Bantningstips
Har en ung CRX-donna som har lagt på sig lite väl mycket hull nu under sommaren. Måste försöka få ner henne i vikt både för hennes eget bästa men även innan Luleå-utställningen.
Har hört att "smalfoder" inte ska vara att föredra, men vet inte riktigt vad jag ska ge henne istället? Vill gärna ha tips på hur ni som haft/har matglada cornishar har fått ner dem i vikt.
Honan äter nu RC Siames.
Jag har inga problem att ransonera fodret och ge x antal ggr per dag, men vill gärna ha lite tips och råd då det är första gången jag måste banta ner en CRX-fröken.
Det som funkat super på min Zorro är dagliga promenader, vi har varit ute minst en timme om dagen varje dag, bara undantag när det varit riktigt dåligt väder. Han blev riktigt elegant ett tag men när jag fick feber i en vecka så kom tyvärr allt tillbaka…
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

…jag ger mina Orijen…när jag privade med samlfoder blev de som feta över en natt…
..dosera efter idelavikt och portionera ut..matvakta så hon inte äter andras mat….det finns en gammal tråd ang. "bantning"…där finns en hel radda med tips..

Våg och blötmat är mina tips.Väg maten och väg katten.
Stolt ägare till tre La permer

#3…självklart Monica…vågen…det glömde jag…

Ett tips är att ta samma torrfoder som innan, men blöta upp det i vatten. Katten äter mindre då den blir mättare snabbar ;) Har funkat på en utav våra sålda kastrat hanar, han gick ner från att vara en katt som svalt ett bowlingklot till en herre i sina bästa dagar :)

Tack för tipsen!
#3 Menade du blötmat som i Mjau eller blötmat som i uppblött torrfoder?
Tror jag börjar med att ransonera den mat som finns hemma. Ska testa att blöta upp den och se om det kan göra nån skillnad kanske.
Mmmm bra tips! Måste kolla upp lilla donnan här hemma. Är lite väl mycket hull nu vid 6 månaders ålder ;) Domaren påpekade det på Järva ;) Så det är väl dags att ordna det. Har mätt med våg, men kanske ska blöta upp det som ni tipsar om. Kanon! ;)
What the bleep | Killing my darlings | Kimimilas
Har samma erfarenhet som Monica, dvs att blötmat och BARF räddade hälsan på mina katter. Bortsett från att min ena katt utvecklade allergi av RC Siamese var de också både överviktiga och ständigt hungriga. Sedan fick de fantastiskt fin form av blötmaten och är inte heller fullt lika tjatiga om mat. De har faktiskt ruskigt snygga crx-kroppar nu, vid 4,5 och 6 års ålder!
Har lärt mig av Matilda Lennartsdotter aka BARF-gurun att uppblött torrfoder är rena rama bakteriehärden, så personligen skulle jag inte ge det. Går säkert att googla på.
Vi försökte med blötmat, men båda katterna sa "Blääää" och fnyste. Tyvärr var det Orijen som Anthon (den av katterna som har anlag för en viss rondör) gick upp av. Nu kör vi med ett vanligt Indoor-foder (lite mindre kalorier än ett "fullvärdigt" foder, men lite mer än ett light-foder), och han har gått ner igen. De har fortfarande fri tillgång, och Peter, vår smalis, får lite extra kittenmat ibland för att kompensera (som Anthon ändå inte är intresserad av). Så det varierar nog efter katt vad som fungerar, det viktigaste är nog att de inte får för lite foder.
#9 Ska väl tillägga att det tog mig… hm, 2-3 år innan jag slutligen lyckades få mina katter att ens lukta på blötmat. ;) Det gällde helt enkelt att prova med precis allt för att hitta något som de kunde tänka sig att slicka lite på. Sedan körde jag enbart på det i någon månad (dyyyrt eftersom det var Sheba kyckling och MJAU tetra) och vartefter blandade jag i burk-MJAU i maten som de numera slänger sig över. Jag kan ärligt säga att jag aldrig trodde jag skulle lyckas få dem att så mycket som nosa på rått kött eller burkmat för tre år sedan.

Jag menade Mjaublötmat.
Ja det tar tid att skola om katter som är vana vid torrfoder.Men är man envis som en tvättmaskin så går det.

Men innehåller Mjau-blötmaten allt det som de behöver då?
Den finns ju inga måttangivelser på Mjau-maten så hur mycket ska man ge ett matvrak som ska gå ner i vikt? Hur ofta? Är det inte risk att hon blir tjockare om man låter henne äta hur mycket hon vill?
Det är iaf inga problem för min lilla fetknoppa att äta blötfoder. Hon äter det mesta, och blir bara glad för förändringar i kosten!
Hur blir pälsen av blötfodret?
Undvik kolhydrater! Rått kött +bra blötmat blir ingen fet på, men mätt!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Och bra blötmat är allså? Mjau?
Rått kött menar du vilket kött? Nötköttfärs? mera?

Ska du ge kött annat än som små godis bitar bör du hålla dig till det här.
BARF GRUND:
60% kött (muskelkött)
10% hjärta
10% lever
10% ben
10% grönsaker/övrigt (tex. ägg, yoghurt eller keso
Jag ger allt slags Svenskt kött.
Mjau blötmat innehåller allt en katt behöver.Jag utfodrar även dräktiga digivande honor oah kattunga med det.
Tjockisen här hemma gick fint ner med James Wellbeloved seniorfoder, ank-smaken innehåller ingen sk smakförstärkare så då åt hon lite lugnare oxå.
MJAU är fullgott helfoder (mer fullgott än torrfoder någonsin blir om du frågar mig, men jag är lite rabiat ;) ) med den enda nackdelen att den inte motionerar tänderna. För att rå på det kan du ge en rå kycklingvinge (eller kycklinghals om du får fatt i det). Jag är dålig på att ge råd om mängd mat faktiskt, själv höftar jag och ser hur katterna är i form.
Rått kött rekommenderas enbart ifall du läser in dig på BARF-kost, eftersom det inte ska höftas med. Risken finns då att du ger katten näringsbrist, eftersom balansen måste vara korrekt med t ex kalcium, A-vitamin och taurin (som du dock kan ösa på med utan problem). Du kan ge lite grann någon gång i veckan på sin höjd men försök att i så hög grad som möjligt ge mat motsvarande ett helt byte då.
#15 Oj, du hann före. 

Oj oj… nu blev det här inte lättare. Härligt att så många olika tips fungerar, men tjitt pommfritt… INTe lätt att välja mellan dem!
Lägger in en bild på min tjej som är lite väl rund om magen.
Hon är inte helt hemskt överdrivet rund, men några gram ska bort innan det blir alldeles för många gram!
Jag Barfar inte helt. Ger kycklinghals, rå mald kyckling, och annat bra kött, något av det varje dag.Plus att jag har Orijen torrfoder framme alltid.Jag kan inte se att mina katter mår dåligt av det, inte än iaf
Ska man Barfa helt behöver man läsa på lite.

…milde tid skrivit så mycket om bantning i annan tråd…jag ger som Monica (förutom Orijen) rått kött, ben, kycklinghjärtan och aldrig ost el dyl…
..skulle gärna barfa..men har inte riktigt tid….
..och ej heller kunskapen….tror att det är det bästa…samt tandmotionen är verkligen viktig..

Jag tror jag har sagt det förut, men jag tycker Mjaus blötmat är suverän för att banta tjockisar med. Barf kan jag tänka mig fungerar minst lika bra, men det blir ju lite bökigare då.
Shmii som har gått från på gränsen till för tunn som fertil till lite väl rund som kastrat har jag bantat med Mjau. Gick nästan lite för fort att få ner henne i vikt, och då fick hon ändå äta så mycket blötmat hon ville. Nu får hon istället begränsad mängd torrfoder (Orijen) och står still i vikt på det.
När Göta skulle minskas i vikt började jag ge henne lite olika foderalternativ, Advance typ "light" gjorde åtminstonne så hon inte blev mer rund om magen…till slut provade jag RC Siames och då först blev det resultat, vilka nära bekanta kan intyga…

Orijen och Mjautetra = mätt och viktnedgång…
Hills lightfoder = tjocka katter..(de blir inte mätta!!och äter lätt för mycket då..och mycket spannmål dessutom….jobbigt med skrikande hungrig katt..Det stämmer inte alls att de blir mätta av det enl. min erf. på två kastrater..)
Hill bantningsfoder(R/D har jag för mig..sälj hos vet. och ska bara ges i kur..) = viktökning!!!
Nu bara Orijen-ska kämpa ner honom i vikt har jag gett mig f*n på..(han blir mätt på den lilla dagsdos han ska ha för viktnedgång enl. schema på förp.Ger små doser per gång enl. A-M.H:s råd..väger varje dag i plastpåse dagsdosen)
Han har nu gått ner över ett kg iallafall..har inte kollat sista tiden pga vågen är trasig.
Ska köpa fiskvåg som ger rättare vikt..
Detta är MIN egen erfarenhet..
Gav tyvärr mina kastrater Hills light av bara farten(och råd från uppf.) i flera år och grundlade då fettma hos dom-jag hade ingen koll då riktigt då…att de var överviktiga..sällskapskatter som de var och blev hemmablind..
Sök på bantning här, - det finns som A-M.H skrev flera gamla trådar med råd!!

Tack för alla tips och råd!
Vi kör på Mjau ett tag så får vi se hur det går. Förhoppningsvis går Keiko ner de gram hon har extra runt sin gosiga mage.
Geisha som förhoppningsvis är dräktig ger jag siames (hon blir dålig i magen av för fet mat typ babycat, kitten eller queen) på sidan om 3-4 ggr per dag så att hon får i sig det hon behöver.
Wish us luck! 

Vet ni vad?!
Bantningstipset att bara ge Mjau Blötmat fungerar superduperbra!!! 

Sen jag fick tipset här på forumet för ca 2½ vecka sen har Keiko ätit enbart blötmat, förutom 1 dag då jag var borta mycket. Då lät jag torrfoder stå framme till katterna. Det är kanske lite väl tidigt att säga om det är ett bestående resultat så jag fortsätter att ge enbart Mjau ett tag till.
Bilden är tagen idag. Inte mycket till mage på henne nu, visst!
Mamma Geisha passar på att se om Keiko kommit ihåg att tvätta sig i rumpen. 

Vad fin (och smal
) hon är Keiko!
Jag blir lite glad när jag ser hur stor energi ni lägger på katternas foder och välmående.För jag glömmer aldrig den *uppfödare*(h*n har slutat nu tack och lov!) som sade *några små torrisar om dagen i en vecka så är det grejat! DET är ju djurplågeri…Det värsta är att h*n faktiskt gjorde så tills vi andra protesterade!

#30 Tack, hälsar Keiko! Kan man få se några nya bilder på Sosa? Ses vi i Luleå?
#31 Såklart att katterna ska ha det så bäst som man bara kan! Det man ger dem får man ju tillbaka tusenfalt så att ge dem bra och tillräckligt mängd mat är väl det minsta man kan göra för sina pälsklingar!

Himmel, hon är så vacker din Keiko!
Jag blir helt hänför varje gång jag ser henne, hon har verkligen utvecklats fint! Hon påminner i uttrycket om vår Kyra, samma koncentrerade uppsyn. 
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

Jag har precis börjat med Orijen till mina små… De blev förståss väldigt intresserade och åt, som jag upplevde det, rätt ok. Jag menar de åt ju utav det nya fodret utan att slänga i sig eller peta i maten. Perfekt tänkte jag!
MEN idag när jag skulle ställa fram mer mat i den tomma skålen fnös de bara åt den och började liksom smacka och gick därifrån!?!?!
Är det någon annan som upplevt motstånd vid introduktion av just Orijen? Hur gjorde ni? Det står ju att man ska byta rakt av inte blanda upp gamla fodret (RC fit32).