare också. Beror det på att de inte har så mycket hår som skyddar från att  smuts ska komma ner?

Alla goda råd mottages tacksamt, även andra gällande cornishens skötsel än det jag frågat om ovan!

Mvh Anna

ylvan
0

Hej.

Det är ju naturligtvis helt normalt att katter reagerar på varandra, i synnerhet om båda är vuxna, det kan vara riktigt knepigt. Du skriver inte hur länge cornishen har bott hos er, men upp till en månad kan det nog ta i värsta fall, (eller kanske aldrig i allra värsta fall, men det ska vi väl hoppas att det inte blir så). Jag tycker dessutom att du ska kastrera bonnisen, eftersom två kastrater oftare går i hop lättare. (Det är dessutom bättre för katten än att gå på p-piller med tanke på cancerrisken, men det är ju ditt val såklart ;) 

Så länge katterna inte skadar varandra så tror jag att de klarar av att reda upp rangordningen utan din hjälp. Blir de för mycket slagsmål kan du kanske prova att ha en nätdörr och dela av lägenheten ett tag, med en katt på varje sida. Bra att du har Feliway, det kan säkert underlätta.

Hur går det med äta och gå på toa? Delar de låda och matskål eller? Det kan kanske vara en idé att ha två lådor och matskålar på två ställen kanske om du inte har det, så de slipper konnkurera om samma.

Vad gäller pälsvård så gör jag faktiskt inget mer än badar ca tre ggr per år (om de inte ska på utställning, vilket inte mina varit det senaste året, för då badar jag dem någon vecka innan. ) Jag kan inget om schampon alls, har något standardschampo för katter ;) så det kanske nån annan kan bättre.  Borstar gör jag inte alls. Men vill man borsta så kan man ta en mjuk borste eller ett sämskskinn. Vad gläler öronen så är det så som du säger, att de blir mer smutsiga än på mer håriga katter eftersom damm och smuts lättare kommer i i öronen och fastnar i den lite klibbiga ytan inne i örat. Vi som har två katter som ständigt putsar varandras öron, vi behöver inte göra något åt dem eftersom de alltid är helt rena, men man kan ta lite bomull och ljummet vatten och torka ur öronen. Tops får man använda med försiktighet, men man kan ju behöva det för att nå in i alla små gropar där innne i öronen.

Tänderna har precis varit uppe i en annan tråd, "Hjälp vilka fula gaddar" där står det lite om tandsten, och det verkar som om både individuella skillnader och vilken typ av mat man ger katterna, spelar roll. Jag tror att tandsten är ett vanligt problem bland alla innekatter, inte bara cornish, eftersom många innekatter bara äter mjukmat eller torrfoder, som inte ger tillräckligt med underhåll helt enkelt. Lite gnagande på ben kan göra nytta. prova med råa kycklingvingar tex, det ger bra tuggmotstånd och är nyttigt. (Om man nu har turen att ha en katt som gillar det….det har inte jag tyvärr) Jag tycker att du ska ta kissen till veterinären om tänderna är mycket fula, att försöka ta bort tandsten själv kan vara riskabelt då du lätt kan skada tandköttet och riskera infektion. Katten kan också bli rädd och det är inte så lyckat i nuläget när hon är ny hos dig och hon ändå måste hålla koll på en annan katt.  Om hon har mycket tandsten kan det även vara så att hon har en tandköttsinflammation som kräver antibiotika, så beställ en tid direkt, det skulle jag göra.

Hoppas du fick några råd. Fler kommer säkert att skriva.

Lycka till med kissarna, du ska se att det kommer att ordna sig!

[Silkwaves]
0

Du har egentligen redan fått ett bra och uförligt svar av Ylvan.

Jag håller med i det mesta. Skulle också börja med att kastrera bondkatten. Jag tror också att det bästa är att låta dem göra upprangordningen själva så länge det inte blir blodvite. Feliway kan hjälpa till. Tålamod behövs. Det är inte alltid lätt att sätta ihop två vuxna katter tyvärr, men det finns också många exempel på att det kan fungera alldeles utmärkt. Jag hoppas det blir så i ditt fall.

Det du skriver om tänder och öron skulle jag kolla med en veterinär. Inte pilla tandsten själv. Varken tandproblem eller problem med öronen är något jag upplevt hos mina cornishar. Min katter har aldrig smutsiga öron utom när min kastrat råkdade ut för öroninflammation, då kom brun gegga i öronen på bara ett par dagar och det behövdes en antibiotika kur och örondroppar för att få bukt med den.

Om du tycker att kissen är smutsig så bada henne. Espree har ett vitschampoo som jag vet många använder och ta sedan ett balsam på det.

Jag badar mina katter inför utställning och de som inte ställs ut vid vid behov. Kastrathonan är inte badad på sex år - just för att det inte behövs. Hon är krispigt vit i pälsen och jättefrasch ( lite tjock bara, men det är ett annat problem…).Bortar gör jag ungeför en gång i veckan, det är en social mysgrej, men också beroende på pälskvaliteten ett sätt att hålla pälsen så fin och tätliggande som den ska vara.

Så mitt råd: Tålamod, Feliway och ett veterinärbesök med koll av tänder och öron + kastration av huskatten. Bad och borstning vid behov.

Lycka till och jag ser fram emot rapporter på hur det gär.

Eine
0

Håller med ovanstående skrivare.Kastrera din andra katt, och låt en veterinär ta bort tandsten och kika i öronen på din rex.Glad

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

annajarn
0

Hej alla!

Tack snälla för goda råd!

Bondkatten ska kasteras, det har bara inte blivit av och jag tänkte kanske vänta lite nu när jag har en ny, så hon inte kommer hem med stygn, mår dåligt och luktar konstigt av veterinärklinik..

De har varsin låda och mat på två ställen, vatten på tre ställen för säkerhets skull så att de kan känna att de inte behöver vara rädda.

Jag tror inte att öronen är ett medicinsk problem, hon har inte inflammation eller skabb utan bara lite ljust smuts så där som det kan bli, jag bara reagerade på att det kom igen snabbare än på huskatten. Däremot tänderna kanske är ide´att göra en liten checkup på om det inte ger sig med ben, ska prova om hon äter det! Ingen risk att de blir dåliga i magen om de inte är vana att få rå kyckling? Jag förstår ju att man ska börja med lite i taget så det inte blir en chock för magen. De äter royal canins torrfoder, jag har fått för mig att torra kulor skaver av lite mer på tänderna än burkmat i alla fall..

Det blir ett litet bad här på eftermiddagen med det kattshampot jag har så länge, så ska jag se om jag kan hitta Espree i någon av djurbutikerna här i stan!

Tack så mycket än en gång!

Elica
0

Hej, angående kattens öron. När jag fick min första cornish hem, fick han också rätt så mycket smuts i öronen - och jag hörde det samma som du: det hör till rasen. När jag var och visade honom för en bra veterinär ( vid kastreation), kollade hon också öronen - och sade något som jag blev lite förvånad om. 

Hon sade att det inte stämmer, med detta att cornishar (eller devons eller sphynx) bara så där har mera smuts i öronen. Hon påstod att överlopps smuts i öronen beror på att katten äter något som inte är så bra åt den! 

Och under de två senaste åren har jag följt det - och det tycks stämma. Om jag matar något och katten börjar få mycket smuts i öronen blir dom rätt så snabbt rena av sig själv, när jag byter bort det suspekta fodret - och tyvärr hör RC vuxenfoder till dessa "gäggabildande" foder. 

Samma hände med min vita devonhane: Jag fick från uppfödaren med order att mata välling med mjölk - och rådet att putsa öron ofta. När jag lämnade vällingen bort blev öronen (och ögonvrån) mycket renare. 

Allra renaste håller mina pojkar sina öron när jag orkar köra med barff…

Ursäkta om jag har hållit samma predikan någon gång förr.Flört

Eine
0

#5 Detta hade jag glömt! Tack för påminnelsen, för det stämmer med mina katter och viss mat!!

[Johanna84]
0

#5 Fast vilket foder som ger ögongegg kanske är idividuellt, mina cornishar äter RC och båda är rena i öronen, Enya som är snart ett år har jag aldrig behövt rengjort öronen på, hon är helt ren i öronen och har alltid varit. Sushis öron är också rena och fina…

Elica
0

# 7 Där har du absolut rätt! Skäms Jag borde ha skrivit " ..hör RC vuxenfoder till dessa gäggbildande foder hos en av mina katter." För så menade jag.

Jag tror nämligen att det beror  i denna fall av fiskprodukter… och med den andra överlopps mjölkprodukter.

Mina flickor tycks kunna äta vad som helst - pojkarna är lite känsligare. 

Det som jag ville få fram var, att om det finns mycket smuts i öronen, kan man kanske pröva med att förändra matvanor.

