Hur ska jag göra?
Jag har två crx-katter. En hona och en hane båda är runt 3 år och kastrerade.
När vi köpte dem var honan väldigt tillgiven, gosig och ville bli buren och pysslad med mest hela tiden.
Sen flyttade hanen in och de trivdes hyfsat bra tillsammans. De har aldrig sovit nära varann men det händer att de kan putsa varann nån gång då o då. De busar desto mer.
Det är hanen som är den dominanta, när honan ligger i knät och hanen kommer går hon genast bort och sover på toaletten. Hon vill inte längre bli buren, pysslad med eller få klorna klippta. Hon ligger gärna i knät och spinner om hanen inte är i närheten men så fort han kommer rusar hon iväg.
Nu har hon börjat kissa utanför lådan, tidigare hade vi en matta utanför lådan men den blev så nerkissad att vi fick slänga den. Nu sätter hon sig precis utanför lådingången och kissar rakt på kaklet.
Hon har även kissat ett par gånger i sonens säng.
Vi har inte bytt sand eller låda, hon har ett bra foder och har blivit undersökt av veterinär som inte hittade nåt fel på henne. Hon har gått upp en del i vikt och nu ransonerar vi maten ganska rejält vilket ledet till ett himla gapande från hennes sida.
Det känns som att hon inte trivs i vår familj, vi har småbarn och det är full fart hela dagarna.
Jag vet inte hur vi ska göra, jag vill att hon ska trivas. Vad tror ni? Skulle en omplasering vara nåt? Jag är så fundersam på om hon skulle trivas bättre utan kattkomois men är tveksam. och skulle hon flytta skulle vår översociala hane bli ensam med.
Ah.. ge mig lite råd. Hur ska jag lösa detta?
Hej! Jag förstår ditt problem och det är inte roligt.
Jag utbildar mig till djurkomunikatör just nu och kan en hel del.
Men mer kan läras självklart bara gott en del av fyra än så länge.
Men det är en kunskap jag levt med sedan liten men inte tagit fram den.
Det är svårt när jag inte har en bild framför mig på dina katter men när jag läste din text så fick jag lite bilder framför mig och känslor.
Som du skriver så har inte du gjort någon förändring med tex mat och kattlådan.
Kanske är det de du ska göra?
Hanen har tagit övertag på honan och familjen.
Hon har stark respekt för honom. Man vet aldrig vad de säger till varandra men jag får känslan att han kan vara ond mot henne. Han kanske inte visar det för er, men henne.
Som du säger att hon drar sig undan när han kommer, Det har med denna respekt för honom.
Kisseriet kan vara med att hon försöker protestera mot hanen och få er att förstå att något är fel.
Hon trivs så länge inte han är i närheten.
Ehh vad du skulle kunna testa just med att hon kliver undan när han kommer, håll henne kvar, visa att du står på hennes sida. Säg högt till honom Nej nu är det hennes tur att ligga här.. Samtidigt som du säger det tänk det! Djuren förstår det du tänker.
med att sätta sig bredvid kattlådan och i sängen, har du två olika kattlådor? Så de har en vardera? Testa det annars… För det är åndå sludigt att det är ändå in på toan hon går och lägger sig när han kommer in. Om det är på toan ni har kattlådan förstås.
Jag kan inte komma på något mer just nu..
Hör gärna av dig!
Zandra
Din djurkommunikatör
Nu är jag väl ingen anhängare av föreställningen att katter vet vad man tänker. I så fall är de ena hänsynslösa rackare ibland. Hursomhelst så tycker jag att det är ett gott råd att ha mer än en låda, så att honan inte känner att hon inkräktar på hanens område när hon går på lådan. Dessutom får man försöka komma på katten i akten och lyfta den till rätt ställe samt belöna stort när den faktiskt går på lådan på rätt sätt.
Min erfarenhet är att katter verkligen förändras och omdefinierar sina roller när det kommer in en ny katt i hushållet. En liten busunge till katt kan plötsligt bli en sträng "mammakatt" osv. På sätt och vis är detta oundvikligt tror jag och gör kanske mest ont hos oss människor men det är ju uppenbart att din hona inte trivs när hon protestkissar. Även här håller jag med föregående talare om att det är bra att ta saken i egna händer en smula och visa att även ni är delar i katternas hierarki och bestämmer vem som har rätt till utrymmet i hemmet - både det rent fysiska och psykiska.
Kanske är hon en typisk ensamkatt som måste få odelad kärlek och uppmärksamhet från sina ägare. Om era ansträngningar inte får slut på hennes kisserier tror jag att det kan vara bra att omplacera någon av katterna, för deras egen skull. Lycka till!