Standardvikt vid viss ålder?
Rubriken kanske är lite missvisande, men det jag undrar är vad en katt ska väga vid en viss ålder. Så man vet om katten väger för lite eller för mycket för sin ålder.
Är det någon som vet? Finns det någon bra länk?
Jag försker banta ner min kastrerade hankatt Tummeliten, men bör veta till vilken gräns. Han väger just idag 3,7 kg medans hans fertila kullsyster Tummelisa väger 2,8 kg. De blir exakt 8 månader på tisdag (4/11).
Tacksam för all hjälp!

Det går inte att säge en sån vikt.Mina kastrat killar Todd och Crille väger 3.4 och 4.4 kilo båda är lagom tjocka.Stella som är en kastrathona väger 2.4 kilo och skulle väl kunna väga ca 50 gram mer men inte mer för då ser hon tjock ut på en gång.
Stolt ägare till tre La permer
Det beror på hur stor katten är i sig,i kroppen.Finns ingen standard.De ska iaf inte bukta ut på mitten
och man ska utan svårighet hitta revbenen
.*Häng* kan däremot alla få, oavsett ålder/storlek/kön.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Precis som Eine och Monica säger är det omöjligt att sätta ett sådant värde.
Qat väger 3,9 när han är som bäst, med lite övervikt (nu) väger han 4,1 kilo.
Sesam är en mindre katt och han väger 3,6 kilo och är perfekt så.
Lotus och Fafner är snygga när de väger 3,8 kilo.
Mina honor variera ännu mer i vikt från 2,6 till 3,6 kilo. OBS! vikterna är alla för vuxna katter, har inte en aning om vad Tosca värger.
Tänk "tubform" så har du en bra kropp, en CRX ska vara hård och muskulös i kroppen men som Eine säger "häng kan alla få eller ha".
Jag får komma och hälsa på er snart så kan vi prata mer om deras vikter. :) Tummeliten är kastrat och att kastrater lägger som regel på sig lättare än fertila djur.
Mycket varierande här oxå.
Idril: 2,8kg 2,5år (nykastrerad hona)
Bellini: 3,2kg 2år (nykastrerad hona)
Ravi: ca 5kg 1år (fertil hane)
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Ja…här bantas det också, broder Tretjak väger 3,8-3,9 och är fertil… han är lite för tjock 
Tack alla för era åsikter, råd och tips! Jag uppskattar dem väldigt mycket då jag vill ha mina katter i toppform samt toppvälmående 
**Det är bara att komma över när du vill och ta en fika samt katt-tittning. Saknar att ses och prata med dig, det gör vi alla. Bara du har tid och katterna dina mår bra! Hoppas ni alla mår mycket bättre
_Ps. Kan ju lägga upp bilder på dem lite senare imorgon så får du se Ds.
_
**Då väger han nästintill som bror sin, roligt! Men tror Tretjak är finare och lite bättre än Tummeliten då han har sin fertila fördel
Men det bästa är att det ska bli så kul att ses igen i december, och att få beundra alla små som är så duktiga och fina!

#6 bilder låter toppen! Vi ses snart på något sätt, jag är hemskt nyfiken på att se hur de "små" ser ut.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här kommer filmsnutten som innehåller båda Tummarna som leker, visar upp formerna samt även Tummelitens fettsvans som ser någorlunda bra ut 
Jag tycker de ser helt normala och alldeles bedårande fina ut!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Ja, de är ju superfina och ser inte tjocka ut! De är ju trots allt bara åtta månader och kan nog upplevas som lite klunsiga.