Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 685 ggr
ikapika
2008-11-04 14:30
0

problem..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och min sambo ska fara bort om några helger på min äldsta systers bröllop och döpseln av deras minsting. Problemet är att vi kan inte ta med Chanel och Dexter. Det är en jäkla lång resa för bara ett par dagar, och vi kommer i stort sett aldrig vara i stugan våran där vi ska sova över. Jag trodde det skulle vara relativt lätt att finna kattvakt men jag hade visst fel. De flesta jag känner har sagt att de kan komma över hem till oss en gång om dagen för att ge vatten och mat men jag vill ju att de ska ha sällskap! Hur får ni det att gå ihop när ni reser bort? :s

Vet inte hur jag ska lösa detta! Jag vill ju inte missa bröllop och dop :/

Elica
2008-11-04 14:39
0

Kan du inte be två människor att komma och hälsa på katter (leka lite och se att det finns både vatten och mat). Då skulle katterna inte vara så länge allena.

Jag har provat detta någon gång - och det har fungerat jättebra. Sist och slutligen sover katter största delen av dygnet ändå…

AlexH
2008-11-04 14:42
0

Hjesan

hur många dagar gäller det?

Man kan faktiskt få det att fungera med att låta någon komma och fixa mat och vatten och rensa lådan en gång om dagen för en kort period  ( fre - sön) Och de har ju faktiskt varandra så de kommer att klara sig och inte må dåligt under dessa dagar. Är det fler dagar så skulle jag kolla efter kattpensionat. det kan ju vara värt att betala några kronor för att känna sig lugn.

De kommer inte gå under utan sällskap eftersom de har varandra under dessa dagar :) så är det bara eln fre-sön så klarar de sig alldeles utmärkt med lite vattning och mat.

Pensionat kostar lite olika men se till att få komma och titta innan du bokar, och se till att dina älsklingar får ett eget bås tillsammans så de inte går i samma gård /bås som någon annan katt

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Eine
2008-11-04 14:48
0

Håller med Alex! De klarar sig utan att ngn bor hos dem.och gäller det bara ett par dagar så kommer de knappt att märka att ni är borta.Daglig tillsyn räcker, och ju fler ggr per dag desto bättre.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MyTwiggs
2008-11-04 15:14
0

Ts: Hahaha! Oroa dig inte! När jag har varit borta ett par dagar och kommer hem så kommer inte ens mina katter och hälsar på mig Flört

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Rexjen
2008-11-04 15:15
0

Jag skulle ta med mig katterna om de funkar att åka bil med dvs Flört Vi åker ganska ofta hem ca 60 mil med våra katter och det funkar problemfritt. I somras hade vi 13 katter i vår peugoet 206, så två katter borde inte vara något större problem. Här är bild från när vi hade med våra tio veckors kattungar tex, inget jag rekommenderar, men vi skulle hem på begravning. Katterna fixade det helt probelmfritt. Det är bara att visa var de ska skita och var maten finns Flört

ikapika
2008-11-04 15:27
0

tyvärr gälller det 5 dagar :s jag får ta och kolla upp kattpensionat så jag har det som en back up ifall jag inte hittar nån som kan ta hand om dem hela tiden.

Jag vet inte om jag törs ta med dem på en nästan 90 mils resa när de aldrig åkt bil förut hehe

AlexH
2008-11-04 15:39
0

De klarar absolut 5 dagar om någon kommer dit och tittar till dem och ser till att det finns mat och vatten och en rensad potta :)

Annars skulle jag kolla pensionet :)

kanske någon här på forumet kan rekommendera ett kattpensiona i västerås med omnejd?

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Rexjen
2008-11-04 15:55
0

#6 Ja det blir lite värre, var ska ni? *nyfiken* Har de aldrig åkt bil!Förvånad Har ni ingen bekant som kan låna hem dem?

AnnaS
2008-11-04 16:35
0

Jag skulle absolut föredra att mina katter var hemma i sin egen miljö ensamma några dagar än att rycka upp dem och ha dem på pensionat eller hos en kompis. De mår bäst av det! Fastän att de är själva ett tag! Flört Mina katter bodde en period själva i min lägenhet när jag bodde i Lund, då hade de visserligen sällskap någon timme dagligen. Men 5 dagar med ren potta, rent vatten och ny mat varje dag klarar katterna utmärkt!

Clee
2008-11-04 16:56
0

Det mesta jag varit ifrån katterna var i september då jag reste till London över sex nätter. Då flyttade de till en bekant som jag visste tycker mycket om katter. Det funkade utmärkt, kanske förutom att en av dem några dagar efter hemkomst spydde upp en hel hög med decimeterlånga gummiremmar. Förvånad

Man får nog se det från fall till fall. Jag skulle inte kunna lämna mina katter med tillsyn bara en gång om dagen mer än en helg. Även om jag bara reser bort över en helg ser jag till att de har tillsyn minst två gånger per dygn (som djurskyddslagen för övrigt säger) eftersom jag ger mat ransonsvis och inte ständig tillgång. Det märks också väl på mina katter när vi varit borta; de är pratiga som sjutton då.

Rexjen
2008-11-04 17:06
0

Jag lämnar ogärna våra hemma själva mer än en helg heller med enbart tillsyn minst två gånger om dagen. Man skulle aldrig lämna en hund ensammen så länge med endast någon som kom och gav den mat. Då jag tror våra katter mår bäst att att vara med oss så hänger de med överallt. Man får helt enkelt göra en avvägning och göra som man själv känner känns rätt. Jag hade aldrig funderat utan tagit med mig kissarna, men våra är resvana och bilvana sen de var små.

Bilden föreställer sex cornishar kalasande på blötmat i en stuga på gotland. Vi skulle aldrig valt att lämna katterna hemma den här veckan, de tillhör familjen.

ikapika
2008-11-04 18:23
0

Det vi har försökt fixa är att någon bor hemma hos oss, min sambos mamma är arbetslös men hon verkar inte vara villig att komma hit och ta hand om dem :s Jag har kikat runt på kattpensionat och funnit ett här i västerås få se om de har plats.

Vi ska åka upp till ett ställe som heter Storuman, ligger 13 mil norr om lycksele. Jag är född där och har en syster och släkt där.

Det är såklart att vi vill ha dem med oss men eftersom den långa bilresan och att de inte kan vara med oss på dagarna när vi är i kyrkan och på middagen så känns det bättre om de kan få vara hemma.

Få se om det löser sig får tjata lite till på svärmor hehe

Eine
2008-11-04 19:46
0

#12 svärmor kan väl ta hem dem till sig?Hon kanske kan göra ett kattrum..?

ikapika
2008-11-04 20:26
0

#12 Det ska jag föreslå tänkte inte på att hon kunde göra ett rum tack :) Det är så att de kan få va hos henne med hennes leonberger har lite svårt för katter eller ja kanske inte svårt utan snarare kan inte låta dem vara och inser inte hur stor han är hehe :P

Sewena
2008-11-04 20:51
0

Fråga uppfödaren…ni bor ju inte så långt ifrån varandra. Synd att jag inte var hemma, annars hade jag kunnat kolla till dem. Bor ju i samma stad.

Hoppas att det ordnar sig..

rackartyg
2008-11-04 22:46
0

TS

Jag fattar inte problemet… Rynkar på näsan

Du har ju två katter så dom blir ju inte ensamma.
Om dom bara får mat och vatten så klarar dom sig.

AnneAlva
2008-11-05 10:56
0

#16 Problemet är väl att alla inte har samma syn på hur man löser det hela när man reser bort, vad som inte är ett problem för dig kan vara på ett helt annat sätt för någon annan…

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Clee
2008-11-05 16:40
0

#16 Håller med #17. Dessutom vill man kanske att ens katter ska mer än överleva när man är borta.

rackartyg
2008-11-07 09:32
0

Katterna mer än överlever när man lämnar dom.

Rexjen
2008-11-07 13:02
0

#19 Det är klart att de överlever! De överlever säkert om ingen kommer och ser till dem också, men frågan är om man bara vill att de ska överleva. Finns det någon som lämnar en hund en helg med bara någon som kommer och ger den vatten och mat?

Sewena
2008-11-07 13:18
0

Jag vet inte om detta har nämnts men på Jordbruksverkets hemsida står det följande:

"Enligt djurskyddslagen ska djur ges tillräcklig tillsyn. För hundar och katter betyder det att du eller någon annan ska se till dina djur minst två gånger per dag. Unga, sjuka eller skadade djur ska ses till oftare."

Tycker inte att det går att tolka på något annat sätt, eller? Katterna är ju vårat ansvar o rör det sig om mer än bara 1 natt, så tycker jag att man bör ordna en kattvakt. Om man inte kan ta med sig katterna.

rackartyg
2008-11-07 13:35
0

At lämna en hund blir lite svårare eftersom den måste ut och kissa och motioneras.

Det är olika regler som gäller för hundar och katter.

ikapika
2008-11-07 14:16
0

För oss är det så att vi vill att de ska ha sällskap hela tiden helst. Vi har ju hund också och vi skulle aldrig lämna honom ensam utan mänsklig tillsyn mer än ett par timmar även om han hade ewn kompis också. Visst att de klarar sig om någon bara går in och ger ny mat och vatten men jag vet inte om vi klarar av tanken på att de ska vara ensamma, jag ser att kattvakt ska vara desamma som hundvakt.

Eine
2008-11-07 15:24
0

#23 Jag förstår dig precis! Är jag borta mer än 2 dagar, vill jag att någon bor här, eller att katterna får bo hos någon vän.Det räcker inte heller för mig att de överlever och har mat och vatten…Jag vill ha god tillsyn och många timmars mänskligt sällskap till mina katter.

Rexjen
2008-11-07 15:55
0

#22 Det är inte bara hundar som behöver motion. Katter behöver också stimulans och motion i form av lek och gos. Våra katter skulle klättra på oss när vi kom hem om vi lämnat dem ensama med bara någon som kom och gav dem mat och vatten 1 gång per dag i en helg.

#23 Jag hoppas verkligen det löser sig. Kan ni inte testa att ta en biltur innan ni åker? Man märker ganska snabbt om en katt inte klarar av att åka bil. Om det klarar av det så brukar de bara sova sig igenom bilresan. Vi brukar stanna och fika om det är bra väder och ta en tur med missarna i koppel.

rackartyg
2008-11-07 16:02
0

Konstiga katter.

Mina motionerar sig själva=)

Eine
2008-11-07 16:30
0

#26 vad har du för katter?

rackartyg
2008-11-07 16:40
0

La Perm

Dolleminas
2008-11-07 20:58
0

Jag hoppas det löser sig för er, och att ni får en trevlig resa!! Storuman är en fin plats och bara ett "stenkast" härifrån (typ 20 milFlört…)

Eine
2008-11-07 21:03
0

#28 AhaGlad