Hjälp vilka fula gaddar!
Sedan jag uteslöt allt torrfoder till katterna har de gått ner i vikt och blivit jättefina! De äter bara BARF nu och det funkar perfekt. Jag ger dem ben att gnaga på då och då, men inte dagligen…
Nu har jag dock insett att den mest pussvänliga nosen i hushållet helt berövats sin pussvänlighet. Andedräkten är inte rolig och tänkerna i lillvirans mun är inte fina. Hon har lite irriterat tandkött och början till tandsten. Jag som delvis jobbar med att avlägsna tandsten på hundar och katter om dagarna vill gärna slippa detta på mina egna älsklingar.
Hur gör ni andra blötfodrare för att hålla tänder i trim?
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Men jag ger ju bara torrfoder (orijen) och mina kissars tänder ser också ut precis sådär….Lite gulaktiga strimmor på huggisarna, lite brun-vita tandstensprickar lite här och där och lite rött i tandköttet på sina ställen. Däremot är inte andedräckten dålig, luktar ju lite kattmat sådär, men inte alls obehagligt illa. Jag har provat "Plack Off" som jag blandat i torrfodret lite varje kväll och tycker möjligen att det blir lite bättre, men jag vet inte egentligen. Det blir inte sämre i alla fall. Vid nästa vaccination ska jag be veterinären kolla om det behövs tas bort.
Är okså nyfiken på hur ni andra gör/ser på detta problem

Mina katter har fina vita tänder och inget rött irriterat tandkött.Ja lillfian är lite röd just nu men hon håller på att byta bissinagr så det beror ju på det.Todd är äldst och han är drygt sju år.Mina katter äter BARF och blötmat.Just när dom har ätit blötmat luktar det mat om dom med efter en liten stund är den lukten borta.
Stolt ägare till tre La permer

Men då undrar man ju vad det beror på, om både du Monica och MyTwiggs barf:ar, men katterna har lite olika tandhälsa. Hur mycker är genetiskt? Hur ofta får dina katter gnaga på ben Monica? Och det är ju tydligt att det inte räcker med torrfoder (som mina äter) för att få tänderna fina… Buhu.
Är det bara My Twiggs, jag och Monica som har koll på tänderna… ;)
Mer tandrapporter hitåt så att man kan jämföra!!! :)
Mina fyra äldsta två Cornishar och två Skogisar har precis varit hos veterinären. Bägge Cornisharna och den yngre av de två gamla Skogisarna hade tandsten. Ena Cornishen hade så infekterat tandkött så det blev pencillinbehandling. Den äldsta Skogisen hade ingen tendens till tandsten (hon är mor till den yngre med tanke på ev genetiskt). Att hon inte hade något kan bero på att hon producerar mer saliv än sin dotter. De två Cornisharna är inte närmare släkt. Alla fyra äter torrfoder dagligen. På helger får de också blötmat. Skogisen med tandsten vägrar äta blötmat. Vad får ut av det? Kanske att det inte är genetiskt. Kanske att det inte spelar någon större roll vad de äter. Kanske att ökad saliv förhindrar tandsten för det blir rent i munnen.

Mina katter äter ben i princip varje dag.De dagar dom äter hjärta får dom inte ben.Att det skulle vara genetiskt tror jag inte på då mina katter inte är så nära släkt med varandra.Todd som är äldst är inte alls släkt förrutom på väldigt långt håll.
Torrfoder är som knäckebröd och lägger sig som en söt gojamoja runt tänderna så att torrfoder skulle vara bra har jag svårt att tro.
Stolt ägare till tre La permer
Jag tittade i munnen på Maxen och Charlie - de äter nästan bara torrfoder (det är äckligt med blötmat, förutom en period i förra hösten när de fick köttfärs och inte ville ha något annat… ). Både killarna är födda juli - 07. Maxens tänder och tandkött ser strålande ut medan Charlie ser ut att ha en liten rodnad i tandköttet över en hörntand - annars ok. Jag tänker att jag behöver kolla över tid, kanske en några månader för att se hur det ser ut i ett längre perspektiv.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Jag tror det helt klart finns en genetisk aspekt på det. Jag har kikat på min mammas husisar, de ser kanonfina ut i munnen och äter bara torrfoder. Hos oss är de tre som är halvsyskon lite rosa i tandköttet och Moi ser ut som husisarna. Våra katter får semibarf, dvs rått kött och torrfoder i fri tillgång. På torrfodred får de alltid plack off. De får också kycklingvingar och hjärta ibland.
En del är nog genetiskt.Jag har katter som är unga och jag får jobba mycket med deras tänder, medan andra äldre knappt har lite tandsten längst bak.Alla äter samma mat. Dvs Orijen, rått kött, råa delar av kyckling samt lite blötmat med mjölksyrebakterier på.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Mina äter torrfoder och ja, Mauritz hade en början till inflammation när vi var hos vet sist. Jag fick en pasta att smeta på under en vecka och nu har jag tagit tag i tandborstningen igen på allvar. Bägge två givetvis eftersom även Karin har lite tandsten.
Provade plack off, det hjälpte men jag har läst att det är skadligt så jag slutade med det….

#8 Mjöksyra för tarmfloran, eller?
#9 Oj, på vilket sätt skulle det vara skadligt?
#10 ja, för att bygga upp immunförsvaret.
#9 Skadligt? På vilket vis?

#10,11 jag läste på något forum att det är jod i algerna som skulle kunna skada katter.

#11 Via fil eller pulver? blev lite nyfiken ;-)
#12 Vi liksom katter behöver jod, jag förstår inte varför det skulle vara skadligt? Är det radioaktiv förstår jag, men inte annars :-P
#13 Jag köper dyra kapslar på Apoteket.Bryter upp dem och strör över maten.Önskar jag kunde hitta en burk pulver…

#13 enligt vissa veterinärer tål inte katter jod, men jag vet inte om det bara är elaka rykten. Känsliga katter kan visst även bli dåliga i magen av det, plack off alltså…..
#15 aha..
men borde inte veterinärer vara överens där? Måste kolla lite jag också.
Katter tål jod, det är ett essentiellt näringsämne. Däremot är för mycket jod skadligt (kan tex. orsaka problem med sköldkörteln) och det är väl där problemet ligger. Plaque Off kan innehålla för mycket jod eftersom alger i allmänhet är väldigt rika på just jod. Tidigare framgick det inte hur mycket jod Plaque Off innehöll och man kunde därför inte säkert säga om det var säkert för långvarigt bruk eller inte. Hur det är nu vet jag inte.
#18 Det låter ju helt ok då?

#19 Japp, det betyder att man kan ge mer än 10 mått för att komma över maximal halt jod per katt och dag. Jag har inte riktigt koll på hur mkt jod som finns i tex RC eller Oriens torrisar, men jag har svårt att tänka mig att halten skulle tillsammans med plack off övertiga 2 mg jod/kg katt.
Alla helfoder innehåller som minst 0,35 mg/kg jod eftersom det är miniminivån (för både vuxna och kattungar). Huruvida regelbundet tillskott av 0,2 mg jod gör någon skada vet jag dock inte.