Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 2743 ggr
trixi3851
0

Bengal vs cornish rex?

Hej! har ngn erfarenhet av bengaler? min man har fallit för dessa katter men har hört från en del håll att de är väldigt "egna". Har ju 2 cornishar och det finns ju inga garantier för att de ska trivas ihop fast de är samma ras men cornishen har ju ett trevligt sätt och temprament!

Eine
0

Jag skulle personligen aldrig välja att ha Bengal.Har hört för mycket, och träffat för många som är både egensinniga ,störiga och svårfostrade. Men jag kan ha  haft otur..Och som du säger:Cornish har ett trevligt sätt och temperament, så varför byta ner sig..Det är bara min lilla åsikt.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MyTwiggs
0

# 1 I detta fall är jag bara för tacksam att du är först med att vara rättfram och ärlig, för då slipper jag stå ensam i den åsikten i första stund. Jag tycker personligen att pälsfärgen på bengaler ofta är makalös (kan inte mäta sig med en perfekt cornishpäls ändå), men att själva katten är medioker. De har ett krassligt rykte vad gäller temperamentet, och det är kanske befogat. Jag kan i vilket fall som hälst skriva under på det med mina egna erfarenheter som underlag, men jag är inte heller opartisk.

Nu är ju detta ett cornishforum och jag är cornishmänniska, men jag kan bara lägga min helt klockrena röst på CORNISH REX!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Elica
0

Om du kikar in på RU, där finns en uppfödare (?) som har skaffat en devon till bengaler..

http://www.rexunited.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=8349

Kanske hon kunde berätta om skillnaden? Å andra sidan jag har haft flere olika raser av hundar - och de tycks ta efter sina äldre kompisar.Skrattande

En irländsk varghund trodde sig vara schäfer - och senare hade jag en stor schäfer som försökte ta efter pudlar…Kyss

Men det kan vara annorlunda mer katter. Kanske är de mera trogna på sitt inre väsen? Jag tror mig se skillnader redan med mina cornishar och devons.

Leffe
0

Har ingen erfarenhet av Bengal, men på det man hört skulle jag nog vänta några generationer till

Buffy-co
0

Jag har en kompis som har en bengal…och hon tycker han är ganska tråkig och jobbig faktiskt..Vacker det är han men..otroligt egensinnig och han har hållit på med jobbiga protestbeteenden…
De har även huskatt och hund-men bengalen är just nu äldst..

Så…min erfarenhet är negativ mot rasen i sin helhet-sorry.

Hur de är med cornishar/bengal har jag ingen aning om men eftersom cornishar är sociala och busiga typer och bengalen(nu generaliserar jag väl..)är mer egensinnigt osocial..så tror jag att det kanske inte går så bra därför..
Men…en liten bengalkattunge till vuxna rexar bör väl gå??,om man nu gärna vill ha en bengal - den kanske blir lite "rexig "i sitt sätt dåFlört
Annars tror jag mer på en ocicat (om ni vill ha den vackra spottade pälsen..) och cornish..
Oci tycker jag personligen är en trevlig och social katt..dessutom snyggare än Bengal enligt mig då….Oskyldig
Och… vi har ju en medlem här som fött upp även oci.CoolTyst

[Silkwaves]
0

Fast jag har nu träffat flera Bengaluppfödare på senaste tiden och hälsat på deras supermysiga katter. Jag tror man ska akta sig för att generalisera allt för mycket. Besök uppfödare och umgås med katterna. Se och jämför och bilda dig en egen uppfattning. En liten Bengal som uppfostras av rexar borde ju också bli rexig. Kände en tjej som hade den allra timidaste lilla honkatt - trots att hon var en Bengal. Busig social och som en liten älva i sättet. Gick inte så bra på utställning… Hon såg inte tillräckligt grym ut.. Tyst

FAst för mig finns ju ingen underbarare ras än cornish så… Varför byta? Flört Men det är tur att tycke och smak är olika för det ÄR roligt att det finns så många olika raser och det skulle det ju inte göra om alla gillade cornish bäst och höll sig bara till den rasen.

Eine
0

#6 Visst du har så rätt.Klart att man ska bilda sig en egen uppfattning.Jag har gjort det på mina erfarenheter, och andra kan ha andra kanske, självklart.Sedan tror jag att Bengal är så pass stark i sig att den aldrig blir rexlik, men det är en annan historia.Och en annan sak:UJ så mycket katthår det blir,om man jämför med hur lite en CRX fäller…Nej CRX regerar!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Johanna84]
0

På rexringens forum finns det en kvinna som föder upp bengaler, som även har en cornish tös… http://www.amazingnatures.se/ Hon borde ju kunna tala om fördelar/nackdelar mellan raserna… :)

Jag tycker att benglarerna är otroligt vackra, men jag föredrar en rex framför allt…

//Johanna

trixi3851
0

Tack för alla ideer! Nu tror ju jag att vi lite halv allergiska människor i den här familjen skulle ha svårt att klara en bengal för som sagt så är det skillnad på päls!men gubben kan ju titta på bilder för visst de är vackra bengalerna, men är det nåt vi är förtjusta i så är det ju våra knäppa katters underbara psyke! Skulle aldrig byta! Min Kayo är bara 4 år men hur ska jag kunna hitta ngn så knäpp, rolig emellanåt otroligt korkadSkrattandeoch alldeles underbar kisse när han inte längre finns? Har aldrig träffat en kisse som han och våra vänner är helt faccinerade!

Melle_bus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag har en crx och en bengal.

Har bara goda erfarenheter av honom. Kan bara säga att jag skulle nästa gång välja en bengal framför crx. Han(bengalen) är hur go som helst, väldigt lyhörd och var lätt att uppfostra, inte alls egensinnig, kurrar hela tiden, man kan bära runt på honom hur länge man vill, riktig knäkatt är han. Till skillnad från min crx som är väldigt egensinnig och kelar bara när hon vill själv, gillar inte att bli buren. Bengalen är snart 6 mån och okastrera har aldrig visat något tecken till att stretta eller något sånt. Han vill gärna ligga nära en vart man än är. Kan tillägga att en bengals päls är mycket mer silkeslen än en crx. Min crx fäller minst lika mycket som bengalen…….undrar ibland om jag verkligen köpt en crx eller om hon är något annat. Kan säga att de båda funkar bra ihop, leker, sover och äter ihop. Men jag är helt såld på min lille bengal så numera inte är så liten längre =)

Tycker att du ska hälsa på hos en uppfödare och skaffa dig en egen mening om rasen. Jag hade också hörs mycket om deras dåliga temprament…..kan bara säga att det stämmer inte in på någon av de bengaler jag träffat och verkligen inte på min lille kille, han är hur cool som helst =)

Lycka till.

AmazingNature
0

Det är så synd att läsa så många fördomar om bengaler Förvånad

Men egentligen är jag inte förvånad! När jag ville köpa en CRX tös för mer än 6 år sedan fick jag inte det för de svenska uppfödare jag ville köpa ifrån för att jag hade tre bengaler … Tur att Zoés uppfödare inte  är svensk och inte har nåt emot bengaler eftersom Zoé kom till ett hus med då 18 bengaler (nu "endast 16" Flört).

Jag har alltså 16 bengaler, av dem är endast en otroligt blyg kille MEN det gör att han bara går undan när det blir för mycket, ingen agressivitet och han skulle aldrig drömma om att ens fräsa! De andra skulle kunna alla kallas mysproppar och fästningar så intensiva de är i sin kontakt med oss…

P.S. : Här hemma det är fladdermusen som terroriserar leoparderna och inte tvärtom Cool

MonicaLagerquist
0

Jag tror att skilnaden på  dina katter ligger i att cornishen är en tjej och bengalen en grabb.

Min man vill också ha en bengal men det får han inte för mig.Vill han ha något så får det bli något lockigt.

Stolt ägare till tre La permer

MagicPaws
0

NÄÄÄ nu måste jag lägga mig i!!

som f.d uppfödare av bengal och har numera CRX måste jag slå ett slag för denna rasen!
Bengalerna har ett eget språk som framför allt på utställning kan uppfattas som aggressivt men det är det inte.

Har haft bengal och CRX tillsammans och de älskade varandra!! Idril vart inte alls så glad på mig när jag sålde hennes älskade lekkompisar Anish & Ashok.

Och jag kan lova!! Idril var den som oftare spöade killarna trotts att hon var bara hälften av deras vikt/storlek.

Bild på Ashok & Idril

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

MagicPaws
0

Bengal & Cornish mys

MagicPaws
0

Kan tillägga att jag personligen tål CRX men inte Bengal längre men jag kan LOVA att om jag skulle bli av med min allergi skulle jag direkt köpa en bengal!! Jag älskar CRX för allt som de är men Bengalen kommer alltid ha mitt hjärta!! Kyss

De är lika sociala båda raserna och visst bengalen är jobbig som ensamkatt men det tycker jag CRX oxå är så jag tycker de är mer lika än olika. Skrattande