Eine
0

#8  Gladså tänkte jag att du menade

ylvan
0

#4.

Du behöver inte oroa dig för rå kyckling, köp svensk. Börja med att ge dem en vinge var, de kommer nog inte sätta i sig hela direkt ändå ;)

Vissa kissar som är vana vid ben har en tendens att dra runt på sitt "byte" Så ett tips är att kanske hålla till på köksgolvet, utan mattor….

Håller med, vi vill bli uppdaterade! Och välkommen hit försten!

annajarn
0

Hej igen!

Nya bra svar, man tackar!

Kanske kan det stmma det där med foder, det påverkar ju så mycket annat så varför inte också öronen? Har hört flera hunduppfödare som slutat med Royal för deras avelstikar inte mått bra av det (vet inte varför). Säkert inte specifikt RC som foder utan som ni nämner ovan, det är helt individuellt vad olika katter trivs på för sorts foder..

Vad kör ni med för foder? (utom RC o barf menar jag) Jag provade Origen ett tag, som min handlare sade var väldigt hälsosamt utan spannmålsprodukter, men sen talade jag med en kvinna som säljer hälsokost för djur och hon tyckte att det var "för bra", alltså för stark koncentration av allt nyttig tex vitaminer och mineraler. Då slutade jag med det, vet inte om det är fatrligt att överdosera nyttigheter men det borde ju inte va så bra…

Ja det här med foder är en djungel! Sen undrar jag också ibland huruvida alla dyra foder är så mycket bättre än de billiga? Svårt.

Idag har var en bra dag, katterna hade slut på mat så det var hungriga när jag fyllde på och kunde samsas brevid varandra, visserligen i två skålar för jag ställde ner båda när de kom och tiggde! De sneglade misstänksamt på varandra men stillade hungern innan bondisen smet iväg.

Sen gick det inte lika bra, bondkatten gick förbi cornishen som låg i soffan o då jäklar åkte hon på en omgång, hon skulle inte tro att hon kunde spatsera omkring som om hon ägde stället…. Fräs och morr en stund efter jagandet..

Hoppas at det är på väg åt rätt håll när de iaf vågar äta ihop!

Ta hand om er!

ylvan
0

Detta med foder är en djungel, visst, men egentligen är principen inte så svår. Ju mer animaliskt protein - desto bättre för en katt som är en köttätare till 98 % (den mängd vegetabilier en katt får i sig naturligt är den mängd som finns i musens mage, typ). Ju mer animaliskt protein, desto dyrare, drygar man ut med en massa spannmål och majs så blir det billigare, och det är det man hittar i Whiskas och Friskies odyl.

Så det bästa är antagligen att ge BARF, men (!) det gäller då att man verkligen vet vad man gör, för det krävs en hel del kunskap och jobb för att hålla koll på att katten faktiskt får i sig allt den behöver! En katt har ett mycket mer specifikt näringsbehov än tex hunden när det gäller olika små spårämnen mm, vilket gör det svårare med barf för katter än för hundar.

Det näst bästa ur proteinsynpunkt är en bra mjukmat, typ mjau. När man räknar ut proteinhalten i mjukmat, så…ja jag är inte så bra på matte, men man kan inte bara läsa på baksidan som man gör på torrfoderpåsarna…Hjälp mig ni som kan detta med matte hi hi!  Själv ger jag bara mjukmat ibland eftersom katterna bara slickar i sig lite sås, och sen ligger allt bara och torkar. Fördelen med blötmaten är även att katten får i sig vatten med maten. Det är också enligt många det bästa sätter att få ner vikten på en korpulent kisse.

Att orijen skulle vara "för bra" har jag inte hört faktiskt, däremot innehåller den ju en hel del fisk, vilket vissa katter kan vara allergisk emot. Jag tror att så länge man inte har en katt som äter tredubbla mängden rekomenderat dagligt intag, så är det nog ingen fara. Orijen sågs ju lite som ett "Barf"-torrfoder när det kom för nåt år sedan, vilket alla barfare förmodligen inte håller med om ;) men det är helt klart ett av de allra mest animalproteinrika torrfodret på marknaden, och helt fritt från spannmål. Mina katter äter det, och mår bra, än så länge i alla fall… ;)

Vad skönt om det blir bättre mellan katterna! Även om de kanske inte blir  bästa vänner så kommer de säkert att acceptera varandra tillslut i alla fall! 

Ha en skön fredagkväll!