Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: avel-genetik-och-uppfödning
Läst 1187 ggr
citrina
0

Vikt på era 12-veckors?

Ja jag är som rubriken antyder nyfiken på vad era ungar har haft för vikter vid 12-veckor.

Börjar ana att jag har ena riktiga heffaklumpar här hemma. två av dem tycker jag har för mkt hull medan de andra är lagom i mina ögon.

Största klumpen vägde idag på sin 12-veckorsdag 1860g….

Minstingen har hämtat sig fantastiskt efter sin lilla dipp (trol vaccinationsrelaterat) för dryga 2 veckor sedan vägde han ca 1300 g och idag har han lastat i sig så mkt mat att han ät 1660g tung.

De anndra två: en är i klass med tungviktaren och enda tjejen ligger på ca 1700 g.

AnneAlva
0

I snitt har mina vägt mellan 1300 och 1600, någon enstaka har gått över 1700 men det är bara en eller max två stycken. Du får "trösta" dig med att dina Heffaklumpar ändå är farligt söta! Flört

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Natali
0

Hrm Jag har haft killar som vid 12-14 veckor väger nästan 2 kg… Var nästan mera regel än undantag på mina grabbar…Skäms

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

[Norrbysa]
0

Det finns en viktkurva för kattungar.

Den kan du skriva ut och sätta prickar på varje vecka. :-)

Kom bara ihåg att katterna är "i samma stadie" varje vecka du väger de.

Alltså om de precis gått på lådan när du väger dem vecka 1 så måste de gå på lådan innan du väger dem resten av veckorna oxå.

Tänk oxå på att kurvan är för katter i allmänhet och inte specifikt för rex:ar.

MagicPaws
0

OJOJDÅ… mina vägde precis kring kilot på 12 veckors dagen… är mina SÅÅÅ SMÅ??

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

[Norrbysa]
0

Om jag inte har helt fel så är rex:ar lite mindre än genomsnittskatten.

Så kattungarna kommer nog oftast ligga i underkanten på kurvan. (Eller straxt under.)

citrina
0

Tack för era svar!

Då kan vi väl konstatera att allt mellan 1-2 kg är normalt på en cornish om kisen är frisk och välmående.

Var och vaccinerade/besiktigade mina små troll idag och veterinären skrockade åt de små bullarna. Om Robin sa han - "ojoj, hur ska det bli när han blir kastrat?!"

Nåja, de växer nog i kostymen, tur att bukfetma (tigerpåse-fetma) på katt inte är lika illa som bukfetma hos människor…

ScatCat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Bifogar en bild på statistik från 29 Cornish-kattungar. Medelvärde i mitten och sedan kurvor för 2 x standardavvikelse upp och ner. Obestämd 2 x standardavvikelse ger mycket nära minsta och högsta vikt noterat varje dag. Killarna ligger i övre delen och tjejerna i undre.

citrina
0

Åh tack!

Är det du som samlat in underlaget?

citrina
0

Ja, mina killar ligger lite högt tydligen…

12 v och 3 dagar - Lille grå 1968 g (efter frukost dock).

Men i norrland finns det nog ändå inte så mkt mat på vintern så det är bäst att han har lite att ta av…

rexmamma
0

Jag svarar i ScatCats ställe (han är upptagen med att rensa kattlådor Flört).

Jodå, det är han/vi som har samlat in underlaget. Det är från vår uppfödning + en uppfödning till. Allt eftersom det föds nya kullar så ska underlaget bestå av ännu fler småkrullingar Skrattande.

citrina
0

Snyggt jobbat! Du får hälsa renhållningsgubben det också :-)

Ja jag har ialafall lärt mig att väga regelbundet, och skriva ner (!), i forstättningen.

Nu vägde jag bara regelbundet och dokumenterade tom v 8.

Eine
0

Mina rexungar väger allt mellan 1 -2kg. Oftast är det gamla linjers pojkar som väger mest.Storlek på kullarna betyder också en del tycker jag.Någon statistik för jag dock inte.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora