skillnad på cornish och cornish
Hmm…kanske inte så bra överskrift, men iaf jag har en fråga.
Jag har haft en helt underbar cornish rex katt (hon finns inte längre). Hon föddes på 90-talet och jag börjar nu leka med tanken att ev skaffa mig en ny cornishrexkatt, men när jag nu kollar på cornishrex katter här på bilder så ser de mkt annorlunda ut än vad min katt och hennes kullsyskon såg ut. Det har uppenbarligen hänt en hel del på cornish rex fronten, bla verkar det inte vara en ovanlig katt längre (Jag fick stå i kö ett bra tag innan jag fick köpa henne).
Det jag gärna skulle vilja få svar på är om det skett en likadan förändring mentalt på katterna? Ni som har/haft cornishar från 90-talet är de mkt annorlunda jmf med de cornishar som finns i dag?
Nej, mentalt tycker jag inte det är ngn skillnad.De är lika snälla nu som då. Visst finns det surkartar, men det beror nog mer på individen..
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Jag vet inte hur CRXen var på 90talet, men mina är otroligt sociala och keliga, gillar att vara med överallt där det händer något, gillar sitta på axeln och pratar endel av dem.
Mina älskar att ligga i famnen och mysa.
Utseendet är ju lite olika, endel uppfödare har fortfarande katter av den lite äldre och mindre extrema typen, jag har två honor som inte är särskillt extrema, min hane är den extremaste men vissa domare tycker han kunnat vara extremare… så det är ju en smaksak.
Och trotts det extrema utseendet på vissa katter så verkar psyket fortfarande vara lika underbara. Vissa tycker dock att CRXar är lite FÖR på, framför allt som ensamkatt… men det är lite olika oxå.
Nog tror jag att du lätt kan hitta en CRX som passar dig om du bara letar lite.
Vad gäller kötid är det mycket olika, vissa uppfödare har kö men de flesta får inte kö förän de får kull.
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike
okej…min cornish var mer lik en hund än en katt och pratade konstant, hon skulle alltid vara med överallt…så det låter rätt likt det som jag var van vid :)
#3 Ja det låter som min Idril… tihi
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike