Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 559 ggr
ZooMi
2008-10-17 23:17
0

problem med ny katt?!

Fick hem en ny katt igår… En oriental på 12 månader. Min Cornish sen innan är 16 veckor gammal. Den nya katten har inte velat visa sig på över ett dygn nu o bara morrar, fräser och låter som katter gör innan de börjar slåss- det där dova ylandet, när både cornishen o vi människor närmar oss (hon ligger i en kattpyramid varvat med bakom gardinen. Är det normalt? Hon gick inte ens på toaletten på dagen idag, o kommer förmodligen inte göra det heller förens jag har gått och lagt mig.

Vad gör man?

Hanna-H
2008-10-17 23:35
0

Det är normalt att katter inte blir vänner direkt, och vara nervösa för nya situationer, och dom kan även bli skrämda av er då. Ni kan inte pröva att ha den nya katten själv i ett rum först, där den får börja vänja sig vid det och vid er? Och sedan succesivt öka på nya intryck?

TamlinsMatte
2008-10-17 23:40
0

Man ser nog till att cornishen inte kan utsättas för överfall nattetid, när man inte kan skydda den. Och har en massa is i magen. Dessutom kan det vara bra att fråga den som omplacerat den om tidigare beteende. Vad var förresten orsaken till omplaceringen?

Men min erfarenhet är att katter är olika som individer. En del får panik och vill bara gömma sig. En del blir bara skitarga på tidigare katter. En del ylar efter tidigare kompisar. Och andra klampar bara in utan att med en min röja att det var det minsta besvärligt.

Men mycket is i magen, och tålamod inför veckorna som kommer. Det kan ta tid. Man klarar sig ganska långt på att oroa sig så lite som möjligt. För det mesta går det bra.

ZooMi
2008-10-17 23:42
0

Jo, skulle ju kunna funka. Men blir bara lite fundersam eftersom uppfödaren som jag köpte henne av igår sa att hon kan vara lite reserverad, men nu börjar jag undra lite HUR pass mycket reserverad hon egentligen är, eftersom inte vi människor ens kan närma oss henne.

Anna77
2008-10-18 00:58
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog 10 dagar innan min cornish accepterade min oriental men nu är de bästa vänner. Ha tålamod och var väldigt lugn omkring dem och låt dem lära känna varann i lugn och ro. Lycka till.

boris1
2008-10-18 11:36
0

Jag skulle ha den nya katten i ett eget rum,så den känner sig trygg där.Gå in och sätta sig ofta och prata/kela med den.När det är trygg med er,börja öppna upp,när ni är hemma!!!Kan ta tid,men brukar gå!!!

ZooMi
2008-10-18 12:33
0

Men saken är ju den att hon morrar o fräser o ligger på helspänn inne i sin pyramid så inte ens jag kan röra henne, varnar mig rejält. Så kela med henne blir ju svårt, om jag inte sticker in handen o tar ut henne ändå. Ska jag göra det när hon låter som hon gör? Eller bara låta henne vara?

Elica
2008-10-18 15:51
0

Ja'a, jag tror att i en sådan situation du måste bara ha en engels tålamod.  Sitt bredvid pyramiden, ta fast en book med, läs den själv och allt då och då högt åt katten!Tungan ute Visa att du bryr dig om henne, och inte är farlig. Du kan fast somna dit - och hoppas att hon så småningom börjar lita på dig. 

Helt enkelt "tämja" henne/honom". Om du själv är det minsta rädd kommer katten att känna det - och blir bara mera och mera stressad. 

Finns det inte en oriental-sida här på iFocus? Kanske de kunde ge mera råd, hur orientalsjäl fungerar? Jag känner till bara rexar…

pallemaxwell
2008-10-18 21:19
0

Min  äldsta hona hade väldigt svårt att acceptera när det kom nya katter hem till oss. Men med hjälp av feliway, tålamod och envishet(från min sida) så sover idag alla 3 tillsammans, men det tog flera månader innan hon accepterade de nya katterna helt ut. Tror att man får skynda långsamt, som det heter. Om katten är rädd och fräser brukar kattmynta och feliway hjälpa en del.

ZooMi
2008-10-18 22:05
0

Tack för tipset! Blir bara så fundersam på hur det egentligen står till med henne efter hennes agerande.

Idag är det samma sak, lika osäker o varnande. Lät henne vara själv i mitt sovrum med kattlåda, mat och vatten o jag gick in flera gånger o satt o prata med henne o försökte få kontakt. Hon låg under sängen o varnade i stort sett hela tiden.

Sen gick hon o satte sig under en gungstol o då gick jag fram till henne, efter mycket om och men så kom hon o buffade på min hand ett par ggr. Sen råkade jag förmodligen göra en hastig rörelse eller nåt, för då bet hon mig "markerande" i handen (gick inte hål alls).

Sen smet hon ut från rummet o nu har hon legat under soffan i vardagsrummet i ca 5 timmar… Suck… vet bara inte riktigt vad jag ska göra? Försöka få fysisk kontakt med henne fast hon låter eller låta henne vara? Vad jag vet så har hon i stort sett inte varken ätit eller gått på låda nåt sen hon kom, inte alls på dagarna iaf.

pallemaxwell
2008-10-18 22:20
0

Tror att du skall försöka som tidigare. Ibland kan katten ta det som ett hot om du stirrar den i ögonen, särskilt om den är rädd. Försök undvika att stirra på den under längre tid. Tycker det låter som ett framsteg att hon kom fram och buffade på dig. Tror det är viktigt med lugn och ro runt henne (särskilt som hon markerade genom ett nafs). Låt henne ta det i sin takt. Har hon någon favoritmat? tex tonfisk eller sheeba eller något annat? Ring förra ägaren/uppfödaren och fråga om de har tips hur du skall göra.

Lycka till.

ZooMi
2008-10-18 22:29
0

Tyckte oxå att det var ett framsteg att hon kom fram, men sen så har hon ju dragit sig tillbaka igen o vill inte visa sig.

Har provat diverse gosaker - ost, leverpastej, böcklingpastej. Men inget funkar Rynkar på näsan.

Provade ringa förra ägaren nu, uppfödaren, men hon svarade inte. Får se om hon ringer upp.

Min Cornish bryr sig i stort sett inte om att hon finns. Han lever sitt liv som vanligt o försöker inte ta någon kontakt med henne.

Tycker bara att det är synd om henne, o om det är så att hon alltid har varit såhär pass reserverad och rädd så kan hon ju inte må nåt vidare bra. Isåfall tycker jag det är synd att låta henne flytta till ytterligare ett hem som hon nu har gjort till oss.

Anna77
2008-10-18 23:27
0

Låt henne komma till dig. Ge det minst ett par veckor!

Min oriental blev reserverad och rädd bara för att vi flyttade det tog en månad innan hon blev sig själv igen. Nu är hon världens goaste igen.

Lugn och ro. Prata lugnande och ropa hennes namn. Tvinga dig inte på henne och låt det ta tid, sånt här går inte att stressa på.

Jag tror att inom ett par veckor känner hon trygghet och tillit till dig och känner igen alla nya dofter i ert hem. Prova absolut feliway det hjälper jag lovar!

Stort lycka till!

ZooMi
2008-10-18 23:39
0

Tack! Ska låta det ta sin tid, hon får komma när hon känner sig redo!

Tack för alla bra tips o support!Skrattande

Anna77
2008-10-19 15:01
0

Låter bra! det kommer säker gå jättebra snart!