Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 600 ggr
citrina
0

Vikter... John hänger inte med...

Ungarna är nu 10,5 vecka och jag har bara vägt dem sporadiskt.

John har altid varit minst men nu tycker jag att han halkat efter och blivit yterligare lite spinkigare - eller om det är att de andra tjockat på sig.

Största killen väger 1600 och john 1300. däremellan är det 1n på 1460 och en på 1550 ca.

Ingen diarré eller infektionssymtom. Men det låg några kräk-pölar i kattrumet häromdagen + en i klätterträdet - dock sa sambon att det var den största killen som kräkt i trädet och övriga högar vet jag inte.

Senast igår kväll såg jag John bära iväg på en bit mat (får färskmat) och morra åt brorsan som kom för nära - som vanligt alltså.

Ska jag stödmata m mjölkersätting? Har gett lite på morgon och lunch idag men vill ju inte fylla magen så han blir mätt och inte vill äta själv.

Han är annars som vanligt.

Eine
0

Det är ganska höga vikter för ungar på 10 veckor, jag skulle inte vara bekymrad och stödmata.Du får kanske hålla koll på om han är lös i magen också, då kanske en veterinär kan ge dig råd.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MyTwiggs
0

Jag tycker också att de är stora. Inte är han på väg att svälta ihjäl i alla fall Flört.  Jag tycker aldrig att det är fel att ringa och tjöta lite med vetten. Då har du chansen att berätta mer utförligt och svara på veterinärens eventuella följdfrågot angående kissens beteende.

Det blir nog bra ska du se!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

AnneAlva
0

Jag håller med övriga talare, det är jättebra vikter på dina krullisar tycker jag, du behöver ju inte bekymra dig om att de inte går över ett kilo till försäljningen iaf. Flört

Så länge han är pigg och inte sover ovanligt mycket eller verkar slö så skulle jag inte oroa mig alls. Som Eine säger  ska man passa så de inte är lösa i magen eller kräks mycket, men det brukar hänga ihop med att de blir slöa.  Är du orolig så ring en veterinär och rådfråga, annars avvakta och håll lite uppsikt över de små liven. Jag är övertygad om att det kommer att gå bra, lycka till med allt!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

citrina
0

Tack alla!

Tror att jag kanske fått en lite snedvriden bild eftersom två av ungarna är riktiga heffaklumpar… 1660 vägde den största idag…

Som sagt ser jag inga tecken på att han skulle må dåligt - han är pigg och har inga infektionstecken eller diarré etc. Men man känner ju tydligt revbenen på honom.

Ska väga honom noga de närmsta dagarna och se till att mat alltid finns så att det säkert finns till honom också.

Tack för att ni finns!

EvaG
0

Är det inte så att alla inte har eller kommer att få lika stor storlek. En del blir större och en del mindre. Så jag tror inte att det är något att oroa sej över.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

citrina
0

Nej troligen inte, tycker bara att han är väl smal om revbenen.

Eine
0

#6 Hur är det med resten av kroppen då?

citrina
0

Han är ju tanig hela han. Äter gör han men när de andra äter två kycklinghjärtan äter han bara ett tex.

Fortfarande inga inf-tecken.

Eine
0

#8 Om du är orolig tycker jag du ska ringa en veterinär, bara *utifallatt*. Har du maskat av dem?

citrina
0

Har pratat med min gårdsveterinärnu . Han tyckte att om det var väldigt diffusa symtom (inga egentliga inf-tecken, lite loj och trött tyckte jag att han var nu på morgonen men så plötsligt blev det fart på honom… stillastående vikt/ev lite minskning, sisådär med aptiten) så skulle jag avmaska (hade tänkt ta det i slutet av denna vecka hur som) och sen avvakta en vecka. Om läget var oförändrat så rekommenderade han att man kunde prova med en AB-kur med Vetrimoxcin tex. Blev han sämre skulle jag naturligtvis återkomma genast.

Hade Drontal hemma så han fick en halv tablett genast och så får jag åka och köpa till resten av kullen senare idag.

Eine
0

Ja, att han är smalare än syskonen behöver inte Obestämdbetyda ett skvatt.Men om du som har haft honom med dig sedan han föddes tycker att nåt känns fel, så lita på magkänslan.Lycka till!

citrina
0

Tack för tankar och tips!

citrina
0

Har ju förstått att mina kattungar brås på matte…

Iallafall 3 av dem.

Lille John (vilket passande namn han har) vägde igår morse 1273 g och är nu på kvällen uppe i 1325 g. Ingen ko på taket mao. Lite lågmäld är han men det går i vågor.

De har ju mat framme för det mesta - med tanke på John, den lille kraken, och det kanske kan vara en bidragande orsak till att den störste (Robin) nu vid 11 veckors ålder har en matchvikt på 1724g och en prydlig liten tigerpåse på magen….

Nåja, han flyttar om en dryg vecka och då blir det lite mer ransonering med maten för hans del.

citrina
0

1388 gram idag! Killen är åter i storform :-)

AnneAlva
0

Toppen! Han är en sann trooper, försöker nå upp i brorsans viktklass. Skrattande

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

citrina
0

Ja då får han ligga i den lille spinkisen (bara 1393 nu på morgonen…) - misstänker att det är han som är normalviktig egentligen… Iallafall nu (det var nåt fel där några dagar).

Ang mat så ligger det bilder från mitt kattmatskok här:

http://galleri1.southernwaves.se/#16.1

Marion och Lille John som kollar in käket…

[Norrbysa]
0

Kanske den här filen kan vara till hjälp? En viktkurva för kattungar.

Jag har den utskriven och uppsattt på väggen. Så fyller jag i hur mina katter växer.

Man får ta hänsyn för att den är generellt för alla katter och att en rex troligtvis ligger i underkanten av kurvan hela tiden.

citrina
0

Tack! Lättare att få överblick med en kurva än bara siffror.