Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 2463 ggr
[Johanna84]
0

Vad får era cornishar för mat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Enya är snart 11 mån och jag har börjat fundera över vad jag ska byta till för mat när hon slutar med den hon äter nu (Royal Canin Kitten) Hon är glupsk, och tuggar inte bitarna bra… Hon har sin mat i en egen liten matbar (transportbur med hemmagjord lucka med litet hål i så inte den vuxna tjockis katten ska komma in där)

Ibland äter hon tillsammans med min vuxna katt, och då misstänker jag att hon hetsäter… Obestämd För ofta kräks hon upp hela kulor av hans mat….

Jag funderar på att kanske prova RC Digestive Comfort 38, är det någon som ger det fodret eller som kanske har några andra bra förslag? Jag är nöjd med RC i övrigt, Enya mår bra av det och har en fin lyster i pälsen…. Det är även ett rätt taskigt utbud av kvalitetsfoder för katt i min lilla stad.

Så, vad utfodrar ni era cornishar med?

/Johanna

MonicaLagerquist
0

Mina äter BARF pch Mjau blötmat. Vuxna dräktiga och kattungar alla får dom samma mat.

Stolt ägare till tre La permer

[Silkwaves]
0

Jag vill att mina kattungar ska kunna ät såväl mjukmat, BARF som torrfoder. Jag är själv inte rabiat förespråkare för något särskilt alternativ. Just nu äter mina missar torrisar ( ANF och Hills Nature Best) i kombination med Mjau och kattkorv ( dvs helmald ekologisk kyckling med tillsats av hjärta och lever) Om katterna fick välja blev det självklara valet kattkorv - det är favoriten.  Jag är inte helt övertygad om att kattkorven trots tillverkarens försäkran är fullvärdig. KIssarna mina blir dåliga i pälsen om jag bara ger kattkorv eller Mjau även om jag lägger till Omega 3-6 olja. Så därför blandar jag och kissarna blir heller aldrig kinkiga med maten.

cetla74
0

Jag har precis börjat med Orijen till mina små… De blev förståss väldigt intresserade och åt, som jag upplevde det, rätt ok. Jag menar de åt ju utav det nya fodret utan att slänga i sig eller peta i maten. Perfekt tänkte jag!

MEN idag när jag skulle ställa fram mer mat i den tomma skålen fnös de bara åt den och började liksom smacka och gick därifrån!?!?!Förvånad Vad fasen betyder det?!?!?

Är det någon annan som upplevt motstånd vid introduktion av just Orijen? Hur gjorde ni? Det står ju att man ska byta rakt av inte blanda upp gamla fodret (RC fit32).

pallemaxwell
0

Just nu får mina IAMS multicat. Vi har precis börjat med detta torrfoder så vi får se hur det fungerar. Innan dess var det royal canin indoor. Jag gav mina Royal canin Main coon  ett tag då det är större bitar vilket gjorde att min hetsätande hona tuggade maten = spydde mindre.

ylvan
0

Mina katter äter Orijen och har gjort det i ett och etthalvt år. De kastar sig kanske inte över maten direkt, men äter den utan protester. Mina knaskissar äter ingen blötmat alls. De slickar på den lite och sedan lämnar de den, de gör likadant med tonfisk. Jag har provat alla sorters blötmat, men de gör likadant med alla. Likaså vägrar de att äta vanlig "råkost". Har provat med det mesta från kycklingvingar till fläskfilé, men allt ratas. Köttfärs vill de knappt titta på. Nellie kan äta en halv äggula ibland och så gillar de att få ett par räkor.

MyTwiggs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina äter BRAF bara, utan krusiduller!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Clee
0

#2 Vilken kattkorv ger du då? Den från Jipotimas är inte fullvärdig, den måste kompletteras med lever och muskelkött (hjärta funkar eftersom det inte kan överdoseras). Dock kan den blandas med någon köttkorv ifrån KLASS för att bli fullvärdig, minns dock inte vilka proportioner. Står om det på natural cat-forumet.

Själv vill jag BARFa men har inte ork eftersom det är svårt att fixa utan bil och särskilt mycket plats i frysen. Blir alltså MJAU, för tillfället på tetra eftersom en av katterna är allergisk mot burkvarianten. Jag ger inte torrfoder annat än någon gång i veckan som godis och då enbart från provpåsar jag fått från utställning.

citrina
0

Gör BARF-blandningar. Använder benmjöl eftersom jag inte vill riskera att de inte ska få i sig tilräckligt m ben/calcium.

Min hona äter Orijen torrfoder men när kattungarna flyttat har jag tänkt tvinga henne att äta mer rå-foder. Vill ha torrisarna framme eftersom jag har kattungar som jag vill ska lära sig äta allt för att underlätta i nya hemmen, och då är det svårt att hindra henne från att äta sig mätt på dem.

MariaW
0

Mina äter Precept torrfoder och då och då (mest när björne ska banta)mjau burkmat.

cetla74
0

Jag tänkte på att en katt är väl för smart för att svälta ihjäl? Eller? Ska man inte bry sig om att den ena inte är speciellt förtjust i fodret och den andra äter om det envisas….? Ska jag vara envis? Lär de sig? Jag är lite orolig för ev skador som kan komma om en katt matvägrar torrfoder? Någon som vet…

Dragonrebell
0

En katt kan svälta sig själv till döds om den inte gillar fodret som ställs fram och den inte har ngn möjlighet till annat. Så stod det åtminstone i en kattbok som jag läste en gång i tiden. Hur mycket det stämmer vet  jag inte, men ett tag kan man väl pröva och se. Så länge inte katten/erna lider.

Dolleminas
0

Mina katter äter RC, dock olika sorter… beroende på att en är kastrat och den andra är dräktig, ibland får de även mjautetra…

[Johanna84]
0

Det är ingen som testat Digestive comfort? Det ska tydligt vara ett foder som är anpassat till katter som liksom slänger i sig maten och tuggar dåligt…. och sen kräks pga hetsätningen.

Såg även att Siamese fodret hade större bitar som ska att katten tuggar mer, men det fodret verkade vara ganska fettsnålt Obestämd Enya är en ganska liten tös… det är inte mycket överflödigt fett på hennes kropp (hon har fri tillgång till maten)

Vilket foder ska jag prova?

Clee
0

En katt ska absolut inte svältas. Katter är väldigt envisa och i värsta fall kan de drabbas av fettlever och dö. Visst ska man ha is i magen om man ska kunna lära sina katter att äta något annat än torrfoder (t ex) men inte genom att svälta dem. Det går att ge dem extremt lite torrfoder varje dag i en övergångsperiod och under tiden hitta någon typ av blötmat som de faktiskt äter. I det skedet är det inte nödvändigt att hitta det mest högkvalitativa, så länge katterna äter. Man kan sedan successivt fasa in kvalitativ blötmat och/eller BARF genom att blanda med den blötmat katterna faktiskt äter, alternativt blanda torrmat i blötmaten eller pulvrisera den och strö över. Dock ej blötlägga torrfoder, då det snabbt blir en bakteriehärd.

Jag har personligen inga tips när det gäller att banta en katt om den nödvändigtvis ska äta torrfoder. Det har nämligen inte funkat på mina, som dock är i finfin form rent viktmässigt nu. De blev bara fetare av fodren som innehöll mindre fett men mer kolhydrater. Tricket är inte att ge mindre fett utan mindre mat. Om man byter ut fett mot kolhydrater blir katterna bara ännu fetare, eftersom de inte kan tillgodogöra sig näring i någon vidare utsträckning från kolhydrater och vegetabiliskt protein.

MyTwiggs
0

Jag har precis samma uppfattning som Clee! Jag har alltid haft för avsikt att bara ge mina katter BARF, men Elvira matvägrade och verkade anse att hon gladeligen skulle svälta sig till döds om hon inte kunde få ha torrfoder framme och småäta… Till min stora förtvivlan innebar detta att även Allan smååt, och efter att han kastrerades så storåt han också. Jag gav då RC indoor och bytte efter en tid till lightfodret. Det skulle jag INTE ha gjort! Allan blev bara fetare och fetare, och Elvira höll sin vanliga fina form. Allan blev latare och latare och fetare och fetare. Jag skulle aldrig ha fortsatt med denna utfodringsstrategi så länge om jag inte varit ganska nere och uppgiven själv.

Jag bestämde mig för att stålsätta mig, och använde just det knep som Clee tipsar om, nämligen att ge ytterst ytterst lite torrisar och erbjuda fin BARF med ett litet inslag av tonfisk (som är onyttigt i större mängder, men Elviras älsklingsrätt). Efter bara en vecka kunde jag sluta helt med torrisarna och Elvira har fått smak på BARF. Jag tror inte att hon har förstått att det inte är ett spår av tonfisk i maten längre! Skrattande Nu är Elvira lika girig på BARF som Allan är och Allan har redan börjat droppa lite i vikt, om än långsamt. Det går åt rätt håll, och äntligen är jag stolt BARF-are igen!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

svea1
0

Mina katter äter Orijen och det har aldrig varit några problem med aptiten. De är snarare lite för matgalda så jag måste vara noga med doseringen.

chikan
0

Mina får james wellbeloved. Det funkar bra, men de blir helt klart mycket gladare katter när de får mumsiga godis-rc ibland! Å andra sidan tycker jag att det verkar må bättre nu när de får jw. tidigare har jag även provat rc och orijen. Men för mig funkar James bäst.

Leffe
0

#13 Provade det på mina katter och de har aldrig spytt så mycket som då även när de ätit det en och en halv vecka. Tog kontakt med Royal och det kunde enligt dem vara fel på den sändningen av någon anledning. Fick ett presentkort på ny mat. Det blev inte den sorten kan jag upplysa om.

Just nu tuggar mina Advance torrfoder, men i vanliga fall James Wellbeloved. Funderar på Hills.

MagicPaws
0

RC Siames är bra för mina katter som oxå gärna skopar i sig maten, det är stora kulor med hål i som de MÅSTE tugga…

Blev mycket bättre med kräkningarna här. Är nog rätt vanligt med hetsätande CRX… eller? kanske för att de alltid ska vara i farten :P

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike