Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 707 ggr
svea1
2008-10-19 18:59
0

Tusan också!

Något har hänt med Svea. Helt plötsligt utan att vi har sett att hon skadat sig, kan hon inte gå. Det är något med vänster bakben, hon kan inte stödja alls på det utan slänger sig snabbt på sidan så fort hon försöker gå. Hon är ialla fall så matgalen så hon hoppade på tre ben till matskålen…

Det kan gå väldigt tufft till när hon och Gösta busar så hon kanske har fått en smäll.

Usch.. jag blir så orolig Rynkar på näsan Det får bli veterinären i morgon bitti.

MyTwiggs
2008-10-19 19:12
0

Ojojoj! Du har väl ringt veterinären? (!!!) Tyst

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Medea
2008-10-19 21:08
0

Huh, jag är såpass nojig så jag skulle faktiskt åka in redan ikväll. Iallafall för att få något smärtstillande, det låter ju som att det kan vara brutet!

Anna77
2008-10-19 21:14
0

åhh..stackare..hur går det?

AnneAlva
2008-10-19 21:23
0

Fy så illa. Rynkar på näsan Jag skulle nog också ringt till vetten redan ikväll och fråga om jag borde komma in med detsamma. Hoppas det inte är något allvarligt, jag håller tummarna!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

ylvan
2008-10-19 22:32
0

Jag tror ändå att du kan ta det ganska lungt. Så länge hon äter och dricker så borde det vara så att hon har "vrickat" till foten eller så. Kolla på tassen så att det inte är en klo som gått av eller vikt sig på nåt dumt sätt, men som sagt, jag skulle avvakta till i morgon så länge hon är pigg för övrigt.

Eftersom våra kissar är ute i trädgården på sommaren så ökar ju risken så klart för att göra illa sig, och både Nelli och Guccan har gjort sig lite illa på nån tass ett par ggr. Det ger med sig efter en eller ett par dagar. De kan ha gjort en dålig landning eller fått in något mellan trampdynorna. Katter är ändå rätt bra på att läka småskador.

Men om du märker att hon är allmänpåverkad, då ska du kontakta vetten för säkerhets skull, så klart!

MyTwiggs
2008-10-20 01:04
0

# 5 Många katter är väldigt skickliga på att luras. De vill inte visa att de är påverkade av smärta och skador och det ska man ha i åtanke. Om man känner sig osäker så ska man ALLTID kontakta veterinär tycker jag!

www.mytwiggs.com

ylvan
2008-10-20 01:45
0

De katter jag levt med genom åren har alltid tydligt visat att de inte mått bra. Om de så "bara" blivit getingstungna eller fått en skråma i ett slagsmål, så drar de sig tillbaka och sover ovanligt mycket. Om de ändå äter, dricker och går på lådan så har jag alltid fått rådet av veterinärer (de gånger jag känt mig tveksam) att avvakta en eller ett par dagar, beroende på symptom, temp osv, och det har aldrig blivit aktuellt att åka in med någon av mina katter utan efter någon eller några dagar så har de varit bra igen. Självklart tar man kontakt med vetrerinär om man är jätteorolig för kattens hälsa, det skrev jag ju också, men jag tror generellt att man (även jag själv) lätt oroar sig i överkant många gånger!

svea1
2008-10-20 09:50
0

Uppdatering.
Vi kontaktade inte veterinären igårkväll, dels för att det är supersvårt att få tag på någon i vår stad som har jour en söndagskväll och dels för att hon blev bättre.

Idag är hon ännu lite bättre, hon stödjer på det onda benet men haltar lite lätt och är lite stelare i sina rörelser.

Hon hoppar både upp och ner från bord och stolar så jag är inte särskilt orolig. Hon fick säkert bara en smäll eller vrickde benet. Hon låter mig känna och klämma på det utan att dra bort benet från mig. Hon äter, går på lådan och busar i alla fall litegrann med vår andra katt Gösta.
Så länge det blir bättre och hon verkar må bra avvaktar jag med veterinären.

Tack för era svar!

AnneAlva
2008-10-20 11:01
0

Vad skönt att hon börjar bli bättre och att du slapp åka in till veterinären!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

MyTwiggs
2008-10-20 12:03
0

Härligt att hon är bättre!

# 7 Jag har upplevt katter som "spelat teater" och vi såg en intressant film på etologin när jag studerade som var gjord av en forskare som observerat sjuka och skadade djurs beteenden och hur de skiljer sig mellan hemmiljön/främmande miljö/i flock/ensamma. Jag har egna erfaranheter av "teaterapor" så jag tycker att man ska kontakta veterinär om det känns olustigt. Man behöver ju inte åka in, men det kan vara bra att diskutera med en veterinär och beskriva situationen. Jag tycker att "Det är något med vänster bakben, hon kan inte stödja alls på det utan slänger sig snabbt på sidan så fort hon försöker gå." låter som ett ganska lustigt symtom som kan bero på en rad olika saker. Visst, hon hade säkert bara vrickat sig, men det kunde lika gärna ha varit en kommande förlamning eller något annat tokigt. Man förlorar väl inget på att ringa veterinären?

www.mytwiggs.com

A-M.H
2008-10-20 13:44
0

#10..håller med dig..en gång för mkt är bättre än en gång för lite..

svea1
2008-10-20 18:40
0

#10. Det står lite oklart ser jag. Alltså jag har pratat med vet på telefon idag men väntar alltså med att åka dit med Svea.

Vet höll med om att vi skulle avvakta med besök till henne.

MyTwiggs
2008-10-21 23:58
0

# 12 Javisst, djurambulans är inte nödvändigt, men man behöver aldrig avvakta med att kontakta veterinären om man känner sig osäker. Jag tycker att du har gjort helt rätt!

www.mytwiggs.com